ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
חשיפה

ביקשו להקים גוף הלכתי עם רבני צוהר

ממסמך שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה תמונה מדאיגה, ולפיה, המרכז להשתלות איברים ביקש להקים גוף הלכתי עם הארגון הבעייתי 'רבני צהר' בנושא הלכתי רגיש של ייעוץ לאנשים הפונים למוקד בנושאי מוות מוחי ותרומת איברים • במשרד הבריאות פעלו לבלום את המהלך ברגע האחרון

 ביקשו להקים גוף הלכתי עם רבני צוהר
אילוסטרציה צילום: pixabay

במרכז ההשתלות פועלים בימים אלה להקים מוקד הלכתי העוסק בנושאי מוות מוחי ותורמות איברים, אלא שלפי שהמסמכים שנחשפים בבחדרי חרדים לראשונה, נראה כי ללא ידיעתו של סגן השר ליצמן, במשרד הבריאות התעקשו דווקא שארגון רבני צהר יתנו את שירות הייעוץ ההלכתי.

ממסמך שנחשף כאן לראשונה עולה, כי משרד הבריאות פנה אל ועדת המכרזים הממשלתית וביקש 'פטור ממכרז' כדי להתקשר עם ארגון רבני צוהר שיתנו ייעוץ הלכתי למשתילי איברים או מוות מוחי כשעלות ההתקשרות עומד על סך של כ- 12.000 ש"ח

"הפעלת מוקד ארצי לתמיכה הלכתית בנושאי מוות מוחי ותרומת איברים לשנת 2019 לצורך אספקת שירותי מוקד תמיכה הילכתי וייעוץ למשפחות בנושא מוות מוחי ותרומת איברים על ידי רבנים שעוברים ועברו הכשרה ייעודית באמצעות המרכז להשתלות", נכתב במסמך הבקשה.

על פי התוכנית, אדם הפונה למוקד ההלכתי בנושא מוות מוחי או תרומת איברים, יוצמד לו רב מתאים שיתן לו מענה בנידון כשחיפוש הרב יעשה על ידי התאמת זרם דתי ומיקום גיאוגרפי, כאשר המוקדן יכין את הרב ויחבר בינו לבין הפונה.

הרב יעניק לאותו פונה תמיכה הלכתית, ובמידת הצורך יגיע הרב גם באופן פיזי לבתי החולים כדי לתמוך ולסייע למשפחות המטופלות, במרכז כתוב כי לעניין דרוש רק 5 שנות ניסיון בייעוץ הלכתי.

מיותר להרחיב על פעילותם של ארגון רבני צוהר שדעתם של רבני הרבנות לישראל אינה נוחה עמם ופסיקותיהם אינן מסתדרות לעיתים עם ההלכה היהודית. ויש מי שכבר מיהר ופנה לרבנות הראשית בדרישה לפעול בעניין מול סגן שר הבריאות חה"כ יעקב ליצמן.

הנימוק של משרד הבריאות לגבי דרישתו לפטור מהמרכז ולהעניק את סיפוק השירות ע"י רבני צוהר הוא, שמדובר בספק יחיד. אלא שבארגון 'נאמני הרבנות הראשית' בדקו וגילו כי "ישנם כמה גופים העונים לתנאי הסף של המכרז ומעוניינים לגשת אליו".

כאמור, בעקבות הדברים פונים בארגון נאמני הרבנות הראשית לסגן שר הבריאות ליצמן בדרישה שיפעל לעצור את השגת הפטור למכרז עבור ארגון צוהר ויפתח את המרכז כך שארגונים נוספים יוכלו להתמודד כדי להפעיל את המוקד בשנה הקרובה.

תגובת משרד הבריאות:

הדברים אינם נכונים. משרד הבריאות לא הקים ולא יקים מוקד ייעוץ הלכתי עם אף גוף פרטי, כולל לא רבני צהר.

הרבנות הראשית לישראל, ביחד עם משרד הבריאות, הסמיכה רבנים לעסוק בייעוץ זה, והעניקה להם תעודה רשמית.

מזה שנים שהמרכז הלאומי להשתלות מפנה לייעוץ אך ורק לרבנים אלה, שהם אינם מאורגנים בשום ארגון.

ארגון רבני צהר אינו עוסק בייעוץ הלכתי כלשהו. אלא במקרים בהם יש בקשה מצד המשפחה, הגוף מחבר בין המשפחות הפונות ובין הרבנים המוסמכים, ורק לפי בקשת המשפחה.

ועדת המכרזים החליטה כי הנושא יועבר לתימחור בין כל המציעים או למכרז על פי חוק המכרזים.

משרד הבריאות השתלת איברים הרבנות הראשית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד