כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הדלק התייקר, נתניהו הוזיל לנו 10 אגורות

בסופו של יום בו דחתה הכנסת שתי הצעות חוק שנועדו למנוע את שבירת שיא מחירי הדלק, הגיעה חצי נחמה: רה"מ הודיע על הפחתת המס על הבנזין ב...10 אגורות

תחנת דלק. צילום: יעקב נחומי
תחנת דלק. צילום: יעקב נחומי



לאחר מאבק מתוקשר, החליט אמש (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו להפחית את המס על הבנזין ב-10 אגורות.

על פי התוכנית המקורית, היה אמור מחיר הדלק להתייקר אמש בחצות כך שמחיר ליטר בנזין 95 אוקטן בתחנה בשירות מלא יעמוד על 8.05 שקל לליטר, דלק בשירות עצמי יעלה 21 אגורות פחות, ויעמוד על 7.84 שקל לליטר.

משמעות ההחלטה החדשה היא שליטר בנזין 95 אוקטן יעלה 7.74 שקלים (בתדלוק עצמי).

בלשכת נתניהו מבהירים כי "בחודשיים הקרובים משרד האוצר יגבש הצעות במטרה למצוא מקורות מימון לטיפול בנושא מחיר הדלק".

לדברי נתניהו, "המדינה אינה שולטת על מחיר הנפט בעולם, אבל אנו לא חייבים לגבות תוספת מס על כל העלאת מחיר".

ואיך לא חשבו על זה קודם?

"לעצור את הסחף"

אתמול שיגר שר הפנים, אלי ישי, מכתב אישי לראש הממשלה.

"בראשית מכתבי ברצוני לחזק את כבודו על ניסיונות התערבותו למנוע את העלאת מחיר הדלק והוראותיך בנושא לשרי האוצר והאנרגיה. יחד עם זאת, מצאתי לנכון לבקש התערבותך בשנית במחיר הדלק. העם היושב בציון הנאנק חדשות לבקרים תחת יוקר המחייה, לא יוכל עוד להמשיך בסדר יומו הרגיל לאור העלייה האחרונה במחירי הדלק. סימני המחאה החברתית של הקיץ האחרון, שסימלה עבור רבים ניצוץ של תקווה לשינויים עבור מעמד הביניים, הולכים ונעלמים.

"עלינו לעצור את הסחף מהפיכת ישראל למדינת 'כל עשירייה' ולחזור ולתת תקווה כלכלית איכותית למעמד הביניים, כמו גם, לשאר המעמדות הנמוכים בחברה הישראלית, דבר שאיננו מתיישב עם מחיר הדלק. אין בכוונתי להצטרף למקהלת הסיסמאות ריקות התוכן, אשר כל יעודן ומטרתן הינה בעצם אמירת הסיסמאות וניסיון דל לגרוף הון פוליטי, אך לא בחיפוש אחר פיתרון כן ואיכותי, כי אם רצוני למצוא מענה אמיתי לבעיה ולעדכנך, כי סיעת ש"ס ואני בראשה, נותנים את תמיכתנו לכל מהלך שעתיד ויכול להביא ולקדם שיפור בחיי האזרחים.

"לאור הדברים הללו, ברצוני לבקש שנית את התערבותך, 'לדפוק על השולחן', ולקדם פיתרון אנושי ואפשרי לשימור רמת חיי האזרחים- דבר שלא עולה בקנה אחד עם מציאות מחירי המזון והדלק.

"אות קלון לממשלה"

גם חברי כנסת נוספים קראו לנתניהו להתערב אישית בנושא.

"מחיר של 8 שקלים לליטר הוא עושק הציבור. עליית מחירי הדלק מביאה לעלייה רוחבית של מחירים במשק. אני מציעה לשר האוצר לרדת מהאולימפוס ולרדת אל העם", אמרה ח"כ מירי רגב (ליכוד).

"עליית מחירי הדלק היא שערורייה, כי אין סיבה לעליית המחירים הזו. אלו רק מסים שהממשלה מטילה על הציבור ובכך ממשיכה להכביד על כל שכבות האוכלוסייה. נתניהו נדרש להורדה מידית של המיסוי על הדלק. הגיע הזמן שסדרי העדיפויות של הממשלה הזו ישתנו", אמרה יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני.

"הוא יודע היטב כי חצי ממחיר הדלק לא נובע מהמתרחש בעולם, זה פשוט מס עקיף ולא שוויוני שהופך את מעמד הביניים למשאבת מסים, שעה שבו בזמן מופחתים כל הזמן המסים הישירים על החברות. זוהי מדיניות מס מעוותת המגדילה את הפערים", קראה יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ'.

"מחיר הדלק מגיע לשיא של כל הזמנים וכך גם רמת האטימות שמגלה הממשלה. עליית המחירים היא אצבע בעין למאות האלפים שיצאו בקיץ לרחובות בגלל יוקר המחיה, ולמיליונים שמנסים לשרוד את הג'ונגל הכלכלי שנוצר כאן. אני קורא לראש הממשלה להתערב ולמצות את כל הדרכים על מנת למנוע את עליית המחירים הזו", קרא ח"כ איתן כבל (עבודה).

"מדובר באות קלון על מצחה של הממשלה. זו ממשלה רעה, שעושקת את הציבור והוא זה שמשלם על הוצאותיה המנופוחת. היום יוצאת קריאה מירושלים לכלל הציבור בישראל, 'קום התנערה עם חלכה'. הגיעה העת להפלת הממשלה ולכינון סדר חברתי חדש", אמרה ח"כ רוחמה אברהם (קדימה, מופז).

שתי הצעות נדחו

אתמול הפילה הכנסת שתי הצעות חוק בנושא.

האחת, הצעתו של ח"כ חסון (קדימה) שלא להטיל מס בשיעור העולה על 30% ממחיר הדלק. ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא באמצע הדיון על ההצעה. "קיבלת הוראה לעזוב את האולם,אבל הדיון הנוכחי מעניין את הציבור הרבה יותר כי זה קיומי עבורו", ", הטיח ח"כ חסון בראש הממשלה.
"ממשלת נתניהו העלתה את הבלו לרמה הכי גבוהה בהיסטוריה של מדינת ישראל. פסק-זמן זה מותרות - יקר לך, תקנה משהו אחר. דלק זה לא מותרות. הציבור חייב לקום ולקרוא קריאה ולומר עד כאן", קרא ח"כ חסון.

הצעתו נדחתה ברוב של 36 קולות מול 25.

בהמשך עלתה הצעת חוק אותה יזם ח"כ מאיר שטרית, ולפיה יבוטל המע"מ על הבלו כך שיושאר בו תשלום רק על מרכיב מחיר הדלק. "המצב כיום הוא שקרוב לחצי מהמחיר לדלק לצרכן הוא המסים המוטלים על הדלק. העלאת מס הבלו מובילה לעליית מחיר הדלק ופוגעת בכל אזרחי המדינה, בעיקר במעמד הביניים ובמעמד הנמוך. הצעת החוק הייתה צפויה להוזיל את הבנזין בחצי שקל לליטר", נכתב בדברי ההסבר להצעה.

גם את הצעת החוק הזו הפילה הכנסת.

"זה לא מס בלו, אלא מס בלוף!", קרא ח"כ שטרית מעל בימת הכנסת. "הממשלה אטומה ולא מוכנה לשמוע מה עובר על הציבור. עליית מחירי הדלק יגרמו לעליית מחירים כוללת במשק ומי שיפגעו ראשונים הם האוכלוסיות החלשות. האוצר לא מבין שאם משבר הדלק יחשוף את המדינה לאינפלציה אזי זה יביא להפסד של מאות מיליוני שקלים למשק ולמשבר כלכלי. אם הממשלה מעוניינת לגבות מס מהאזרחים - שתעשה זאת בצורה שקופה ושתהיה מוכנה לספוג את הביקורת הציבורית. המיסים העקיפים פוגעים בעיקר במעמדות הנמוכים ולכן תיקונים חברתיים צריכים להתחיל בהם".

השר בני בגין, שהשיב מטעם הממשלה, 'סנט' בהם. "איך אומרים אצלנו הילדים? תרגיע".
בנימין נתניהו אלי ישי מאיר שטרית יואל חסון דלק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד