ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
תחקיר או בדיחה?

חשבונות מזויפים? הליכוד מכחיש: "המפלגה לא קשורה"

תחקיר ידיעות אחרונות וניו יורק טיימס: כך פועל מערך עצום של חשבונות מזויפים למען קמפיין הליכוד • בימין זועמים: לא מדובר בתחקיר אלא בבדיחה "שתקרוס כמו מגדל קלפים" • הליכוד בתגובה: "המפלגה לא קשורה לרשת"

חשבונות מזויפים? הליכוד מכחיש: "המפלגה לא קשורה"
סלפי של נתניהו ובכירי הליכוד צילום: שרון רביבו

תחקיר "ידיעות אחרונות" ו"הניו יורק טיימס", המתבסס על דו"ח של "פרויקט הבוטים הגדול", טוען כי הוא חשף את השיטה שבה פועלת הרשת החשאית והמורכבת ומעלה חשדות לעבירות פליליות חמורות.

בתחקיר נחשפה רשת של חשבונות בזהויות בדויות בעלי מאפיינים דומים, המסונכרנים זה עם זה, מהדהדים את מסרי הליכוד ואף עוסקים בהפצת תעמולה ארסית, שקרים ודיבה נגד אויבי נתניהו ונגד התקשורת.

לפי הערכות המומחים, פעילות הרשת זכתה ללמעלה מ-2.5 מיליון חשיפות. הפעילות מעלה שורת חשדות לעבירות פליליות חמורות, בהן עבירות על חוק דרכי תעמולה, מימון בחירות, התחזות, פגיעה בחוקי הגנת הפרטיות, מס הכנסה ועוד. אין בדו"ח הוכחה לקשר ישיר הליכוד או מי מעובדיו לבין הקמפיין החשאי.

החוקרים גילו כי חשבון טוויטר אחד המכונה "BOND" נמצא במרכז הרשת וקשור לכל חבריה. תמונתו, כתובת המייל המשויכת אליו והתכנים האישיים המופיעים בו, הם כולם של יצחק חדאד מאשדוד.

בשיחה שניהל עמו חוקר פרטי, חדאד אמר כי הוא "פעיל סמוי", והסביר כי הוא "יוצר סרטונים וכל מיני דברים יפים שעולים". כשנשאל אם זה ממומן, חדאד ענה שכן.

בשיחה שקיימו חוקרים עם אחד האנשים שעומדים לכאורה מאחורי ניהול הפרופילים, יצחק חדאד מאשדוד, הוא אמר: "אני לא רוצה להגיד עשרות מיליונים, אבל משקיעים פה המון כסף".

עוד נחשף בתחקיר כי מי שזוכה ליחס אוהד מהרשת, הוא בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו. החשבונות המזויפים מסמנים בלייק ומשתפים מחדש, בשיעורים גדולים הרבה יותר מהממוצע, את הציוצים של דבורין, אוריך, הררי, לוק ונתניהו הבן.

---

תחקיר או בדיחה?

התגובות לתחקיר ידיעות, שעיטר היום בענק את שער עיתון 'ידיעות אחרונות', עורר לא מעט תגובות מימין ומשמאל.

בימין נשמעו לא מעט קולות שרואים בתחקיר הזה "בדיחה" ו"נפילה" של ידיעות אחרונות; גורמים אחרים העלו טענה כי מי שעומד מאחורי הרשת שבודקת את פרופילי המשתמשים בטוויטר אלו אנשים בעלי עניין פוליטי נגד רה"מ.

העיתונאי שמעון ריקלין מערוץ 20, כתב: "שלום לידיעות אחרונות. לא מרבה להתכתב אתכם אבל אם אתם רוצים לשמור על כבודכם. תמחקו את ״התחקיר״ שמכרו לכם הסוכנים של סורוס. זו פשוט המצאה. ובזיון. ומודה שהתפלאתי על ברגמן שהוא עיתונאי רציני. ובלגנץ. לגבי מסיבת העיתונאים ההזוייה שלכם היום? תמשיכו. ממילא חוץ מלשקר אין לכם כלום".

העיתונאי אריאל כהנא מ'ישראל היום', כתב בחשבון הטוויטר שלו: " 'תחקיר' הבוטים יקרוס בשעות הקרובות".

מאידך, בשמאל, בעיקר פוליטיקאים, מיהרו לתקוף את הליכוד והיו אף שקראו לחקור את ראש הממשלה ולבחון את מעורבותו.

מהליכוד נמסר בתגובה לתחקיר: "הליכוד לא קשור בשום צורה לרשת אליה התייחסתם. בכלל, הליכוד לא מפעיל שום רשת של בוטים, אוואטרים, פרופילים מזויפים וכדומה. הליכוד היא כמעט המפלגה היחידה שלא משתמשת באמצעים כאלה.

הפעילות הדיגיטלית של הליכוד חוקית לחלוטין ומדווחת כראוי בשקיפות מלאה למבקר המדינה ולגורמים המוסמכים. בניגוד לנטען, יונתן אוריך וטופז לוק לא מכירים את מר חדאד, הוא אינו מועסק על ידי הליכוד ואין להם או לליכוד קשר איתו. האהדה הגדולה ברשת לליכוד ולראש הממשלה נתניהו מתבססת אך ורק על ההישגים הגדולים של ראש הממשלה נתניהו למען אזרחי ישראל ולמען מדינת ישראל".

מטעמו של יאיר נתניהו נמסר: "יאיר נתניהו אינו נושא שום תפקיד בקמפיין הליכוד, אינו מכיר את אנשי הרשת ואינו מעורב בפעילותה, ככל שיש כזו".

מקורבים ליאיר נתניהו מסרו עוד כי "הליכוד היא המפלגה היחידה בארץ שלא מפעילה פרופילים מזויפים. יש המון פרופילים מוזרים שמקללים את יאיר ומהללים את גנץ - הם החשודים האמיתיים. בליכוד לא יפעילו בוטים מתוך ידיעה ש'ידיעות אחרונות' ושאר התקשורת המגויסת תגלה את זה תוך שנייה".

מאחד ממנהלי הרשתות החברתיות של הליכוד, טופז לוק, נמסר: "מדובר בשקר".

תחקיר טוויטר ידיעות אחרונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד