י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

האלוף במיל': "ממשלת ישראל נכשלה במדיניותה כלפי חמאס"

אלוף (מיל') נעם תיבון הביע ביקורת חריפה בעקבות שיגור הטילים לעבר תל אביב אמש (ה'): "מי שאחראי על הירי הזה צריך למות"

האלוף במיל': "ממשלת ישראל נכשלה במדיניותה כלפי חמאס"
מחבלי חמאס לפני שיגור טילים צילום: Abed Khatib/Flash90

האזעקות אמש (ה') בתל אביב הפרו את השלווה: ארגון חמאס עלה ברמה וירה למרכז הארץ שתי רקטות מסוג פאג'ר; האלוף (מיל') נועם תיבון, לשעבר מפקד הגייס הצפוני, בביקורת נוקבת כלפי ההתנהלות של ממשלת ישראל: "חמאס התחיל לנסות אותנו והוא קובע את הקצב". 

"אני חושב שצריך להסתכל ולהגיד ביושר שיש כאן כישלון. רק כך נוכל לעבור לשלב הבא". את הדברים האלה אמר הבוקר (ו') האלוף במילואים נועם תיבון, לשעבר מפקד הגיס הצפוני, בריאיון לניסים משעל ב־103fm. לדבריו, ממשלת ישראל שאחראית על ביטחון האזרחים כשלה בפעולות מול חמאס. "כבר תקופה ארוכה מאוד שהדרום בוער מבלונים ושרפות, וכל הזמן אומרים 'עזבו, זה שטויות. אף אחד לא נהרג'. ככה שוחקים את ההרתעה".

העברת מיליוני הדולרים במזוודות לרצועה - או בעצם 'הפרוטקשן', לא ממש פתרו את הבעיה העזתית - והאזעקות כהוכחה לכך. "אין שום טיפול אמיתי בשום בעיה. לא בבעיה הבטחונית ולא בבעיה ההומניטרית", המשיך תיבון לתקוף. "חמאס קובע את סדר היום וברצותו יורה בשדרות ובתל אביב".

איך הגענו למצב הזה?
"בדרך כלל הצבא נותן לדרג המדיני נקודת התחלה. המבצע האחרון בעזה נתן לחמאס מכה לא פשוטה וגרם לה נזק עצום ברצועה. משם זה יכל היה להוביל למצב שבו - יחד עם המצרים ועם העולם הערבי, יוצרים סיטואציה אחרת בעזה. אבל לא עשו כלום, אלא אמרו 'אוקיי, יש שקט אז הכל מצוין'. להגיד 'שקט אז אין מה לעשות' זה דבר שמאוד מאפיין אותנו עד שאנחנו מופתעים וזה מתפוצץ לנו בפנים. לא עשו כלום ובינתיים חמאס הבין את זה והתחיל לנסות אותנו. בכל פעם הוא רואה שהוא מנסה משהו אחר והתגובה היא רפה".

אם התגובה רפה זה אומר שמחר חמאס יגביר את התקיפות?
"לאו דווקא מחר אלא כשהוא ירצה כי הוא קובע את הקצב. הרקטות האלה לא קשורות רק למצב של חמאס מול ישראל, אלא גם לעניינים של חמאס והלחצים בתוך הרצועה. אולי הם מנסים להעביר מסר למשלחת המצרית שנמצאת שם שאומר שהם אינם מעוניינים בדיל שהוצע להם".

"פרוטקשן עלוב במזוודות"

מעבר למצב בעזה ולאזעקות שנשמעו בתל אביב, אל לנו לשכוח שיש ציבור בדרום הארץ שלם שכבר שנים חי בתחושת פחד. לתיבון, מסתבר, כואב במיוחד לשמוע בכל פעם מחדש על המתיחות באזור. בנו של תיבון היה גר בנחל עוז ועזב לשליחות של כמה שנים בארצות הברית. בעתיד הוא יחזור לחזור לישראל וישוב להתגורר בנחל עוז. "אנחנו לא כל כך מתייחסים לזה ביום יום אז הם יורים גם על תל אביב. ככה זה כשאתה לא קובע את סדר היום", אמר תיבון. 

"אני מאוד קשור לאזור הזה. כל השדות ושמורות הטבע נשרפו. יישובים כמו נתיב העשרה ונחל עוז הם יישובים שנמצאים עשרות מטרים בודדים מהגדר, כך שההפגנות הם עליהם". לטענתו, ממשלת ישראל צריכה להפסיק לחשוב שיהיה בסדר בעזרת הפרוטשקן, ולהתחיל לפעול אסטרטגית: "מי שאחראי על הירי הזה צריך למות נקודה. ראשי הטרור צריכים לשלם מחיר באופן אישי. בנוסף, אני מציע לקחת את רצועת עזה ולעשות תוכנית שיקום אמיתית. יש כאן מנופים ענקיים שמעוניינים לעזור כמו האמריקאים, המצרים והכסף מהמפרץ. לא כמו הפרוטקשן העלוב במזוודות".

אבל למה שחמאס ירצה? הוא הרי לא רוצים לאבד את השליטה שלו.
"חמאס זה ארגון טרור שאנחנו צריכים להילחם בו, אבל בסוף - כמו כל אויבנו, יש לארגון הזה איזשהו רציונל שעומד מאחוריו. אחד מהם זה מצב כלכלי קשה מאוד בעזה שחלק מהאחריות גם מופנית אליו. אפילו חלק מההפגנות מופנות אליו". 

אם כן, לדבריו של תיבון יש לייעד את הכסף לפרוייקטים יחודיים ולא להעביר אותו במזוודות דרך חמאס - הרי ידוע לכל שהכסף הזה עובר למשכורות של חופרי מנהרות הטרור. "צריך להסתכל בראייה רחבה של שנים ולעשות את זה בשיתוף פעולה עם המצרים. הפרוטקשן הוא מעין פלסטר שקונים איתו שקט, אבל כשקונים שקט לא באמת שולטים במצב - מה שמוביל לכך שהמצב יכול להתפוצץ מתי שמתחשק לצד השני.

"הכי מגוחך זה שהשרים שיושבים בממשלה הם הראשונים שיוצאים ותוקפים את הממשלה. זה רק מראה על המבוכה ועל כך שאין כאן באמת אסטרטגיה. זה הגבול שלנו וזו בעיה קבועה כבר הרבה שנים שצריך להתמודד איתה".

ממשלת ישראל נכשלה בכל הטיפול במה שקורה? 
"ממשלת ישראל, שר הביטחון, ביבי - יש המון סוגיות פתוחות. מה קורה עם אורון והדר? מנגיסטו? יש המון דברים שלא מטפלים בהם כמו שצריך. מגיע לנו יותר טוב מזה בבטחון ובעוד כל מיני דברים. לפעמים צריך לעשות שריר לא רק בדיבורים אלא גם במעשים, ולפעמים צריך להסתכל מעבר לאופק ולבנות לאנשי הרצועה יכולת לכלכלה ואמצעי פרנסה. אפשר לעשות את זה וצריך לעשות את זה. כשלא עושים - ככה זה נראה".

האזינו:

חמאס ישראל כישלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד