א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

המחסור במנופים מאט הבנייה בישראל

50תמשיכו לחכות לדירה החדשה: אלף דירות מוקמות כיום ברבי קומות, ואולם בשוק יש רק 50 מנופים שעוברים בין אתרי הבנייה, מה שגורם להמתנה ארוכה של הקבלנים ולעתים מייקר את הדירות

  • ו' אדר התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



הגידול במספר התחלות הבנייה למגורים, במיוחד ברבי קומות, מביא לביקוש גובר למנופים, ובשל כך נרשם בתקופה האחרונה מחסור במנופים ובציוד מכני הנדסי (צמ"ה) כבד נוסף - כך עולה מנתונים שמפרסם מרכז הבנייה הישראלי. המחסור מאט את קצב הבנייה, ואף תורם לעלייה במחירי הדירות.

הנתונים פורסמו לקראת תערוכת בילדינג לפרויקטים, בנייה ותשתיות, שיערוך מרכז הבנייה במאי בגני התערוכה. לפי הנתונים, מתוך כ-94 אלף יחידות דיור הנמצאות כיום בהליכי בנייה, יותר ממחציתן נבנות בבניינים של כ-12 קומות לפחות, מה שמגדיל במידה רבה את השימוש במנופים.

"יש כ-50 מנופים בלבד בישראל, שעלות כל אחד מהם היא כ-1.5 מיליון יורו", אומר מנכ"ל מרכז הבנייה הישראלי, קובי לנגלייב. לדבריו, הביקוש למנופים עלה בעשרות אחוזים על המצאי בשוק. "מדובר בכלי יקר שאינו מיובא במסות. זמן ההגעה של מנוף מרגע ההזמנה הוא כשמונה חודשים, כך שאם הביקוש נמצא בשיא אין יכולת לצמצם את הפער להיצע באופן מיידי".

שתי החברות הגדולות בשוק המנופים הן תעבורה ומנופי אבי. לדברי הילה אוחיון, מנכ"ל משותף במנופי אבי האחראית על תחום במות ההרמה בחברה - ציוד המאפשר עבודה בגובה רב - הביקוש בשוק עולה על ההיצע של הבמות בלפחות 10%, מה שמאריך את ההמתנה של קבלנים הזקוקים לציוד. "בהיצע של במות זרוע בפרט, הנדרשות לבנייה למגורים, אנו רואים ביקוש גבוה במיוחד מהיכולת של השחקנים בשוק לספק. עם זאת, במארס צפויים להגיע עשרה כלים חדשים מסוג זה", היא אומרת.

עד אז, המנופים ימשיכו לעבור מפרויקט אחד לשני, אם כי לא תמיד בעיתוי המתאים, והמחסור גורם להאטה בקצב ביצוע הבנייה. זאת בנוסף לגורמים אחרים, שהבולט בהם הוא מחסור בבטון, הנגרם לדברי לנגלייב מהביקוש שיוצרות עבודות התשתית הרבות שנעשות באחרונה בתחום התחבורה.

גורם נוסף, עליו דובר רבות, הוא מחסור בעובדי בניין מיומנים. כל אלה, להערכת המרכז, מביאים להאטה של כ-30% בממוצע של קצב הבנייה ולייקור יחידת דיור ב-15%-18%.

תקופת ההקמה הממוצעת של יחידת דיור כיום הוא 25.5 חודשים, ואילו במרכז הבנייה טוענים כי פתרון החסמים יגביר את הקצב הממוצע ל-19.5 חודשים.
מנוף בניה דירות מחסור בית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד