י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

המרד נכשל: הוועדים הורו לרופאים להשתמש בשעון נוכחות

רק בבתי החולים של הכללית - בילינסון, השרון ומאיר - רופאים ממשיכים להחרים את שעון הנוכחות • ארב"ל: מחריפים את המאבק - רופאים ידווחו על כל פעולה כעבודה

  • ו' אדר התשע"ב
צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

מאבק הרופאים נגד שעון הנוכחות גווע: בעשרת הימים האחרונים הודיעו ועדי הרופאים בבתי החולים הממשלתיים איכילוב, וולפסון, אברבנל ורמב"ם לרופאים כי הם יכולים להתחיל להחתים שעון נוכחות ולמעשה סיימו בכך את ה"מרד" נגד שעון הנוכחות בבתי החולים.

מדובר בארבעת בתי החולים הלוחמניים ביותר מבין בתי החולים הממשלתיים, שאף עומדים בראש התביעה על ייצוג בלתי הולם נגד ההסתדרות הרפואית שעדיין תלויה ועומדת בבית הדין לעבודה. בשאר בתי החולים הממשלתיים נרשמים מתחילת החודש אחוזים גבוהים של רופאים שחותמים על השעון.

כעת מכריזים בארב"ל (ארגון רופאי בתי החולים), שאירגן את מרד השעון, על שלב ב', כהגדרתם, במאבק, במסגרתו ידווחו הרופאים על כל פעולה שהם עושים, כולל פעולות שלא הוכרו כעבודה על ידי המדינה, בצירוף איום לגרור את המעסיקים לבית המשפט אם לא יקבלו תמורה מלאה עבור כל השעות שעליהן דיווחו.

הסיבות לנסיגת הוועדים מהמרד מגוונות: ראשית, צעד המחאה לא זכה לשיתוף פעולה מלא מצד הרופאים. מטבע הדברים, יש קושי רב לקיים מחאה כאשר לא כל קבוצת העובדים שותפה לה. "ברגע שרוב הרופאים התחילו להחתים שעון - לא היה עם מי לצאת למאבק", מודה רופא מאיכילוב, שמתנגד לשעון הנוכחות.

סיבה נוספת היא התגייסות חד משמעית של מנהלי בתי החולים נגד הצעד, בניגוד לתמיכה השקטה אך הברורה שהעניקו למתמחים ולצעדי המחאה של הרופאים בסמוך לחתימת ההסכם. הפעם הפגינו מנהלי בתי החולים קשיחות נגד ההתארגנות והצהירו כי הם דורשים ומצפים מהרופאים לחתום על שעון הנוכחות.

כיסי ההתנגדות האחרונים נמצאים בשלושת בתי החולים של שירותי בריאות כללית: בילינסון, מאיר והשרון, שבהם שיעור החתימה על שעון הנוכחות הוא כ-50%. ביום ראשון יתקיים דיון בבקשה שהגישה שירותי בריאות כללית לאלץ את הרופאים בבתי חולים אלה לחתום על שעון הנוכחות.

בארב"ל טוענים כי לא מדובר בכישלון. "המטרה היתה לעורר רעש שיגרום לכך שפעולות רבות שנחשבות בעינינו לעבודת רופא ייחשבו כמניין השעות - והמטרה הזו הושגה", אומר בכיר בארב"ל. שלב ב', לדבריו, כולל "דיווח על כל מה שאנחנו מחויבים בו כחלק מהעבודה: כולל קריאת מאמרים, כתיבה, מחקרים, דיונים שנעשים אפילו בטלפון מהבית ועוד".

בינתיים, השעון כבר מתחיל להשפיע על צורת העבודה של הרופאים. לדברי רופא באחד מבתי החולים הממשלתיים, "אנשים מעבירים חלק מהעבודה שעשו בעבר בבית לבית החולים כדי לקבל על כך תשלום. אני חושב שזה דווקא טוב, זה אולי לא תורם לחולים אבל בהחלט מאפשר לי להפריד טוב יותר בין הבית לעבודה".
רופא בית חולים שעון נוכחות כללית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד