י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
נושם לרווחה?

הפרקליטות: לדחות את העתירה נגד דרעי

דרעי יכול לנשום לרווחה? פרקליטות המדינה דחתה על הסף את העתירה של התנועה לאיכות השלטון שדרשה לקבל החלטה בעניינו של יו"ר ש"ס לפני הבחירות

הפרקליטות: לדחות את העתירה נגד דרעי
דרעי צילום: יהודה חיים / פלאש 90

פרקליטות המדינה הודיעה כי יש לדחות על הסף את העתירה של התנועה לאיכות השלטון שדרשה לקבל החלטה בעניינו של יו"ר ש"ס השר דרעי לפני הבחירות: משך ואופן הטיפול על ידי גורמי התביעה הם סבירים לחלוטין.

מדובר בעתירה שביקשה כי בטרם הבחירות לכנסת ה-21, תתקבל החלטה בדבר הגשת או אי-הגשת כתב אישום נגד אריה דרעי, שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל.

הפרקליטות הבהירה כי דינה של העתירה להידחות על הסף, בהעדר עילה להתערבות שיפוטית. בעמדה שהציגה נכתב כי חלק מהטענות שהעותרת מעלה, הן טענות הנוגעות לפגיעה כביכול בזכויות ובאינטרסים של השר דרעי. בכך מתעברת העותרת על ריב לא לה, שעה שישנו גורם אחר - השר דרעי בעצמו - הנוגע לעניין באופן ישיר. ועל כן, בהיבט זה דין העתירה להידחות על הסף.

שנית, גם ככל שהעותרת מבקשת לטעון בשם האינטרס הציבורי הכללי, עמדת המשיבים היא כי דין העתירה להידחות על הסף. כפי שפורט בעמדה, לגורמי התביעה מסור שיקול דעת רחב ביותר בכל הנוגע לאופן ניהולן של חקירות שבטיפולן, והעותרת לא הרימה את הנטל הכבד המוטל עליה לביסוס עילה להתערבות שיפוטית בשיקול דעת זה.

עוד אמרו בפרקליטות כי לגופו של עניין, צוין כי משך הטיפול של גורמי התביעה בחקירה שבמסגרתה נחקר השר דרעי ואופן הטיפול בה, בשים לב למכלול השאלות המתעוררות, הם סבירים לחלוטין.

אין חולק כי ישנה חשיבות לכך שהחלטות בדבר הגשת כתבי אישום והעמדה לדין, אמרו בפרקליטות, לאחר השלמת חקירה פלילית, תתקבלנה בתוך פרק זמן סביר. כאמור, בענייננו משך ואופן הטיפול של גורמי התביעה בתיק שבמסגרתו נחקר דרעי הם סבירים לחלוטין, כאשר חלפו כשלושה חודשים וחצי בלבד מאז הועבר בחודש נובמבר 2018 התיק מאת היחידות החוקרות.

כמו כן, לעמדת הפרקליטות גם טענות העותרת בנוגע להנחיית היועץ המשפטי לממשלה 1.1913 "מדיניות התביעה והאכיפה לפני הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות" – דינן להידחות. כאמור כבר בפתח ההנחיה, "פעילות רשויות אכיפת החוק השונות בתקופת ערב בחירות תתנהל כסדרה גם ביחס להליכים בעניינם של נבחרי ציבור ומועמדים לבחירה, והטיפול בתיקים אלה יהיה, ככלל, בהתאם למהלך העניינים השוטף, ועל-פי סדרי העדיפויות הנוהגים". ואכן, גם בענייננו, נמשך הטיפול כסדרו. זאת, כפי שהובהר, מתוך מגמה לסיים את העבודה המקצועית הדרושה בהקדם האפשרי ולהניח חוות דעת מסכמת להכרעתם של ראשי מערכת התביעה (פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה).

לשיטת הפרקליטות, גם דינן של טענות העותרת בדבר "זכות הציבור לדעת" - להידחות. אין מדובר בענייננו בכך שהתקבלו החלטות ואין מגלים אותן לציבור, אלא שנדרש עוד זמן כדי להשלים את העבודה הנדרשת, לצורך קבלתן של ההחלטות.

בעקבות החלטת הפרקליטות, התנועה לאיכות השלטון התייחסה לתגובת המדינה בעתירה בעניינו של השר דרעי: "צר לנו שהמדינה בתשובתה הסתפקה באמירה רפה על לוח הזמנים תוך שהיא מתעלמת מכך שהתיק בעניינו של השר דרעי מתנהל למעשה מזה למעלה משלוש וחצי שנים, ומכך שאנו עומדים בפני מערכת בחירות בה נמנע מהציבור מידע חיוני הנוגע לדמות בכירה המתמודדת לתפקיד שר בממשלה. בעוד חודש ילכו אזרחי ישראל לקלפי בלי המידע המגיע להם וכשזכותם לבחור ולהיבחר נפגעת".

אריה דרעי ש"ס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד