י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
המלחמה בנפצים

האיום החדש: מדיניות המשטרה שתפחיד את הילדים

בעיצומו של חודש השמחה צצים יותר ויותר מקרים של כאלו אשר בוחרים להשביתה באמצעות קולות נפץ מסוכנים לגוף ולנפש • אחרי מעצר החשודים בפיצוצים בבני ברק, מתברר כי הורים למנפצי חזיזים עלולים לשאת בתוצאות

האיום החדש: מדיניות המשטרה שתפחיד את הילדים
אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בסוף השבוע האחרון, בצומת הרחובות כהנמן ובירנבוים בבני ברק, נערים פוצצו כמויות של נפצים שונים. צוות של השיטור העירוני בפיקודו של בעדני הוקפץ למקום, ונעצרו חמישה חשודים. שניים מהחשודים הובאו ביום שישי לבית המשפט, שם המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם.

החשד לגבי אחד מהעצורים, כי הלה השליך נפצים וצולם על ידי תושב השכונה - ובתגובה ניגש אליו, איים עליו וסימן לו באמצעות על הצוואר בתנועה שירצח אותו. החשוד הכחיש את המיוחס לו והשופטת יפעת אונגר ביטון לא קיבלה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרו בחמישה ימים והחליטה לשחררו בתנאים מגבילים, הכוללים התחייבות עצמית על סך 3,000 ש"ח, ערבות צד ג' 4,000 ש"ח והרחקה מהמתלונן מרחק של קילומטר וחצי למשך שבועיים.

מאיפה מגיעים הנפצים לבני ברק? "הרבה מהם מיובאים מחו"ל בצורה פיראטית, איתרנו הרבה ארגזים מלאים במקלטים בעיר. פעם בני ברק קנתה מחוץ לעיר, היום זה הפוך, מבריחים מחו"ל לארץ הרבה, בעיקר מסין. בארץ זה לא חוקי, יכול להיות שבחו"ל זה חוקי, אלה מוצרים שמיוצרים במפעלים רשמיים בחו"ל". מה המחירים? "כוורת אחת זה מאה שקל בבני ברק, יותר זול מהשטחים. יש גם בחורי ישיבה חרדים שקונים כוורות, לא רק נוער נושר".

סכנת הנפצים ידועה, הפגיעות החמורות בגוף בנוסף לאימה שהפיצוצים מטילים על המתגוררים באיזור. הגמרא בבבלי "משנכנס אדר מרבים בשמחה" (תענית, כ"ט א'), לבטח לא התכוונה לרעשי הנפצים המסוכנים.

כוורות זיקוקים שנתפסו בבני ברק

בכל רחבי הארץ ישנם נערים שמבחינתם מראש חודש אדר, השמחה היא ניפוץ חומר נוסף בדמות זיקוקים ונפצים שונים. כלל הסוגים, אסורים בשימוש על פי החוק הישראלי מאחר ואין לזה תו תקן. איך בכל זאת זה קיים בארץ? על פי ההערכות במשטרה, מדובר בייצור מחו"ל שמוברח לישראל.

במוצאי שבת לפני שבוע, בשעה 4:15 לערך, נשמעו פיצוצים עזים ברחוב אהבת שלום בקריית ויז'ניץ בבני ברק. זיקוקים לא נראו באוויר, אך מצפייה במצלמות אבטחה עולה כי נער צעיר הבעיר ארבע כוורות זיקוקים מתחת לבניין מגורים.

"זה היה נורא, הילדים התעוררו בבהלה", סיפר אחד השכנים ל'בחדרי חרדים'. אולם אחד אחד לא דיווח על כך למשטרה. אחד השכנים צילם את האירוע מתוך מצלמת אבטחה ושלח את זה לארגון השומרים. המשטרה פתחה בחקירה מבלי שהוגשה תלונה וביום שלישי איתרו יחידת השיטור העירוני את החשוד לאחר פעילות מודיעינית.

מדובר בנער בן 19 תושב בני ברק, ללא עבר פלילי. בחקירתו, כך נודע ל'בחדרי חרדים', שמר על זכות השתיקה וסירב לשתף פעולה. בסיומה שוחרר החשוד על ידי קצין, בתנאים מגבילים הכוללים מעצר בית ועוד.

"מדובר בארבע כוורות זיקוקים, שהציתו אותן בבת אחת מתחת לבניין מגורים" אומר מפקד השיטור העירוני רועי בעדני. בשיחה איתנו סיפר כי בהשוואה לשנים קודמות, ישנה ירידה בכמות הנפצים בבני ברק, אך יחד זאת עדיין מדובר בכמות גדולה מאוד של נפצים. בראיון ל'בחדרי חרדים' סיפר כי בשיטור הקצו שני שוטרים, חרדים - שתפקידם הוא אך ורק הסברה ואכיפה בנושא הנפצים המסוכנים.

"האירועים ירדו בחמש שנים האחרונות בצורה דרסטית, משמונה מאות בחודש לעשרות בודדות. יש לנו כל ערב אירועים עם פיצוצים וכו' אבל אנחנו מתגברים על זה". עם זאת מוסיף בעדני כי "ארבעה ימים של סוף השבוע של פורים זה הרבה מאד פיצוצים, והם מתחילים חודשיים לפני פורים, אבל באופו כללי המצב הולך ומשתפר".

פקד רועי בעדני, מפקד השיטור העירוני בבני ברק, בשיחה עם 'בחדרי חרדים'

בשיחה סיפר בעדני כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', כי נערכו פגישות עם רבנים, שם הסבירו להם על סכנת הנפצים. באשר למקרה בו הציתו ארבע כוורות מתחת לבניין מגורים במהלך הלילה, אמר "הוצאנו את הסרטון של מצלמת אבטחה באזור, וכך מצאנו את הרכב. המשטרה בהתחלה פעלה ללא תלונה, אחרי הזיהוי כבר הוגשה תלונה והחשוד נעצר, לא לפני שניסה לברוח".

במסגרת פעילות ההסברה, שני שוטרים חובשי כיפות מסתובבים בגינות ומסבירים לילדים על הסכנה שבדבר, וכן מגיעים למוסדות החינוך בעיר, "נכנסנו לחדרי המורים בתלמודי התורה, גם בסאטמר, והסברנו להם את הסכנות. גם לאסיפות הורים אנחנו באים להסביר להורים על הסכנות" אומר בעדני, "אני יכול לומר לך שההורים יוזמנו למשטרה אם הילד מתחת גיל 12, משום שהם אחראים עליו. אם הילד בן 13, אנחנו נבדוק עם הילד, ונסע אל ההורים ונזהיר אותם, ונעביר למחלקת הנוער. זה עוזר מאד ומוריד את השימוש בפצצות".

לפני שבוע פרסמנו כי נציגי המשטרה בבני ברק עלו לבתי הרבנים בעיר, וביקשו את עזרתם במאבק. "כל אלה שמחזיקים את הנפצים האלה, זה כמו אדם שמחזיק נשק או אקדח, ולא יודעים לאיפה הוא רוצה לירות", אמר הגאון רבי יצחק זילברשטיין לאנשי המשטרה שעלו לביתו. "כל מי שיודע מי שמוכר, דינו כאדם שמוכר רימוני יד ואקדחים - רודף אמיתי" אמר הרב ופסק כי "אבא שתפסו את בנו, הוא חייב מדאורייתא, לספר איפה קנו את זה - אם לא יגיד, ונשא עוונו".

נפצים מסוכנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד