ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

הח"כ שסגר מעגל: המדינה תפצה חולי פוליו

ח"כ ציון פיניאן חלה בילדותו בפוליו, עכשיו הוא העביר חוק שיעניק פיצויים לחולי הפוליו • "הטיפולים שניתנו בזמנו התבררו בדיעבד כשגויים ואף מזיקים"

הח"כ שסגר מעגל: המדינה תפצה חולי פוליו

כשהיה ח"כ ציון פיניאן ילד, הוא לקה במחלת הפוליו. היה זה עוד כשהתגורר עם משפחתו במרוקו. בעקבות המחלה לא יכל ללכת עד לגיל אחת עשרה.

אתמול (ב), לאחר תקופה ארוכה של מאמצים בלתי פוסקים, הצליח פיניאן לברך על המוגמר, כאשר מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הפיצוי לנפגעי פוליו, אותה הציע יחד עם ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) וקבוצת ח"כים. ההצעה נדונה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

"הפכתי שק חבטות של החוק", אמר אתמול פיניאן, נרגש מהצלחתו. למרות ששב והבטיח כי את הכסף שיקבל יתרום לארגוני צדקה וארגוני נכים, שבו ו'עקצו' אותו עך שהוא מקדם את הצעת החוק תוך ניגוד עניינים בשל העובדה שהוא עצמו לקה במחלה.

החוק עצמו קובע את זכאותם של חולים שלקו בישראל במחלת שיתוק ילדים, לפיצוי חד-פעמי ולקצבה חודשית, המשולמים למי שנגרמה לו נכות בשל אותה מחלה.

החוק יוחל גם על מי שטופלו ונותחו בישראל בשל מחלת שיתוק ילדים עד לשנת 1970, אף אם לקו במחלה מחוץ לישראל, ויבטא את מחויבותה של מדינת ישראל גם כלפי חולים אלו.

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ חיים כץ (הליכוד), הציג את ההצעה, שהוכנה בוועדה ואמר כי: "הטיפולים הרפואיים שניתנו לחולי הפוליו בישראל עד סוף שנות ה-60, תאמו את הידע הרפואי שהיה קיים בישראל ובעולם באותם ימים, אולם בדיעבד התברר כי חלקם היו שגויים ואף גרמו נזק, סבל רב ונכות לחולי הפוליו. מאחר ובחלק גדול מהמקרים קשה להבחין בין הנכות שגרמו הניתוחים ובין הנכות שגרמה המחלה, מוצע לפצות את חולי הפוליו על הנכות שנגרמה להם בשל אותה מחלה, לרבות בשל הניתוחים שעברו בשלה".

לדברי כץ, "מוצע להחיל את החוק רק על חולים שעברו ניתוחים בישראל ולא על חולים שעברו טיפולים אחרים כגון בידוד, ניוח, גיבוסים ועוד. בוועדה צוין כי הרוב המכריע של חולי הפוליו שטופלו בארץ באותם שנים עברו ניתוחים. כמו כן נמסר לוועדה כי הניתוחים גרמו לנזקים ארוכי טווח לחולים וזאת לעומת הטיפולים אשר גרמו בשעתם לסבל ולכאבים לחולים, אך ככלל לא גרמו לנזקים לטווח הרחוק. במישור הראייתי, כיום כמעט ובלתי אפשרי להוכיח קבלת טיפולים כגון פיזיותרפיה או בידוד, לפני למעלה מארבעים שנה וזאת לעומת ניתוחים אשר ניתן להוכיחם גם כיום, בין היתר, משום שהם הותירו צלקות בגוף האדם".

כץ ציין כי, "הצעת החוק אינה גורעת מההלכה שקבע בית המשפט העליון בבג"צ שמואל גרויצמן נ' המוסד לביטוח לאומי, לעניין תחולת החוק על חולים שלקו במחלת שיתוק ילדים בארץ ישראל לפני קום המדינה".

16 ח"כים תמכו בחוק, שעבר ללא מתנגדים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד