י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הנהגות מעוררות התפעלות

'הממשיך' • פרופיל מקיף על הרבי מסקולען

הממשיך לבית סקולען. האב: האדמו"ר רבי ישראל אברהם פורטוגל זצ"ל שנפטר היום • הבן: רבי ישעיה יעקב אב"ד קהילת 'מאור הגולה' במונטריאול • 'בחדרי חרדים' עם פרופיל לדמותו 

'הממשיך' • פרופיל מקיף על הרבי מסקולען
הרבי מסקולען החדש צילום: ארי ק - די וואך

דור ישרים מבורך הותיר אחריו הרבי הישיש מסקולען זיע"א. בנו ממשיך דרכו הוא בנו הגדול, הגאון הצדיק רבי ישעיה יעקב פורטוגל, שעד עתה כיהן כגאב"ד קהילת 'מאור הגולה' בקנדה.

רבי ישעיה יעקב, בנו של האדמו"ר מסקולען רבי ישראל אברהם זצ"ל, נולד בשנת תשט"ז בעיר בוקרשט שברומניה. זקנו האדמו"ר מסקולען זצ"ל, התגורר באותה עת עדיין ברומניה והרבה פעלים להצלת יהודים וסייע להם לעזוב את המדינה. 

בהיותו בן שלוש, עקר עם אביו, האדמו"ר הנוכחי - ללונדון, שם שהה תקופה קצרה, ובהמשך הגיע לניו-יורק, שם כבר הספיק הסב, האדמו"ר זצ"ל, להשתקע. 

האדמו"ר התגורר תחילה בשכונת קראון-הייטס, ושלח את בנו רבי יעקב ישעיה ללמוד בתלמוד-תורה המקומי. לאחר שהגיע לעול המצוות, נכנס ללמוד בישיבה לצעירים של חסידות סאטמר. בהיותו כבן שש עשרה, הגיע הנער לארץ-הקודש ולמד בישיבת רוז'ין בירושלים. 

רבי יעקב ישעיה זכה לקרבה עזה מזקנו הרבי, שעל ברכיו גדל. בהיותו צעיר, נהג להתפלל עם סבו בכל בוקר בבית הכנסת. באחד הימים איחר הרבי והגיע כעשרים דקות לפני סוף זמן תפילה. הרבי הניח תפילין בחפזון והחל להתפלל במהירות, כדי להספיק תפילת העמידה בזמנה. 

הנכד, תמה ושאל את זקנו לאחר התפילה: "למה מיהרת ולא התפללת בנחת כדרכך?", אצל אדמו"רים רבים וגם אצל חסידים כידוע, לא הקפידו תדיר על זמן תפילה. הסבא השיב לו בקצרה: "וכי מה סבור הנך, שהתפילה שלי אין לה ערך?" כאומר, בשמים ממתינים לה... מאז, החל רבי יעקב ישעיה להקפיד ביתר שאת על תפילה בתוך זמן תפילה. 

במשך השנים, סייע רבות למפעלי הצדקה הגדולים של זקנו ולמוסדות החסד 'חסד לאברהם'. למוסדות לא היו מגייסי כספים, לא התנהלה פעילות משרדית ולא היו לו פקידים. כל הפעילות התנהלה על ידי האדמו"ר בלבד. הנכד רבי יעקב ישעיה היה זה שהתלווה רבות לזקנו במסעותיו לגיוס כספים למען מטרות הצדקה שלו. הרבי ציין לא אחת, כי האדם היחידי שעליו יכול הוא לסמוך, זהו רק נכדו. כל דולר שנתרם, הלך לקופת 'חסד לאברהם'. 

הסבא העריצו מאד והתבטא עליו פעם באורח נדיר, כי כאשר יבוא לעולם העליון ויתבקש להזדהות, יאמר: "אני סבו של רבי יעקב ישעיה פורטוגל...". 

בשנת תשל"ה, נשא את בת הגה"צ רבי מאיר גרינוולד זצ"ל מטעטש, שהיה גם חמיו של האדמו"ר מפאפא הנוכחי. הגר"מ נפטר בצעירותו ואלמנתו נישאה שוב לגאון רבי יצחק אייזיק מושקוביץ זצ"ל, אב"ד קהילת 'מאור הגולה' במונטריאול. קהילת 'מאור הגולה' החלה את דרכה באיטליה לאחר מלחמת-העולם השניה. פליטים רבים ואודים מוצלים הגיעו אליה מכל פזורות אירופה. אשכנזים לצד ספרדים, פולנים לצד לובים. כאשר נסגרה הישיבה, עת המשיכו התלמידים במסעם לישראל, לארה"ב ולמדינות אירופה, עבר חותנו למונטריאול ופתח שם קהילה, על שמה של הישיבה. 

רבי יעקב ישעיה פורטוגל עם אביו האדמו"ר זצ"ל. צילום: אברומי ברגר

עובד ה' מופלג

מכיוון שחמותו התגוררה במונטריאול, עבר להתגורר לאחר נישואיו - בעיר. עם פטירת חותנו, בשנת תשנ"ג, מינו אותו כממלא מקומו בקהילה. הוא מכהן גם כרבה של קהילת סקולען בעיר. בהיותו מתמיד עצום, הוא נצפה לומד כל יום בבית מדרש אחר בעיר. 

הוא נודע כתלמיד חכם ועובד ה' מופלג. אין אדם שנתקל בו ודמותו, כמו הנהגותיו, לא עוררו בו התפעלות. רבים רואים בו עד היום, אישיות בפני עצמו - ולא רק בגין היותו בנו של האדמו"ר, ומעניקים לו קוויטלאך. כך קורה, למשל, כאשר הוא משתטח על קבר זקנו ביום ההילולא, אשר רבים מהפוקדים את הציון, אין להם את האפשרות להגיע לאביו, והם מוסרים בידו את פתקיהם. במונטריאול וגם מחוצה לה, דמותו מעוררת השראה ורבים רוחשים לו כבוד מופלג. 

הוא מסייע לאביו במעשי הצדקה המופלגים שלו ועומד לימינו בכל מפעלי החסד. עם זאת, הוא איננו נוטל חלק בניהול המוסדות ומתמקד בחלקים הרוחניים בלבד. 

מידת החסד, אותה ינק בבית אביו וזקנו, נטועה בו עמוקות. כאשר מאן דהוא מתקשר אליו ומבקש לסעוד בביתו בשבת, הוא איננו משיב מיידית תשובה חיובית. הוא נועץ ברבנית ומה שהיא מאשרת, האורח מקבל את האישור. בפועל, כשמגיעה עת הסעודה, הוא איננו מניח לרבנית להגיש לשולחן. הוא בעצמו טורח ומניח את המזון והאוכל לפני האורחים. הוא גם מציע להם שלא להמתין לו, לצורך הזמירות. "אצלי הזמירות נמשכות זמן רב, תרגישו בנח לשיר בלעדי...". 

בשנים האחרונות, חלה רבי יעקב ישעיה ומצבו היה קריטי, בשל כליותיו שחדלו לתפקד. בחסדי שמים, הכליה שהושתלה בגופו נקלטה כהלכה והוא שב לאיתנו, לאחר תפילות רבים שנערכו עבורו ברחבי העולם. מאז, כדי שלא להתאמץ, ומחמת תשישותו, פעילותו בתחום העסקונה נחלשה במקצת. עם זאת, במידת הצורך, הוא מרעיש עולם ומלואו. כך למשל, לפני 'כינוס כלל ישראל' שנערך לפני מספר שנים בארה"ב נגד פגעי הטכנולוגיה, אותה יזם והוביל אביו האדמו"ר, היה רבי יעקב ישעיה מורה הדרך, המכוון והמניע, מרגע הורתו ועד לביצועו של הכינוס.

ימים על ימי מלך תוסיף שנותיו כמו דור ודור.

סקולען פורטוגל ממשיך פרופיל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד