י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

לראשונה: ועדה ממשלתית שתטפל בבתי עלמין יהודיים בתפוצות

בעקבות ההתנכלויות החוזרות ונשנות בבתי קברות יהודים סביב העולם, ממשלת ישראל החליטה בימים אלה להקים וועדה מיוחדת במטרה לעקוב ולפעול למען בתי הקברות היהודיים סביב העולם

לראשונה: ועדה ממשלתית שתטפל בבתי עלמין יהודיים בתפוצות
בית קברות צילום: pixabay

בעקבות ההתנכלויות החוזרות ונשנות בבתי קברות יהודים סביב העולם, ממשלת ישראל החליטה בימים אלה להקים וועדה מיוחדת במטרה לעקוב ולפעול למען בתי הקברות היהודיים סביב העולם.

מדובר ביוזמה בישיבת הממשלה השבועית ותיכנס לפעולה בעתיד הקרוב במטרה לתחזק, לשפץ ולמנוע הריסת קברים יהודיים ברחבי העולם, וזאתלנוכח מצבם של בתי העלמין היהודיים בתפוצות.

מדובר בוועדה בין - משרדית שתטפל בנושא בתי העלמין בתפוצות. הועדה, שתוקם ביוזמת השר לשירותי דת יצחק וקנין, תענה על ההזנחה המתמשכת של בתי העלמין ותיכנס לפעולה על מנת לתחזק, לשפץ ולמנוע הריסה עתידית של בתי קברות יהודיים ברחבי העולם.

בראשות הוועדה יעמוד מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עו"ד עודד פלוס, כשאליה יחברו נציגים מטעם מזכירות הממשלה, מנכ"ל משרד החוץ, מנכ"ל משרד התפוצות, מנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית לארץ ישראל.

הועדה תרכז את האתגרים והפעולות הנדרשות מגורמי הממשלה השונים ומגורמים נוספים לשם שימור ומיפוי בתי עלמין יהודיים בתפוצות, תוך שימת לב לסמכויות המדינות הזרות בשטחן שוכנים בתי עלמין אלו, בכפוף לדין שחל באותן מדינות ובתיאום מולן, ככל שיידרש.

הוועדה הוקמה לכיר פעילות של השרים אריה דרעי ויצחק ווקנין אשר הגיעה לאור מצבם העגום של בתי העלמין היהודיים ברחבי העולם. שעל פי נתוני ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, קרוב לעשרת אלפים בתי עלמין יהודיים נמצאים כיום במזרח ומרכז אירופה, כאשר 65% מהם בסכנת היעלמות, הרס או בנייה מאסיבית על גביהם.

בטיוטת ההצעה שהוגשה בפני הממשלה, צוין כי מדובר בפעילות דחופה שדורשת היענות מהירה. כדוגמה, השתמשו המציעים בדבריו של הרב יצחק שפירא, מייסד ארגון ESJF המשמר בתי עלמין יהודיים באירופה, שאמר כי רוב בתי העלמין במזרח ובמרכז אירופה עומדים שוממים ונטושים במקרה הטוב, ומנותצים ומרוססים במקרים אחרים.

"מדובר בבשורה משמעותית לכל יהודי", אומר השר לשירותי דת יצחק וקנין ל'בחדרי חרדים', "הגיע הזמן שממשלת ישראל תידרש לנושא ותביא להישגים משמעותיים ופורצי דרך בסוגיית בתי העלמין היהודיים שנזנחו בתפוצות. אנו נוביל, יחד עם המשרדים השונים, את מהפכת בתי העלמין למען כבוד המתים, כבוד התורה וכבוד העם היהודי בכל מקום שהוא".


מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עו"ד עודד פלוס, בירך על היוזמה וציין כי מדובר במהפכה של ממש. "אני גאה ושמח לקחת חלק בעשייה הברוכה הזאת. הועדה בראשותי תוביל מהלכים מהפכניים לטובת שימורם של בתי העלמין היהודיים ברחבי העולם. אני מברך על ההיענות של ממשלת ישראל על היוזמה, ובראשה לשר אריה דרעי, ולשר לשירותי דת ושמח לקחת חלק בשימור ההיסטוריה והמורשת של העם היהודי".     

תפוצות בתי עלמין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד