י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שעתיים לפני כניסת השבת

כשהרב לנדא הגיע על כיסא גלגלים לביהמ"ש

כתב המשפט של 'בחדרי חרדים' נתקל ברב לנדא, פעם אחת ויחידה בחייו, היה זה רק לפני חמישה חודשים, כשהרב זצ"ל בעודו בן 83 הגיע לדיון בבית המשפט ביום שישי אחה"צ, שלא עסק בו או במי מבני משפחתו • ככתב יחיד שסיקר את הדיון מאולם ביהמ"ש, המחזה הותיר בו רושם עז • אלי שלזינגר נפרד מהלוחם הגדול

כשהרב לנדא הגיע על כיסא גלגלים לביהמ"ש
הרב לנדא על כסא גלגלים במסדרונות ביהמ"ש צילום: באדיבות המצלם

פגשתי אותו פעם בחיים, קדושת השבת שזעקה מדם ליבו הותירה בי רושם שלא אשכח.

חמישה חודשים חלפו מאז נערך קרב משפטי בין עיריית בני ברק לחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) וחברת 'דניה סיבוס', בעניין כריית תוואי הרכבת הקלה בגוש דן גם במהלך שבת קודש.

באופן מפתיע וחריג, מעבר לצוות המשפטי שייצג את העירייה, ראש העיר דאז חנוך זייברט ומספר מבכירי העירייה, הגיע באותו יום שישי אחר הצהריים, רב מבוגר, ישוב על כיסא גלגלים לאולם בית משפט של השופטת לימור ביבי.

מראה לא שגרתי בכלל לראות רב חשוב מגיע על כיסא גלגלים לדיון שלא עוסק בו או במי מבני משפחתו. מה הניע את הרב להתכונן לשבת באולם בית המשפט ולא בבית הכנסת? קדושת השבת שבערה בו.

הרב הישיש התיישב באולם לצד ראש העיר חנוך זייברט, עם מקל הליכה וכיסא גלגלים. כאשר קיבל את רשות הדיבור, הסביר לשופטת כי לאחר שישב עם מומחה מטעם נת"ע וכן עם מומחים אחרים, התרשם כי עלול להיגרם נזק למכונה - אך לא סיכון לחיי אדם. לכן אמר הרב, כי "באם בבני ברק יעבדו בשבת, אף אחד לא יוכל לטעון שאסור לעבוד בחיפה".

הרב לנדא, דקות לפני כניסת השופטת. צילום: אלי שלזינגר, 'בחדרי חרדים'

רונן גינזבורג מנכ"ל חברת 'דניה סיבוס', שהצהיר בעבר בפני הרב לנדא כי החברה שומרת שבת מזה 50 שנה ותשמור על כך להבא, אמר בדיון לשופטת, כי לא ניתן לעצור את העבודה וחייבים לעבוד בשבת. הרב לנדא הופתע ואמר לו בכעס: "אתה רונן מדניה סיבוס?".

במהלך עדותו של גינזבורג החל איזה וויכוח עם הרב לנדא, על דבר מה שסוכם או דובר עליו באותה פגישה בעבר. לאחר שהרב התרשם כי הוא משקר, הוא אמר לו בכעס, "אין לך רגלים" - כאשר הוא נמנע להוציא מפיו את המילה "שקרן".

היה זה ביום שישי בשעות אחר הצהריים, כאשר השבת ממשמשת ובאה. באופן אישי הייתי לחוץ בזמן כדי שאספיק לחזור הביתה ולסיים את ההכנות לשבת. לאחר שראיתי את הרב לנדא זצ"ל, זועק מדם ליבו על קדושת השבת - כאשר לו עיסוקים ואחריות רבה משלי, מטריח את עצמו למרות מוגבלותו, לכבוד השבת, המחזה הזה הותיר בי רושם עז, קבלתי שיעור מדהים, מה היא מלחמתה של השבת ללא פשרות. מה היא מסירות נפש של רב בישראל החרד לדבר השם, להעמיד הדת על תילה בכל שעה, בכל גיל ובכל מצב גופני.

מי יתן ויהיה מליץ יושר על בני עירו ויחיש גאולתנו במהרה. שזכותו הגדולה תגן עלינו.

כסא גלגלים הרב משה יהודה לנדא טור פרידה בית משפט חילול שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד