כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
קולות של מלחמה

החשש מעימות גרעיני בין הודו לפקיסטן

צבא פקיסטן הפיל השבוע שני מטוסים של חיל האוויר ההודי אשר תקפו מטרות של ארגוני טרור באזור הפקיסטני של חבל קשמיר • התחממות הגזרה החלה לאחר פיגוע קשה לפני מספר שבועות ובו נהרגו 41 שוטרים הודים

החשש מעימות גרעיני בין הודו לפקיסטן
חלקי אחד משני המטוסים שהופלו צילום: רויטרס

בשבוע האחרון צבא פקיסטן הפילו שני מטוסים של חיל האוויר ההודי שתקפו מטרות בשטח שבשליטת פקיסטן בחבל קשמיר, טייס אחד נהרג והשני נשבה בידי הפקיסטנים. המטוסים ההודים חדרו לשטח פקיסטן בקשמיר, לאחר שהפקיסטנים תקפו מטרות באזור שבשליטה ההודית בקשמיר.

התחממות הגזרה החלה בפיגוע של ארגון "ג'ייש א-מוחמד", הנלחם נגד השליטה ההודית בחבל קשמיר ובו נהרגו 41 שוטרים הודים ובעקבותיו צבא הודו יצא לתקוף מטרות אסלאמיסטיות באזור פקיסטן.

קשמיר הוא חבל ארץ בצפון הודו הגובל עם פקיסטן והוא אזור הנתון שנים רבות במחלוקת טריטוריאלית בין הודו ופקיסטן מאז פיצולה של המושבה (קולוניה) הבריטית בתת-היבשת ההודית. כיום חלקו המרכזי של חבל קשמיר נמצא בשליטת הודו וחלקו בשליטת פקיסטן. הפיצול יצר מדינה אחת עם רוב מוסלמי ומדינה אחת עם רוב הינדי(הדת השכיחה בהודו). 

הודו אינה מכירה בשליטתן של פקיסטן וסין בחלקי קשמיר ופקיסטן מצידה רואה את כל שטח קשמיר כשנוי במחלוקת, ואינה מכירה בטענת הודו לשליטה בחבל. תושבי חבל קשמיר רובם ככולם מוסלמים הנתונים תחת שליטתה של הודו בניגוד לרצונם.

המאבק על חבל קשמיר יוצר מתח רב בין פקיסטן שהיא רפובליקה אסלאמית, להודו, שתי מדינות בעלות יכולת גרעינית לא מבוטלת, והחשש התמידי הוא מהתלקחות בלתי נשלטת שעלולה להוביל לשימוש מצד מי מהצדדים בנשק הלא קונבנציונאלי.

תיאורטיקנים ב'מדע המדינה' טוענים שכאשר יש שתי מעצמות הנמצאות במתח ביניהן ולשתיהן יש יכולת גרעינית, נוצר מצב של 'מאזן אימה' ובה כל אחת נוהגת באחריות מהחשש מיריבתה וסימוכין לכך הם מביאים מ'המלחמה הקרה' בין בריה"מ לארה"ב שעל אף המתח העצום שהיה ביניהן מעולם לא הגיע לכדי מאבק גרעיני. אך כמובן שתמיד יכולה להיות פעם ראשונה. 

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הזכור לנו מביקורו בישראל, נתן יד חופשית לצבאו כדי לטפל בארגוני הטרור הפקיסטנים, דבר שיכול להוביל לתגובת נגד מצדה של פקיסטן. מודי, עומד בפני בחירות במדינה ובסקרים הפופולריות שלו יורדת בגלל החוסר בביטחון אישי של אזרחי הודו.

האירוע הדרמטי שזכור לנו כתוצאה מהמאבק בין המדינות היא אותה מתקפת טרור קשה  במומבאי שבה נהרגו הרב גבריאל הולצברג ורעייתו בבית חב"ד המקומי. המחבלים חדרו בסירת גומי לתוך שטח הודו וביצעו את מתקפת הטרור בצורה מתוזמנת ובמשך כמה ימים.

 

הודו נרנדרה מודי פקיסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד