כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

חוק חדש יחשוף מקורות המימון של לפיד

חוק חדש שעבר היום בקריאה טרומית, יחייב מתמודד לכנסת להירשם מיד כמפלגה, בכדי לאפשר פיקוח על כספי התרומות שיקבל • החוק ישפיע על ההתארגנות של יאיר לפיד

יאיר לפיד. צילום: פלאש 90
יאיר לפיד. צילום: פלאש 90

חוק נוסף, הקשור לריצתו הפוליטית של יאיר לפיד, קובע כי מי שהכריז על ריצתו לכנסת חייב להירשם מיד גם כמפלגה. החוק עבר היום (ד) במליאת הכנסת בקריאה טרומית.

הצעת החוק, אותה הגיש ח"כ יריב לוין מהליכוד, קובעת כי יש להטיל חובה על מי שהכריז על כוונתו להתמודד בבחירות לכנסת להירשם תוך פרק זמן קצר כמפלגה, כך שיחולו עליו הוראות חוק המפלגות וחוק מימון מפלגות, התשל"ג–1973. כן מוצע לקבוע קנס של 150,000 שקלים חדשים עבור כל שבוע של איחור ברישום.

מאחורי הקלעים, מה שהביא את לוין להגיש את הצעת החוק, היא העובדה שלפיד על ריצתו לכנסת כבר לפני מספר שבועות, אך עד כה לא הוקמה כל מפלגה על ידו, דבר שמקומם רבים.

לעומתו, אריה דרעי למשל, דאג בשעתו להקים מפלגה באמצעות אחיו, עו"ד שלמה דרעי, כדי שתהיה 'על המדף', וכדי שריצתו תהיה על פי כללי האתיקה המקובלים, וזאת למרות שעדיין לא ברור האם ישתמש בה או שמא יוזמן לרוץ במסגרת תנועת ש"ס. לפיד, לעומת זאת, שב והכריז בפומבי על כוונתו לרוץ, אך עדיין לא עשה כל הליך פורמלי כדי לקדם זאת הלכה למעשה.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב: "הצעת חוק זו מטרתה להבטיח כי מועמדים שהכריזו על כוונתם להתמודד בבחירות לכנסת יפעלו במסגרת מפלגה רשומה, תוך שיחולו עליהם כל הכללים החלים ביחס למפלגות רשומות, לרבות לעניין שקיפות, חובות דיווח בדבר קבלת כספים ושימוש בהם".

על פי החוק הקיים היום על אנשים וגופים שטרם התאגדו כמפלגות, אך נוהגים בפועל כמפלגות המתמודדות לכנסת, לא חלות מגבלות חוקיות כלשהן בתחומי מימון המפלגות, בתחומי השקיפות והביקורת ובתחומים אחרים. כך נוצרים אי שוויון בהתמודדות לכנסת ופגיעה בדמוקרטיה. כמו כן, יש בכך כדי לפתוח פתח מסוכן להשפעות בלתי הוגנות ובלתי ראויות על הליכי הבחירות, לרבות באמצעות מתן מימון בסכומים ניכרים למועמדים ללא כל דיווח, בקרה ופיקוח.

לפיכך מוצע להחיל על אדם או חבר בני אדם המביע כוונה להתמודד בבחירות את אותה מערכת כללים, מגבלות וביקורת החלה על המפלגות הקיימות, והכל בדרך שנקבעה למפלגות ואף למועמדים המתמודדים בבחירות מקדימות (פריימריס).

על מנת לאפשר פיקוח ציבורי, ביקורת של מבקר המדינה, שוויון בפני החוק ותחרות דמוקרטית הוגנת, מוצע להטיל חובה להירשם כמפלגה בסמוך למועד ההכרזה על הכוונה להתמודד בבחירות לכנסת, מועד אשר מבטא הלכה למעשה את תחילת המירוץ לכנסת של המכריז על כוונתו להתמודד. זאת, באותם מקרים בהם המועמד אינו מצטרף למפלגה קיימת אשר ממילא רשומה כדין וחלות עליה ועל המתמודדים במסגרתה המגבלות, חובות הדיווח והבקרה הקבועים בחוק.

33 ח"כים תמכו בהצעה ו-18 התנגדו.

ההצעה תועבר לוועדת הכנסת, שתכריע איזו ועדה תדון בהצעה להכנתה לקריאה ראשונה.
יאיר לפיד אריה דרעי חוק לפיד יריב לוין חוק המפלגות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד