י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

מפעלים לבעלי מוגבלות יזכו לפטור מתשלום ארנונה

חוק חדש: מפעלים המעסיקים בעלי מוגבלויות יזכו לפטור גורף מתשלום הארנונה • יוזם החוק, ח"כ חיים כץ: "דרישות הארנונה מעמידות את המפעלים הללו בסכנה"

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

מליאת הכנסת אישרה היום (ב) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הפוטרת מפעלים מוגנים, המוכרים על ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים, מנטל הארנונה. התנאי לפטור: לפחות 85% מבעלי המוגבלויות המועסקים במפעל הופנו אליו על ידי משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד הביטחון או המוסד לביטוח לאומי.

לפי החוק שהתקבל יתווספו מפעלים מוגנים אלה, מרכזי עבודה שיקומית, המיועדים לאוכלוסייה עם פיגור, לרשימת השימושים הפטורים הנוכחית.

עד כה כללה הרשימה: בית תפילה, מקווה, בית קברות, מוסד חינוך מוכר, מעון יום, מקלט לנשים מוכות, מעון לילדים ולנערות בסיכון ובמצוקה, מבנה המוחזק בידי תנועת נוער ומדרשה תורנית ציונית ליהדות וללימודי ארץ ישראל.

יוזם החוק, יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות, ח"כ חיים כץ (ליכוד), הציג את הצעת החוק שיזם ואמר כי: "ברחבי הארץ פרושים כ-120 מפעלים מוגנים שמוכרים על ידי משרד הרווחה, ומספקים תעסוקה במסגרת מוגנת לאנשים עם מוגבלות פיזית ושכלית, לרבות אוטיזם, שמלאו להם 18 שנים ושאינם יכולים להשתלב בשוק העבודה החופשי. במסגרות התעסוקה המוגנת האמורות נמנים גם המרכזי עבודה שיקומית.

"מפעלים מוגנים אלה מהווים מסגרת לאנשים עם מוגבלות, שמוצאים בהם תעסוקה וחברה, ונחלצים בעזרתם משהות סתמית של בטלה בבית. מסגרת המפעל המוגן תורמת לרווחתם ולבריאותם של האנשים עם המוגבלות, ומגבירה את תחושת הערך העצמי והשייכות".

כץ הוסיף כי, "רוב האנשים עם המוגבלות שמשתתפים בתעסוקה במפעלים המוגנים המוכרים על ידי משרד הרווחה מופנים למפעל המוגן על ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים, ואולם יש גם מפעלים שאליהם מופנים אנשים עם מוגבלות ממשרדי הבריאות, הביטחון ומהמוסד לביטוח לאומי, ולעיתים משתתפים בתעסוקה גם מעט אנשים עם מוגבלות שלא לפי הפניה של גורם כלשהו.

"ההפניה בידי המשרדים השונים כרוכה גם בהתחייבות המשרד לתשלום עבור ההשתתפות בתעסוקה, ואולם מקור מימון זה אינו עונה על כלל צרכי המפעלים המוגנים".

לדברי כץ, "במשך שנים לא חויבו המפעלים המוגנים ברשויות המקומיות השונות בארנונה, בין אם בשל הכרת הרשות המקומית באחריותה לפעולת המפעלים המוגנים לטובת תושבי הרשות, ובין אם משום שענו על התנאים שבהוראות פטור. לאחרונה, משגבר הלחץ על ראשי הרשויות למצות את גביית הארנונה, נדרשו מפעלים מוגנים שונים לשלם ארנונה בסכומים משמעותיים - יחסית להיקף המקורות התקציביים של מסגרות אלה.

"דרישות ארנונה אלה מעמידות את פעילותם של המפעלים המוגנים בסכנה, שכן מקורותיהם הכספיים זעומים ולא נועדו לכסות את חיובי הארנונה הנדרשים".

החוק עבר בתמיכתם של 11 ח"כים וללא מתנגדים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד