י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
האפקט הופך לדפקט

מפלגת גנץ-לפיד: בלוף המאה בפוליטיקה

האיחוד בין גנץ ללפיד הוא בלוף המאה בפוליטיקה - השניים חברו לבלוק טכני בלבד, תוך מצג שווא, שיתפוצץ להם בפנים בעת שיידרשו להרכיב קואליציה ו״יגלו״ שאין להם עם מי • טור דעה מאת יוסי אסולין

מפלגת גנץ-לפיד: בלוף המאה בפוליטיקה
בני גנץ ויאיר לפיד צילום: פלאש 90

מזה מספר שבועות שרביעיית גנץ-לפיד-יעלון-אשכנזי חוגגת "משפחתיות" חדשה - בפלאפל, בבתי קפה, בשווקים ובקניונים; ואיפה לא.

הרביעייה משגרת לחלל האוויר תמונות משותפות חדשות לבקרים, חלקן מביכות ודביקיות למדי יש לומר, כדי להציג את ה"שידוך" החדש, ה"מפץ", שיביא ל"מהפכה" במפת השלטון של מדינת ישראל.

"נשארנו עם השמות הפרטיים, אבל החלפנו שם משפחה", אמר גנץ בכנס סגור לפעילים, בניסיון לייצר מצג אמיתי של אחדות.

אבל אל תמהרו לקנות את הבלוף. החיבור בין גנץ ללפיד הוא אחד מסיפורי ההונאה הגדולים ביותר שידעה הפוליטיקה הישראלית. והיא ידעה המון.

על פניו, נראה שהחיבור רק עשה להם טוב. "כחול לבן" זוכה למספר הקולות הרב ביותר בכל סקרי דעת הקהל, הן מימין והן משמאל ואף מצליחה לעבור את מפלגת השלטון ובכך לכבוש את היעד המרכזי שלה. לכאורה.

אבל בואו נפרק את ה"איחוד" הזה לגורמים: מדובר בחיבור קוסמטי ומלאכותי בלבד של שלל מפלגות ואישים רבי עוצמה: כחול לבן, יש עתיד ותל"ם; שלושה רמטכ"לים, יו"ר הסתדרות, ראשי רשויות, עיתונאים בכירים ועוד.

אלא שעיון קצר ברשימה מגלה שהדעות של אנשי הרשימה המשותפת נעים מהצד הימני של המפה הפוליטית, עבור במרכז ועד השמאל הקיצוני. מה בכל זאת הסוד לחיבורים המשונים הללו?

מה הדבק שמחבר בין מי שהיה בעבר שר הביטחון מטעם נתניהו ונחשב לתמוך דגול בהתיישבויות, לבין מי שהשתתף בטקס זיכרון לאלף מחבלי החמאס שנהרגו בצוק איתן?

מה הדבק שמחבר בין מי שהיה ראש מערך ההסברה של נתניהו, לבין מי שהכריז כי הוא "מוכן למסור את המועצה שלי (מועצת שער הנגב י.א) לחמאס תמורת שלום"? ובכן, דבר אחד ויחיד - שנאת ביבי.

אלא שכמובן שמדובר במצג שווא שמטרתו לשוות למפלגה ניצחון ובכך לנסות להוביל קולות מגוש לגוש, אולם לא מדובר בניצחון אמיתי כי אם בניצחון פִּירוֹס. הציבור אינו טיפש ותרגיל ההונאה הזה יתפוצץ להם בפנים ביום שאחרי.

אם לא יקרה משהו דרמטי ויוצא דופן - מה שלא נראה סביר כרגע - מפת הגושים לא תשתנה והימין יצליח לשמור על רוב. ואם זה לא מספיק, אמש הצהיר אחמד טיבי כי מפלגתו לא תמליץ על גנץ לראשות הממשלה - מה שהופך את המהלך הזה לחסר סיכוי.

ולכן, גם אם "כחול לבן" תצליח לשמור על פער מול הליכוד, היא לא תוכל להרכיב את הממשלה מאחר ולא יהיו לה מספיק ממליצים בבית הנשיא.

למעשה, כבר היום נראה כי "כחול לבן" מאבדת את המומנטום שלה ונראה כי בדיוק כמו שאפקט השתיקה של גנץ הלך והתעמעם ככל שחלף הזמן, כך הולכת ופוחתת ההשפעה של האיחוד בין המפלגות. האפקט עשוי להפוך לדפקט.

ביום שאחרי, לאחר שיגלו כי לא הצליחו במשימה, כל ה"אחדות" ומצג השווא של "המשפחה החדשה" תתפרק לגורמים ותתנפץ אל מול סלעי המציאות. תוקפו של הדבק שחיבר ביניהם יפוג וכל אחד ילך לדרכו כדי לבכות את האבל הפרטי שלו.

תחשבו איך זה יישמע אם נתניהו יצליח לגבור על שלושה גנרלים ושורה של בכירים ישראלים שעשו ויתורים ענקיים וצעדים מרחיקי לכת מצדם לטובת מהלך משותף וממוקד לסיכולו? תדמית ה"בלתי מנוצח" של נתניהו רק תתעצם ותחדד את המפלה שיספגו אנשי "כחול לבן".

בני גנץ בוגי יעלון יאיר לפיד גבי אשכנזי מפלגת כחול לבן הונאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד