1. עמוד הבית
  2. בחצרות
  3. היכלי הישיבות

רב העיר זעק בכאב: "אברכים הפכו לבשלנים"

המרא דאתרא של מודיעין עילית דיבר בכאב על הסכנות שצצות במקומות עבודה לנשים חרדיות: "הרחוב הולך ויורד ומקומות העבודה היום זה לא מה שהיה פעם. הסביבה יותר פרוצה היום. הבנות הצדקניות מגיעות עם תמימות גדולה ואנחנו לא מספיק מכינים אותן" | הנאום המלא להאזנה

משה ויסברג, כ"ז אדר תשע"ט 04/03/2019 17:01

"הבחורים לא מסתפקים במועט" אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: Lara Savage/Flash 90.

כינוס ענק נערך עבור הורי בנות הסמינרים מבני ברק, במוצאי השבת החולפת, במהלכו עסקו בין השאר בנושא מקומות עבודה כשרים לבנות, שדבר קיומו נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים'. במהלך הכינוס נשאו דברים גדולי ישראל בהם ראשי הישיבות הגרמ"ה הירש, והגר"ד כהן.

מי שריתק את השומעים היה הגאון רבי מאיר קסלר, רבה של מודיעין עילית, שהסביר באופן מפורט במשך חצי שעה את הבעיות שצצות במקומות העבודה אשר בנות הסמינרים עובדות בהם והאשים בין היתר את בחורי הישיבות אשר להם דרישות לשכר גבוה בעבודות הנשים, ובכך הם נוטלים את תפקיד האישה בבית היהודי. 

'בחדרי חרדים' מגיש את התמליל המלא והקלטה מעיקרי דבריו המפורטים של הגר"מ קסלר בעניין מבנה הבית החרדי כיום והשינויים שחלו בשנים האחרונות. 

את נאומו פתח רבה של מודיעין עילית: "יש עבודות שהם כשרות מאוד בתכלית, אבל הלימודים למענם לא כל כך כשרים אז אולי צריכים לוותר. אם זה לימודים אקדמאים או שצריך לעשות סטאז' באיזה מקום, אבל אחר כך אפשר למצוא עבודה כמו קלינאית תקשורת בבית יעקב, למה צריך להביא מזרחיסטיות מכל מיני מקומות. גדולי ישראל לא הסכימו לדבר הזה באם הלימודים הם בעייתיים".

לדברי הגר"מ, "אני חושב שהסתירה שיש כאן היום זה עקבתא דמשיחא. מצד אחד אנו רוצים שהבעלים יישבו וילמדו ומצד שני שהנשים יפרנסו את הבית. אך מעט מאוד בחורים לא מוכנים להסתפק במועט כמו שההורים שלהם הסתפקו, הם חיים בדור אחר וההורים בעקבות זה לוחצים את הסמינרים. יש להם טענות למה אתם לוקחים שכר לימוד גבוה, אפילו שלומדים מקצוע, אך מה יש לנו מזה. יש ישיבות שלא מוכנים בשום אופן לקחת גננת ולא מורה. הוא רוצה אחת שעובדת בהייטק, שלפחות תביא לו שכר של שבע-שמונה אלף שקל התחלתי, ואחר כך עוד היד נטויה, מה תעשה הבת? היא פוחדת שלא תמצא שידוך. זה מצב מאוד לא פשוט".

"אז מה עושים? הן צריכות להתחתן ולהביא פרנסה. זה כף הקלע להשאיר בית בלי פרנסה ובוודאי בלי שידוכים. זה בלתי אפשרי. מצד שני, מה עושים? הרחוב הולך ויורד ומקומות העובדה היום זה לא מה שהיה פעם. הסביבה יותר פרוצה היום. העולם היה פעם יותר צנוע, יצר הרע תמיד היה, אבל אולי בצורות אחרות. ודבר נוסף, היום השיטה בהרבה מקומות עבודה ומשקיעים בזה המון מחקר, זהו ליצור אווירה שמקום העבודה הוא לפחות הבית השני של העובדת ויש המהדרים - שזה הבית הראשון. אז בכדי להפיק מהעובדת את המקסימום, כי יש קצת עובדים שהם בלחץ בעבודה משום שיש לו מעביד יש לו מישהו על הראש, אז התפוקה היא לא מספיקה, אז הם עושים כל מיני טצדקי ובאים לקראת העובדים בהרבה דברים והיום הדרישות הם פחות מה שהיה פעם, ולכן הסכנה גדולה".

"אני לא הבנתי מה הבעיה באינטרנט במקומות עבודה. לכאורה המעסיק היה הראשון שצריך לחסום אינטרנט לא כשר (לא כמו שיש היום במקומות עבודה אינטרנט כשר של נתיב מ.ו.) כי העובדת מבלה בכל מיני שטויות אפילו בדברים לא אסורים ואתם רואים שזה לא ככה. השיטה אצלם הפוכה, אם אני אדרוש מכל עובדת שתפקיד את הסמארטפון במשרד הם לא יבואו לעבוד אצלי. היום הבוסים רוצים אווירה שירגישו טוב. הם מנסים ליצור אווירה בין כל הקבוצות. הם עושים ערבי גיבוש ויוצאים ביחד לבילוי וטיולים או להשתלמות, אבל זה חייב להיות עם אווירה קלילה, עם ארוחה או בדרן. משו יותר קליל. זה דברים לא פשוטים, גם אם נגיד שאין שם גברים חילוניים, אבל יש שם נשים שהם לא ממש משלנו. אישה יכולה להשפיע יותר בקלות על חברתה מאשר גבר זר. קשה להם מאוד להבין את זה שאנחנו מנסים למשל במטריקס (מפעל הייטק לנשים בקרית ספר מ.ו.) מנסים להגביל אותן, הם לא מבינים את זה ואני מתבייש להגיד את זה, לפעמים ה'בעלי בתים' אומרים דיברנו עם העבודות והן אומרות שהן לא מסכימות להגבלות". 

כאן הרב קסלר הסביר את שורש הבעיה: "הבנות הצדקניות מגיעות עם תמימות גדולה ואנחנו לא מספיק מכינים אותן. לא כל סמינר מרשה לעצמו לדבר עם ילדות לא נשואות ולתאר להן מה יקרה כשגבר חילוני פונה אליה בשם שלה, מחמיא לה על לבוש חדש שהיא קנתה, או על התסרוקת. איך אפשר שסמינר יעלה כזה נושא חס ושלום. אבל תבינו: בסופו של דבר זה ככה, עם זה היא מתמודדת. אז אי אפשר מצד אחד לא לדבר על זה ומצד שני לשלוח אותה לשם ולהעמיד אותה בניסיון. הן צריכות לדעת מה הניסיונות שהן עלולות לעבור". 

הגר"מ קסלר, רבה של מודיעין עילית

הרב קסלר הביא כמה סיפורים: "היה מקרה מסוים של ראש צוות במקום עבודה שישב ל"ע שבעה. בא אלי אברך ושאל מה אני אעשה, אשתי עובדת שם כעובדת בכירה, ומוכרחים ללכת לנחם. אמרתי לו שלא בא בחשבון. אישה לא יכולה לנסוע. אתם יודעים איך שזה נראה אצל החילונים. באופן טבעי היא יושבת שם בתערובת וזה לא דרך ארץ. אמרתי לו תיסעו שניכם ביחד לנחם. הוא הסתכל עלי כאילו שנפלתי מהירח, ואמר 'אני יבטל סדר בשביל זה?'. השבתי לו "אז תיסע אתה ביחד, היא תעמוד בצד ואתה זה שתפנה וזה שידבר". 

הרב סיפר על עוד מקרה "היה חתונה בעבודה והחברות תכננו לנסוע אחרי העבודה לחתונה, והיה שם איזה גבר חילוני והוא הציע להם טרמפ והם בנות צדקניות הם התביישו להגיד לו לא, והם עלו לאוטו והם יושבות ולא יודעות איפה לשים את עצמם, בדרך הוא אומר להם אני לא יכול ללכת עם בגדי עבודה אז אני עולה הביתה ומה אתם מחכות כאן למטה, תעלו הביתה. אתם שומעים? אני לא יודע אם הם עלו או לא זה רק דוגמאות קטנות שגדולות מאוד שהם מעשים בכל יום ועם זה בנות מתמודדות". 

"סיפר לי אברך שבא לחתונה וראה קבוצה של חילונים, הוא ניגש למישהו ושאל מה הם עושים פה והם אמרו הם חברים של ציפי הכלה. הם לא חברים שלה באמת היא כלה יראת ה', אלא הם חברים למקום העבודה. זה בנות שגדלו בבני ברק ובקריית ספר במקומות סגורים ופתאום בבת אחת הם עומדים במקום שלא שיערו אבותינו. אני הלכתי לרבי חיים קנייבסקי והוא אמר שצריך לבדוק, ומה זה לבדוק כמו שר' גרשון אומר שצריך לבדוק כל אחת מה מתאים לה לעבוד ומה האופי שלה שתלמד חינוך מיוחד שתהיה בפרנסה, ומה יהיה עם הפרנסה? הכל השתדלות. כמה בנות השקיעו בלימוד מגמה ובסוף הם עובדים בעבודה אחרת לגמרי שבקושי התמצאו בו וזה הפרנסה שלהם הכל מהשמים". 

"לא ייתכן שבת או אישה תעבוד במקום עבודה שהאבא או הבעל לא היו במקום, מה אני ילדה קטנה תבואי עם בעלך בפעם הראשונה תראו את המקום האם זה מתאים, לא משנה אם הוא חרדי או לא, ואני אומר להם מראש לפעמים יהיה בסדר, ולפעמים תראו משהו לא תקין יגידו לכם שזה נדיר שהיום קרה כך וכך אל תקבלו את זה כי אם אתם באים לבדוק את המקום וזה מה שראיתם זה אומר הקב"ה סיבב שזה מקום שצריך לשאול שאלה". 

"היה מקרה של אישה אלמנה שבתה המבוגרת לא מצאה עבודה והיא גרה בעיר לא חרדית, ויש שם מעביד זקן אדם מבוגר האם לקחת כן לקחת את העבודה, אמרתי לה את תלכי עם הבת שלך להיפגש עם אותו מעביד, היא אמרה שהבת שלי תתבייש בזה. הם הרי יודעים מה שקורה אצלם, שהילדה שלהם לא באה הביתה בשעה סבירה. ויותר מזה, אם הילדה יודעת שאימא שלה או בעלה יודע על מקום העבודה ומכיר את העבודה, אז הוא בעיני רוחו רואה את המקום, יש אנשים שהאישה נוסעת יום יום אפילו בתוך העיר, הוא מעולם לא מעלה בדעתו איפה היא נמצאת. העניין הזה של השמירה שיש בין בעל לאשתו או בין אביה לבתו כמו שהזכירו בשם החזון איש, שבת ישראל צריכה להיות או ברשות אביה או ברשות בעלה. כמה בנות נופלות לייאוש ושברון לב. המשפחה לא תהיה הכי מפוארת והוא לא יהיה הבחור הכי נוצץ, אבל יהיה לך חיים נורמליים של בעל עם יראת שמים". 

"וזה גם תלוי במעורבות של הבעל. גם כשהיא חוזרת ממקום העבודה היא לא תספר שקרה משהו נורא ואיום, אבל אדם חכם שומע מהמילים שהיא פולטת בין השורות מה היא מספרת. אבל דבר ראשון צריך להקשיב ולהיות שותף עמה מה קורה, ולפקוח עיניים, וגם אחרי שנה שנתיים צריך לפקוח עין כדי לראות איך היא נראית, שאין שום שינוי ולפעמים שהשינוי הוא כה גדול שכבר אי אפשר לשנות". 

לסיום אמר הרב קסלר, "אנחנו באמת נמצאים במבוכה גדולה. אני לא יודע אם יש פתרון ציבורי לכל הסוגיות הללו. מנהלי הסמינרים מציעים את מה שיש להם במגבלות שלהם כל יחיד צריך לדעת מה מתאים להשקפה שלו לאורח החיים שלו ולתכונות הנפש של הבת שלו. וכל זה לא פותר אותנו מלהשתדל ולברר את העניין".

"הרי מה אנחנו באמת רוצים? שנוכל להמשיך הלאה להעמיד בתים של תלמידי חכמים של בני תורה", הרב קסלר הציע שבאמת הכל מתחיל בישיבות שאת אותם ערבי חיזוק שעושים לבנות עצמם ולהורים צריכים לעשות בישיבות, אך הבנות יותר מקבלות יותר צייתניות ויש לנו תקווה שדרכם יותר להצליח. אבל באמת אני חושב צריך לעשות מהפכה שגם האברכים וגם להסביר לבחורים לפני שיוצאים לשידוכים שיבינו את הסוגיות על מה מדובר".

"הרי יש מקרים שבעצם ככה לוקחים שידוך שהיא מרוויחה הרבה בשביל שהיא תוכל לפרנס את הבית והוא יוכל לשבת ללמוד אז יוצא שהוא משועבד רובו ככולו בשביל הבית הוא שולח את הילדים בבוקר, הוא מקבל את הילדים בצהריים והוא צריך גם לבשל".

"באחרונה נודע לי וזה היה בשבילי חידוש, ממישהו שסיפר לי שהוא ישב עם כמה ראשי כוללים בירושלים. לדבריו, אברכים התחילו לבשל לשבת. שבתות שלמות הם מבשלים ומתגאים בזה אפילו. נהיה להם מזה גישמאק אפילו. למה זה קורה? כי היא עייפה. היא חוזרת מותשת והוא התרגל באמצע השבוע. לאט לאט, ככה למחצה ולשליש עד שנהיה בשלן. אז היוצרות התהפכו. היא עובדת בשביל שהוא יוכל לשבת וללמוד והוא נהיה עקרת בית בשביל שהיא תוכל לעבוד, ואיפה נגמר הסיבוב הזה אתם יכולים לנחש לבד. אבל מצד שני, אם האישה רואה שהבעל יהיה חזק, והוא באמת רוצה לעזור לה. מאידך, יש לו את הצרכים שלו לגדול בתורה והיא רוצה שהוא יגדל בתורה אז אולי יצליחו איכשהו להשתנות". 





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. בוקר טוב  (ל”ת)

    חיים

  2. רבנים מימי הביניים ממש  (ל”ת)

    חרדי

    • גם התורה מימי הביניים לטעמך (ל”ת)

      פ

    • גם התורה מימי הביניים לטעמך (ל”ת)

      פ

    • זהו גדול בישראל 


    • נאומים 

      חצקל

    • חוצפן, כך לדבר?? (ל”ת)


  3. הרב אדלשטיין שליט"א כבר הזהיר בעבר ולא רצו לשמוע בקולו  (ל”ת)

    תוצאה של זלזול בדעת תורה של גדולי ישראל

  4. סטטיסטית אשה שלא עובדת זה סכנה נפשית ורוחנית כאחד  

    עובדת

  5. מה זה ערימת השטויות האלה?  

    יעקב

  6. למה צריך להביא מזרחיסטיות ? כדי שהמרא דאתרא יהיה כפוי טובה להן. הוא חוצפן  (ל”ת)

    שלמה זלמן

  7. לפחות הוא מודה שיש בעיה!וזה כבר חצי פתרון.  (ל”ת)

    אני

  8. בציבור החסידי הבינו מזמן שזו בעיה ורב האברכים אחרי מספר ילדים יוצאים לעבוד.  

    אני

  9. מקומות עבודה  

    מנחם

    • אכן 

      מירי

    • נכון מאוד הבעיה  

      חנן

  10. מחלת הנפש הליטאית התחילה מרבנים כאלו  

    חרד

  11. הרב שטיינמן זיעא אמר הפוך לגבי הבישול  (ל”ת)

    אישה

  12. תאכלו מה שבישלתם ,וחינכתם ..  

    תאכלו

  13. מי אמר שלנסות לשנות את כל העולם זה הפיתרון ?  


  14. הפתרון זה שהגברים יתחילו לצאת לעבוד  

    אני

    • ואם הגברים יצאו לעבוד אז הם בסכנה 

      מימי

  15. פנינה  


  16. בעיה קשה וכאובה  

    א.

  17. מי שהפך את היוצרות - זה אתם  

    אני

    • אמיתי 

      אמיתי

  18. תארו לכם שרב מיזרחיסט יגיד למה מביאים גגנות חרדיות  (ל”ת)

    אצל החרדים הכל מותר

    • מה ההשואה ? 

      סתם יהודי

    • סתם יהודי אתה שונא ישראל גדול (ל”ת)


  19. מה שחסר לנו שכמה אברכים מטומטמים ישמעו לו ויפסיקו לעזור בבית  (ל”ת)

    חרדק

  20. איש ללא שכל ללא טקט ולא מבין כלום מענייני העולם  (ל”ת)

    חרדי דואג

  21. מילים כדורבנות .שימו לב לא להפוך את היוצרות רבותיי  

    חיים

  22. ההתפרקות החלה  (ל”ת)

    דוד

  23. בוקר טוב  


  24. נו הגיע הזמן שיבינו שהיוצרות התהפכו  

    מירי

  25. כמה גירושים קרו בגלל זה  

    עקבתא דמשיחא

  26. חחחחחחחח יואו חחחחחח צחוקיייםםםם  (ל”ת)

    חני

    • מה אמורה להיות התגובה הזו?... (ל”ת)

      קלות ראש

  27. נהיה להם גישמאק מבישול!!!! נהיו בשלנים גיוואלדדדדדד  


  28. בקיצור, מה הפתרון שלך לדור הנוכחי?  (ל”ת)


  29. מסכן הרב  (ל”ת)

    שלמה זלמן

  30. מסכן הרב הזה. עשו מההשקאפע שלו צ'ולנט. ככה זה כשההקאפע מעוות מעיקרא  (ל”ת)

    שלמה זלמן

    • מאז שבני תורה זה מפלגה  (ל”ת)

      גם הנה העץ

  31. בוקר טוב ליטא... לתלונות פנו לבני ברק רחוב הרצל  (ל”ת)

    יהודי שפוי

  32. יישר כח והערה קטנה  

    רואה חשבון

  33. מה הוא מציע?  

    ישראל

  34. כל המשנה התורה החרדית, ידו על התחתונה.  

    שריר

  35. אמוראים בישלו  


  36. בזעת אפף תאכל לחם !!  

    צא

  37. גיחי גיחי  


  38. כמה זה כואב  

    יוספי

  39. בוקר טוב  


  40. כל מילה פנינה הרבה צודק במאה אחוז יותר, לצערי הוא לא מספיק מודע עד לאיזה מקומות נוראים זה מגיע, אבל לצערי אני חושב שכבר מאוחר מאוד  

    יוני

  41. עבדות בימינו  


  42. בקיצור שהנשים גם יולידו גם יבשלו גם יעבדו ואתם תגרבצו...  (ל”ת)

    חני

    • סגנון לא ראוי  (ל”ת)

      עדין

  43. אתם רוצים שיהיה להם כסף לתת חצי דירה. אתם רוצים שהם יפרנסו . אתם רוצים שהם מבשלות.יגדלו את הילדים . הבעל לא יעשה כלום ואז יש לכם גם תלונות שהם מתקדמים ושהם מכירים עולם יותר מהבעלים שלהם  (ל”ת)

    בני

  44. כסףףף  

    יהודה

  45. עצם הבישול אינו נורא וחבל שהביא דוגמא כזו  

    שאלתיאל

  46. זה בגלל שהפכתם את היוצרות  

    אריק

  47. הכי טוב זה השנור  (ל”ת)

    אריאל

  48. שהרב קסלר ור' דוד כהן יתנו דוגמא מעצמם  


  49. לא פלא, בחורים דורשים דירות ודורשים שהכלה תעבוד ואח"כ באים בתלונות  (ל”ת)


  50. הבעייייה....  

    שמעון

  51. צביעות  


  52. כשחיים עקום, הכל מתעקם ונהיה מעוות.  (ל”ת)

    אחת

  53. שיצאו לעבוד גם החזון איש עבד  (ל”ת)


  54. בית של תורה או תורה בלי בית  

    תמר

  55. סיבוב של 360 מעלות...  

    אשה אחת

  56. גאווה יהודית אמיתית  

    אשת אברך

  57. הרב הזה הזוי צריך לסגור לו את הלשכה והמשכורת  

    עצניק עובד

    • תגובה 

      תגובה

  58. שהרב יחייב את מנהלי העמותות לשלם משכורות נורמליות ואז נשות האברכים לא ילכו לרעות בשדות זרים  (ל”ת)

    קסניקית

  59. הפתרון פשוט: גברים יחזרו לפרנס.  

    אסתר

  60. מי שיצר את האוירה בציבור החרדי, שגבר שיוצא לעבוד  

    מוישי

  61. אז זה בסוף הבעיה ? שהם מבשלים- שומו שמיים  

    אלי

  62. אשה היום זה לא כמו פעם היא רוצה לעבוד כדי שיהיה לה תעסוקה וסיפוק לשבת בבית זה לא פיתרון רק צריך למצוא עבודה חיובית  (ל”ת)

    מ

;