י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
דו"ח מבקר המדינה

נחשפה הקומבינה של המשטרה ברכישת המזוזות

בדו"ח שמפרסם מבקר המדינה הוא מאשים כי המשטרה ביצעה 17 הזמנות רכש של מזוזות בעלות של כ-340,000 ש"ח, בדרך של בקשה להצעת מחיר בסכום של כ-20,000 ש"ח כל אחת, וכי היא בחרה באופן עקבי, מראש, בשלושה ספקי מזוזות קבועים

נחשפה הקומבינה של המשטרה ברכישת המזוזות
מזוזות. אילוסטרציה צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, פרסם היום (רביעי) דו"ח ביקורת מיוחד, על מערך הרכש במשטרת ישראל, שמסתכם בסכום של כ-2.9 מיליארד ש"ח בשנה, נדבך משמעותי בכלל הרכש הממשלתי.

בדו"ח מפרט המבקר מכלול ליקויים, חלקם חמורים, המצביעים על כך שהליכי רכש שביצעה המשטרה בשנים האחרונות בוצעו שלא בהתאם לעקרונות שביסוד חוק חובת המכרזים ולעקרונות מהמשפט המנהלי.

מהדו"ח עולה כי במהלך השנים 2016-2017, ביצעה מחלקת הרבנות במשטרה 17 הזמנות רכש של מזוזות בעלות של כ-340,000 ש"ח, בדרך של בקשה להצעת מחיר בסכום של כ-20,000 ש"ח כל אחת, וכי היא בחרה באופן עקבי, מראש, בשלושה ספקי מזוזות קבועים ולא בספקים אחרים.

הספקים, כך עולה מהדו"ח, נבחרו באופן שבמסמכי ההתקשרות שבכל הזמנה הוזנה בכל פעם הצעה זוכה אחת שהייתה בידי המחלקה (של ספק א', ספק ב' או ספק ג', על פי בחירת המחלקה, משום שהמחיר בהצעות אלו היה זהה), ושתי הצעות ממוחזרות של ספקים נוספים שהיו בידי המחלקה, שהיו הצעות מפסידות (של ספק ד' וספק ה') מאחר שמחירן היה גבוה מאלה של ספקים א', ב' ו-ג', אשר מראש לא הייתה למחלקה כוונה להתקשר עימם. התקשרויות אלו, שבוצעו תוך בחירת הספק מראש, הסתכמו כאמור בסכום של כ-340,000 ש"ח.

עוד נמצא, כי בסוף שנת 2014 הסתיים מכרז תשמישי קדושה, ובהיעדר מכרז המשך - נרכשו בין ינואר 2016 עד מאי 2018 תשמישי קדושה כגון מזוזות ותפילין במסגרת עשרות התקשרויות בהצעות מחיר במאות אלפי ש"ח, ולא במכרז כנדרש בתקנות חובת מכרזים.

מטרת תהליך קבלת הצעות מספקים שונים ובחירת הספק הזוכה רק לאחר קבלת כל ההצעות, היא לוודא כי יישמר עקרון השוויון בין ספקים בהתקשרויות עם המדינה ולהבטיח שמירה על טוהר המידות.

מתן מידע לספק אחד והימנעות ממסירתו לאחר פוגעים בתחרות בין הספקים. קבלת כל הצעות המחיר מספק אחד, קביעת ספק זוכה לפני קבלת כל ההצעות או צירוף מלאכותי של הצעות מחיר ממוחזרות לצורך בחירה של ספק זוכה הן שיטות פסולות המנוגדות להוראות תכ"ם (תנאים להשתתפות במכרז) ופוגעות בעקרון השוויון שביסוד דיני המכרזים, ואינן מתיישבות עם כללי מנהל תקין.

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "מידי שנה משטרת ישראל מנהלת 13,000 הזמנות רכש לערך בהיקף של 2.5 מיליארד ש"ח, כלל הליכי הרכש מבוצעים כחוק בהתאם לאמות מידה מקצועיות וצרכי הארגון, ובאופן שנועד להבטיח כי המוצרים והשירותים יעמדו בסטנדרטים הנדרשים ויתאימו לפעילות המבצעית של המשטרה".

עוד נמסר כי "משטרת ישראל מקיימת תהליכי פיקוח ובקרה באופן תדיר, במסגרתם כבר נבחנו ואומצו ע"י המשטרה חלק ניכר מההערות שעלו בדו"ח המבקר, עוד בטרם פרסומו. דו"ח הביקורת מעלה סוגיות חשובות ומרכזיות אשר רובן ככולן מצויות על סדר יומה של המשטרה וזוכות לקשב ארגוני רב מזה תקופה ארוכה. נציין כי משטרת ישראל למדה את דו"ח מבקר המדינה ותפעל ליישום יתר הנושאים העולים בו".

דו''ח מבקר המדינה משטרת ישראל רבנות המשטרה מזוזות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד