י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מה הופך מקום עבודה לנגיש?

יש סוגים שונים של התאמות שאותן אפשר לבצע על פי החוק על מנת להפוך מקומות עבודה לנגישים עבור בעלי מוגבלויות. בואו להכיר אותן

מה הופך מקום עבודה לנגיש?
נגישות בעבודה צילום: pexels

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בישראל קובע שעל כל מעסיק חלה חובה להתאים את מקום ותנאי העבודה לצרכים המיוחדים של אנשים עם מוגבלות. במדינה שבה ל-9% מהאוכלוסייה יש מוגבלות חמורה ועם 1.5 מיליון בעלי מוגבלויות מתוך 8.8 מיליון תושבים (לפי נתונים של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות), ברור מאליו שמדובר על חוק שכדאי להכיר לעומק.

בראש ובראשונה, הזכות להתאמת מקום העבודה להעסקת אדם עם מוגבלות שמורה למספר קבוצות: עיוורים ובעלי לקות ראייה, בעלי מוגבלות שכלית והתפתחותית, בעלי נכות פיזית עם או בלי כסא גלגלים וכמובן חירשים וכבדי שמיעה.

כמו כן, החוק מבחין בין זכאות שמתאפיינת בסיוע תפקודי לבין מימון. בכל מקרה, הגוף שאחראי לזכאות הוא משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ואליו יש לפנות בהיעדר הנגישות כחוק. בנוסף, הזכות להתאמת מקום העבודה להעסקת אדם עם מוגבלות חלה על כל מעסיק למעט מקרים שבהם מדובר בנטל כבד מדי על המעסיק.

הבדלים בין סוגי התאמות

יש כמה דברים שמבחינת החוק יכולים להפוך מקום עבודה לנגיש. קודם כל, מדובר בהתאמות פיזיות ובהן שינויים או התקנות בקרקע ובמבנים, התאמת מכשירים, סיפוק עזרים, התקנים ואמצעי מחשוב של חומרה ותוכנה. כפי שאפשר להבין, ההתאמה היא בכל ההיבטים של מקום העבודה ולפי צרכי בעלי המוגבלויות ושאר העובדים.

במידה ומדובר בהתאמה לעובד עם לקות שמיעה, החוק קובע שיש לספק שירותי תרגום ותמלול לצורך הקליטה הראשונית במקום העבודה. לשם השוואה, התאמה לעובד עם מוגבלות שכלית קוגניטיבית או נפשית מבצעים על פי החוק באמצעות הדרכה מקצועית ורלוונטית לתקופה של 6 החודשים הראשונים לעבודה.

איזה אביזרים צריכים להיות בסל ההתאמות?

התאמות במקום העבודה כוללות לפי החוק סעיף "סל" שאליו נכנסים כל האביזרים או האמצעים הנדרשים עבור עובדים עם מוגבלות במקום עבודתו. מטבע הדברים, את האביזרים או האמצעים שנכנסים לסל קובעים לפי הצרכים המיוחדים ולפי אופי העבודה. השאיפה היא בכל מקרה להשתמש בתוך הסל בכלים ואביזרים שמסייעים לתפקוד יום יומי של בעלי מוגבלויות בדיוק כמו שאר העובדים.

עוד חשוב לציין שאת כל ההתאמות עבור עובדים בעלי מוגבלויות צריך לאשר מראש. למרות שהמעסיק הוא הגורם שאחראי למימון ההתאמות, קיימות גם תקנות שנועדו להקל עליו. עם זאת, גם המימון כרוך באישור של מורשה לנגישות בנוגע לתקינות ההתאמה, בטיחותה והתאמתה לצרכי העובד.

לבסוף, מה שהופך מקום עבודה לנגיש עשוי לבוא לידי ביטוי בהתאמות ספציפיות שלא קשורות להיבט הפיזי או הנפשי. כאן נכללות התאמות מיוחדות ובהן גמישות בשעות העבודה ובהפסקות, גמישות בהיקף משרה ומתן אפשרות לעבודה זמנית מהבית.

נגישות נגישות ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד