י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שטראוס במשלוח מנות? מצווה הבאה בעבירה • טור

הגיע הזמן להלחם על הארנק שלנו • קובי וולך מלמד איך מאבק יכול להצליח, וקורא להצטרף למלחמה ולסלק ממשלוחי המנות את מוצרי שטראוס • וזה גם מהודר יותר

שטראוס במשלוח מנות? מצווה הבאה בעבירה • טור



לפני שאני מתחיל במונולוג שמטרתו לייצר דיאלוג, חשוב להדגיש שהטור הזה הוא שונה – שלא לומר חריג.

ככלל, אני משתדל שלא לערב בין קודש לחול, בין אור לחושך או בין חרדים לכאלו שאינם, אבל הפעם ניצחו אראלי הצורך והחשיבות את מצוקי האידיאולוגיה, והחלטתי (בלב כבד) לגייס אתכם למאבק חשוב: מאבק על עובי הארנק שלנו.

מונולוג

בשבוע האחרון הרשת סוערת וזועקת, ומחאה חדשה תוצרת פייסבוק קוראת לנו לקחת פסק זמן מחטיפי ה'פסק זמן' של חברת שטראוס עלית.

בין היתר גם מתבקש מכל אחד מאיתנו להחליט שמחירו של ה'טעמי' גובל בחוסר טעם, ושאין שום טוויסט מעניין ב'טוויסט' שרכשנו עד היום (אני אישית לא מכיר את החטיף הזה, אבל שיהיה).

עוד בנושא:
שטראוס מודה: מוצרים נמכרו לחו"ל בהנחה

לכאורה נראה שמדובר בעוד יוזמה מבורכת מבית היוצר של מחאת הקוטג' ומחירי הדיור, ושכל מה שהשתנה הפעם הוא רק שמו של המוצר.

ואם כך הם פני הדברים, הרי שכטבען של מחאות – סופן בהנחה וירטואלית של 40 אגורות למשך חודש ימים, וחמת המלך שככה.

ביני ובין עצמי אני חייב להתוודות ולומר שבעבר הלא רחוק ממש לא סימפטתי את המחאות הללו.

התפיסה שהייתה נר לרגלי גורסת, שאם פסק זמן יקר לך – אז כדאי שתתחיל לשנות את האופן שבו אתה מבלה בהפסקות, ושאם מחירו של הקוטג' מאמיר, אתה מוזמן לאכול גבינה בעלת מרקם חלק יותר.

תפיסה הגיונית ולגיטימית לכאורה, בהתחשב בעובדה שהשוק מוצף במוצרים חלופיים טעימים ואיכותיים, ושמחירם סביר והוגן.

דיאלוג

מכיוון שעיסוקיי הם בעיקר צרכניים, הרגשתי חובה לבדוק את הנושא לעומק (לפני שאני קורא לאנשים להפסיק לצרוך קוטג'), והתחלתי בניסוי מחאתי באשר למחירם של תחליפי החלב לתינוקות.

במסגרת הניסוי קראתי לעשרות אלפי הורים להפסיק לקנות מטרנה במחיר מופקע של 65 שקלים לאריזה. השתדלתי להסביר (בטוב טעם) שיצרניות תחליפי החלב מתעשרות על חשבון מערכת העיכול של ילדינו, ושאין שום סיבה שנמשיך לתת יד לעושק הזה.

בעמוד הפייסבוק שפתחתי לצורך המטרה הקדושה הזו, נערמו להן אט-אט תגובות ציניות ומוצדקות שעיקרן היה: 'מה ניתן לילדינו לאכול? הילד שלנו לא אוכל שום דבר חוץ ממטרנה'.

ואז הבנתי את הנקודה - זו בדיוק הסיבה שמחיר המטרנה עולה ועולה בהתמדה יוצאת-דופן, שמזכירה דפוס התנהלות של שטייעגניסט מושבע. וזו בדיוק השאלה שיצרניות התח"ל מעוניינות שנשאל את עצמנו רגע לפני שהן מרוקנות לנו את הארנק.

את האישור הסופי לעובדה הזו, קיבלתי כבר באותו ערב כאשר הטלפון הנייד שלי צלצל, ובעברו השני של הקו היה מנהל משרד היח"צ של חברת אסם (שמטרנה נמצאת בבעלותה), וזה האחרון הסביר לי - בחוסר טוב טעם – למה אני טועה ומדוע המחאה שלי לא תצלח.

בסופו של דבר היא דווקא צלחה להפליא, ובחצי שנה האחרונה לא רכשתי אריזת מטרנה אחת ביותר מ-45 שקלים.

מצווה הבאה בעבירה

הפרשה שקראנו השבת עוסקת רובה ככולה בעניינים שבין אדם לחברו.

המשנה באבות מונה מ"ח דברים בהם התורה נקנית, כאשר אחד הבולטים הוא 'נושא בעול עם חברו'.

הסבא מקלם מכנה את הקניין הזה כ"כליל המעלות", ואפילו משה רבנו הפך לשליח של עם ישראל רק בגלל "וירא בסבלותם".

ימים של יוקר עוברים כעת על כולנו: זה הזמן לשאת בעול עם מי שסובל מחוסר. אפילו שאנחנו לא ממש "טיפוסים מחאתיים" חלה עלינו חובה לראות בסבלותם של אחרים – גם אם הסבל הפרטי שלהם נוגע לעלותו של החטיף האהוב על בנם או בתם, וגם אם הסבל קשור במרקם הגבינה עליו הם נאלצים לוותר.

תפסיקו להתעסק ב"יש דברים יותר חשובים", למרות שזה ממש נכון - יש לנו בעיות של עובדי קבלן, ובתי החולים נמצאים בתפוסה של 900 אחוזים. אלא שבדברים הללו כנראה שאין לנו ממש יכולת להשפיע. במלחמה על יוקר המחיה לעומת זאת - דווקא יש לנו הרבה.

פורים בפתח, ומשלוחי המנות הם הנשק התורן במלחמה החשובה הזו על יוקר המחיה. זו איננה מלחמתם של החילונים או של צורכי פסקי הזמן למיניהם - זו מלחמה על עובי הארנק של כולנו.

במלחמה הזו אנו נדרשים בסך הכל שלא לסייע בידי עוברי עבירה, ולא לתת יד למי שעושק אותנו.

מי שלבו חפץ בקיום מצוות משלוח מנות בהידור - דואג שהמצווה לא תבוא בעבירה ומסיר מאותו משלוח את מוצריה של חברת שטראוס-עלית.

מי שרוצה להדר עוד יותר, מגייס גם את כל ידידיו ומכריו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד