י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

כשהיכלי הישיבות יהפכו לבתי כלא • טור מיוחד

עו"ד משה יצחק אוסדיטשר הלך רחוק עם ביטול חוק טל • המסקנה: שלטון החוק יהפוך לבדיחה חסרת טעם • ומה באמת רע בהחלטת עיריית תל אביב להפעיל תחבורה ציבורית בשבת?

כשהיכלי הישיבות יהפכו לבתי כלא • טור מיוחד



כוחו של שלטון, בכוח הרעתו. דברי המשנה באבות, הקובעת כי "אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו", יפה אף לימינו אנו.

כאשר בג"צ ביטל בימים האחרונים את חוק טל, הוא החליש באופן פרדוקסאלי את שלטון החוק, עליו כל כך רוצה הוא להגן.

נניח שהפוליטיקאים החרדים לא יצליחו לחוקק חוק עוקף בג"צ וחוק טל אכן בוטל כלא היה. נניח שכל החרדים יצטרכו להתגייס לצבא.

וכי מאן דהוא חושב שבני ברק תתמלא באוטובוסים עם אברכים ובחורי ישיבות בדרכם לגולני או לצנחנים?

מאידך, אם האוטובוסים יישארו ריקים - מישהו מדמיין כי המשטרה הצבאית תגיע להיכלי הישיבות ותעצור את כל בחורי הישיבות על נפקדות?

האם הישיבות עצמן יהפכו לבתי סוהר זמניים בהם יאסרו כל בחורי הישיבות שאינם מתגייסים?

התשובות, ברורות לכל בר-דעת.

המסקנה: שלטון החוק שביטל את חוק טל, יצר מצב של גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה כאשר החוק יהפוך לבדיחה חסרת טעם וכח ההרתעה של החוק יהפוך לריק מתוכן.

האם לכך התכוון הרכב בג"צ כאשר ביטל את חוק טל? לבג"צ הפתרונים!

על כן כבר אמר אלברט איינשטיין: ההבדל בין גאונות לטיפשות הוא שלגאון יש גבולות....

סטאטוס קוו? נו, באמת

עיריית תל=אביב החליטה לחרות על דגלה את המאבק בסטאטוס קוו שנשמר שנים, בו נקבע כי לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת.

למען הגילוי הנאות, אני מתנגד נחרצות לכל חילול שבת ולכל פרצה בגדרות השבת, שכן "פרצה קוראת לגנב".

אינני יודע באם תחבורה ציבורית בשבת תוסיף על חילול השבת אם לאו כאשר אדם שאינו שומר מצוות מעוניין להגיע למקום אחר בשבת. במידה ואין בנמצא אוטובוס, הרי שיש דרכים אחרות למחלל השבת להגיע למחוז חפצו בשבת. ואולי גם כשאין באפשרותו לנסוע בשבת הרי עולה החשש כי יחלל שבת בביתו.

אז מה הבעיה בבקשה של עיריית תל אביב?

כאשר המדינה הוקמה, הוסכם על סטאטוס קוו לטוב ולרע. ברור היה למנהיגי המדינה כי ישנם מגזרים שונים וקוטביים ועל כן יש צורך בכיבוד הדדי תוך ויתור כזה או אחר על צרכים אישיים.
באופן תמוה, בכל פעם שהדתיים רוצים לשנות את שנהוג מזה שנים, יוצאים כנגדם החילונים תוך קביעה נחרצת ת כי מדובר בסטאטוס קוו ויש לכבד אותו, ועל כן אין לשנות את שהוסכם, אך כאשר מדובר בשינוי "חילוני", הסטאטוס קוו "המקודש" הופך גמיש יותר ויותר.

אם מעוניינים לשנות את הסטאטוס קוו, הרי שהשינוי קיים לשני הכיוונים, על כל המשתמע מכך כאשר המדרון לכל הצדדים הוא חד וחלקלק...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד