כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הסנקציה היחידה נגד אחמדינג'אד: לגדוע אותו • טור

השגריר יורם אטינגר מסביר בטור מיוחד את הסכנות שהתגרענות של איראן • מירוץ ההתחמשות, התעצמות ארגוני הטרור, איום על ספקיות הנפט ועוד • ויש לו גם פתרונות

הסנקציה היחידה נגד אחמדינג'אד: לגדוע אותו • טור



"סנקציות יעילות" נגד איראן מחד, ומציאות פוליטית עולמית מאידך, מהווים דבר והיפוכו, המשחקים לידי איראן.

סנקציות יעילות מחייבות שיתוף פעולה מלא של רוסיה וסין, שתי יריבות של ארה"ב, כפי שמבהיר הוטו הכפול שהן הטילו באוקטובר 2011 ובפברואר 2012 במועצת הביטחון באו"מ על הצעות החלטה לגינוי סוריה. הן אף מסייעות לטהרן, כפי שעושות מספר מדינות באירופה. יפן, הודו ותורכיה משעבדות את התייחסותן לסנקציות לטובת מאזנן המסחרי עם איראן, וכך גם עושות מספר מדינות באמריקה הלטינית ובאירופה.

כל סנקציה חדשה נגד איראן מחייבת מספר חודשים כדי לבדוק את יעילותה, ובכך מעניקה לאיראן זמן נוסף לפיתוח יכולות גרעיניות ולרכישת טכנולוגיות ומערכות גרעיניות מצפון קוריאה, פקיסטן, רוסיה וסין.

ארבעים שנות סנקציות כלכליות נגד צפון קוריאה לא הפילו את המשטר ולא מנעו את התגרענותו. גם חמישים שנות סנקציות נגד קובה חושפות את מגבלות הסנקציות המוטלות על משטרים פורעי חוק.

ההתמקדות באופציית הסנקציות מתעלמת מעוצמת האיום הברור, המיידי וההרסני, של איראן גרעינית, על אינטרסים חיוניים של ארה"ב והעולם החופשי, ללא שום קשר לקיומה של ישראל ולמדיניותה.

איראן גרעינית תגרום לקריסת משטרים פרו-אמריקאים במפרץ הפרסי ולסטייה מדינית של מדינות מרכז אסיה לכיוון איראן או רוסיה.

איראן גרעינית תאיץ את מרוץ החימוש הגרעיני במזה"ת, האזור הבלתי-יציב, הבלתי-צפוי, האלים וההפכפך ביותר – סיוט המאיים על השפיות העולמית. סעודיה משוועת לפעולת מנע נגד איראן, במקביל להאצת תכנית הגרעין שלה ולהידוק שיתוף הפעולה הגרעיני עם סין, צרפת, דרום קוריאה וארגנטינה. ריאד שוקלת לרכוש יכולות גרעיניות מפקיסטן, ולאחרונה ביקר בסעודיה דר' עבדול קאדיר חאן, מייסד תכנית הגרעין הפקיסטנית. מצרים לא תפגר אחר סעודיה, יריבתה בעולם הערבי, ותשדרג את תכנית הגרעין המתקדמת שלה, וכך גם תורכיה הרואה עצמה כמנהיגת העולם המוסלמי.

איראן גרעינית תאיים על מפיקות הנפט במפרץ הפרסי ותשפיע באופן דרמטי על כמויות ומחירי הנפט, על אספקת הנפט, על מחירי הדלק בתחנות הדלק ועל שיעורי האבטלה בארה"ב ובעולם החופשי.

איראן גרעינית תעצים את המוצבים הקדמיים שהקימה בוונצואלה, בוליביה, אקוודור ומכסיקו, ותוכל להעביר יכולות בליסטיות וגרעיניות לבעלות בריתה באמריקה הלטינית, אשר ארחו לאחרונה שש פעמים את אחמדינג'אד.

איראן גרעינית תעניק רוח גבית עזה לתאי טרור רדומים בארה"ב ולטרור האסלאמי הבינלאומי האנטי-אמריקאי.

איומים אלו על אינטרסים אמריקאים, בנוסף לאיום המכה הגרעינית שירחף מעל לחיילים האמריקאים במפרץ ומעל לארה"ב, מגמדים את ההערכות המוגזמות לגבי מחיר מכת מנע נגד איראן. משטר ששלח 500,000 מנעריו לפנות שדות מוקשים בזמן מלחמת עיראק-איראן ב-1988-1980 מסוגל לשגר ראשי חץ גרעיניים בכל מחיר.

מכת-מנע יעילה תשמיד גם תשתיות טילים והגנה אווירית, כדי לצמצם את יכולת התגובה של איראן. מכת-מנע יעילה לא תכלול את כיבוש איראן, בניגוד לפלישת עיראק לאיראן ב-1980 שגיבשה את תמיכת האוכלוסייה במשטר האייתולות. מכת-מנע יעילה מהווה תנאי-מוקדם להחלפת-משטר על ידי מתנגדים מבית המייחלים לסיוע מערבי.

הדרך היעילה היחידה למנוע (את התגרענות איראן) היא לגדוע את המאמץ הגרעיני.

שגריר (בדימוס) יורם אטינגר, "במחשבה שנייה: יוזמה ישראל-ארה"ב", "ישראל היום"

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד