י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הפרה של זכויות אדם

אסירים באגף התורני ל'בחדרי': "הפרטיות נפגעה באופן חמור"

אסירים באגף התורני בכלא איילון, פנו ל'בחדרי חרדים' והלינו על נוהל חדש שמופעל בימים האחרונים כלפיהם, כזה שלטענתם פוגע בזכויותיהם הבסיסיות; "באבחה אחת, נגדעה מן האסירים זכותם היסודית והחוקתית לפרטיות" טוען פרקליטם • שב"ס טוען מנגד: "לא מדובר בנוהל חדש"

אסירים באגף התורני ל'בחדרי': "הפרטיות נפגעה באופן חמור"
אסירים בבית כנסת באגף דתי צילום: דוברות שב"ס

שוב תלונות על הפרה לכאורה של זכויות האדם הבסיסיות בשירות בתי הסוהר באגף התורני בכלא איילון. בימים האחרונים הודיעו בשב"ס לאסירים, שאין יותר מנעולים לתאים האישיים. אסירים ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' סיפרו, כי הורו להם להחזיר את המנעולים לסוהרים, מנעולים אותם הם רכשו בכסף מלא בקנטינה שבבית הכלא.

ההחלטה, פוגעת קשות באסירים ובזכויות היסוד המוקנות להם על פי חוק, בין היתר הזכות לפרטיות, לכבוד ולחירות. התא הנעול, הינה פינת הפרטיות היחידה שנותרה לאסירים במרחב בית הכלא, בו שומרים האסירים בין היתר יומנים אישיים, מכתבים פרטיים ותמונות ממכרים ובני משפחתה.

"על לוח המודעת באגף תלו פתק ובו נכתב, כי מתאריך 06/03, מי שיחזיק מנעול על התא, יחשב כעובר על הנהלים ויקבל דו"ח על עבירה, אמר אסיר ל'בחדרי'. מאז התקבלה ההחלטה, כך לטענת חלק מהאסירים, נערכים חיטוטים וחיפושים בתאים האישיים, וחומר אישי מופץ לעיתים בין האסירים. בנוסף, אסירים מדווחים על גניבות של חפצים אישיים, הכוללים שעונים ומכונות תספורת.

אתמול (שלישי), נעשתה פנייה בהולה לשירות בתי הסוהר על ידי עו"ד דוד הלפר, בטרם נקיטה בהליכים מנהליים ומשפטיים. "לפני מספר ימים נדרשו מרשינו באחת, לחדול משימוש פרטי בתאים האישיים ולמסור את המנעולים לידי שירות בתי הסוהר. באבחה אחת, נגדעה מן האסירים זכותם היסודית והחוקתית לפרטיות, במידה העולה על הנדרש" כתב למפקד כלא איילון אריק יעקב, קצינת אסירים תהילה מדמוני והיועמ"שית של שב"ס יוכי גנסין.

במכתבו ציין עו"ד הלפר בשם אסירים אותם הוא מייצג, כי "לטענת נציגי שב"ס, ההחלטה התקבלה בעקבות תקיפת סוהר באמצעות מנעול התאים האישיים. התנהלות שירותי בתי הסוהר בהקשר זה, מנוגדת לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ולפסיקת בית המשפט העליון שנקבעה בהקשר זה".

"פרטיות האסירים נפגעה באופן חמור ביותר, ובכוונתם להגיש תובענה משותפת כנגד שירות בתי הסוהר ובאופן אישי כנגד הגורמים שקבלו את ההחלטה הסוריאליסטית" כתב, ודרש "להסיר לאלתר את המחדל ולאפשר לאסירים לנעול חפצים אישיים בתאים אישיים העומדים לרשותם". עם זאת הוסיף, כי "במידה ששירות בתי הסוהר חושש לפגיעה בסוהרים, יתכבד הוא לאתר פתרונות חלופיים שלא יכללו פגיעה דרסטית בזכות החוקתית לפרטיות".

בשירות בתי הסוהר סירבו מאז יום חמישי להתייחס לפניית 'בחדרי חרדים', ורק היום השיבו כי "הנחיות הביטחון הינן, כי חל איסור לנעול ארונות בתאים". באשר לטענה על לקיחת המנעולים, נמסר כי "המנעולים לא מוחזרים לשב"ס, ומוכנסים לפיקדון האסיר". עוד נמסר כי "מזה מספר שנים לא נמכרים מנעולים בקנטינה, בשל מגבלה ביטחונית זו".

אסיר השוהה בכלא מספר שנים, אמר בשיחה ל'בחדרי' כי בניגוד לתגובת שב"ס, "רק בשנה האחרונה נכנסה ההנחיה שלא למכור מנעולים, ובמהלכה לא נאסר לנעול תאים". לדבריו, החשש מפגיעה באסירים או סוהרים באמצעות המנעול, הוא הזוי. "עם קופסת טונה אפשר לפגוע בקלות.. זו בדיחה".

באשר לאחריות על הפריטים המאוחסנים בתאים נכתב, כי "החתמה על אחריות שב"ס לציוד אסיר, נעשית על פי הנהלים ואינו נוהל חדש. אסיר רשאי לאפסן ציוד יקר ערך באפסנאות בציודו האישי". על כך הגיב האסיר כי מדובר בתהליך ארוך, "זה יכול גם לקחת חודש עד שאני מקבל משהו שאפסנתי שם, לא רלוונטי בכלל".

בעניין גניבת חפצים וחיטוט בתאים נמסר משב"ס כי "היחידה לא מגלה סובלנות במקרים של גניבה או לקיחה ללא אישור בין אסירים. נוהל זה איחד בכלל האגפים בבית הסוהר". עם זאת, האסיר אומר ל'בחדרי': "או ששב"ס יקחו אחריות על הציוד האישי שלי, או שימשיכו למכור מנעולים - אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה".

שירות בתי הסוהר כלא איילון אגף תורני אסירים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד