כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"תמונה עגומה וקודרת"

ביקורת חריפה על חקירת עו"ד והרחקתו מלקוחותיו

דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, העביר ביקורת חריפה על המשטרה והפרקליטות, על ששלחו עורך דין שייצג שני חשודים בפרשת רצח למעצר בית - תוך איסור קשר עם הלקוחות

ביקורת חריפה על חקירת עו"ד והרחקתו מלקוחותיו
משטרה צילום: דוברות המשטרה

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות: המשטרה והפרקליטות הורו לחקור ולשלוח סנגור פלילי למעצר בית בעת שייצג חשודים בתיק רצח - וגרמו לפגיעה חמורה בזכות החוקתית להיוועצות עם עורך דין.

מדובר בתלונה שהגיש סנגור פלילי עו"ד אורי בן-נתן, לנציבות בחקירת פרשת רצח דבורה הירש, גרושתו של עד המדינה טל קורקוס שנרצח אף הוא, במסגרתה ייצג עורך הדין שניים מהחשודים בפרשה. על פי התלונה, הפרקליטות אישרה את חקירתו באזהרה של עורך הדין הבכיר בחשד לביצוע עבירה של שיבוש מהלכי משפט והמשטרה הורתה על שליחתו למעצר בית בעת שייצג חשודים בפרשה, זאת, מבלי שהיה כל ביסוס ראייתי לכך.
 
עורך הדין בן-נתן הלין כנגד החלטת גורמי המשטרה לעצרו ולשחררו, בתום חקירתו, למעצר בית למשך חמישה ימים, תוך איסור מוחלט על יצירת קשר עם המעורבים בפרשת הרצח, לרבות לקוחותיו, למשך עשרה ימים. הגבלה זו, לטענת הסנגור, הייתה בלתי מידתית ומנעה ממנו מלייצג שניים מהחשודים בפרשה האמורה. במהלך הבדיקה שביצע הנציב, השופט (בדימוס) דוד רוזן, בנוגע לטענות שהעלה הסנגור, גרסו הפרקליטות והמשטרה כי ההחלטה לאשר את החקירה באזהרה של הסנגור וכן ההחלטה לשלוח אותו למעצר בית ולהגביל את קשריו עם המעורבים בפרשה שנחקרה באותם ימים, התקבלו ברגישות והיו סבירות בנסיבות העניין.
 
הנציב רוזן דחה טענות אלו, וקבע, לעניין מעצרו של הסנגור, כי מלימוד תמלילי האזנות הסתר שיורטו במסגרת חקירת הפרשה, ועליהם התבסס החשד נגדו, לא ניתן להסיק כי הסנגור הוא שהדליף מידע אודות חקירת פרשת הרצח. זאת ועוד, הנציב קבע כי בכל הנוגע לסוגיית מעצרו של הסנגור ותנאי שחרור, "נצטיירה תמונה עגומה וקודרת". מהבדיקה שערך הנציב עלה כי חומר החקירה שנתגבש במועד קבלת ההחלטה להורות על שהייתו של הסנגור במעצר בית ובתנאים המגבילים הינו זהה, למעשה, לחומר החקירה שנתגבש בסיומה של החקירה בעניינו, חקירה שהסתיימה לבסוף בעילה של 'חוסר אשמה'.
 
נוכח האמור, קבע הנציב רוזן כי ההחלטה לשחרר את הסנגור למעצר בית תוך הטלת איסור על יצירת קשר עם המעורבים בפרשה, פגעה בצורה קשה בזכות חוקתית, זכות ההיוועצות של לקוח עם עורך דינו. "חשיבות חוקתית זו כפי שבאה לידי ביטוי בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה ובפקודת משטרת ישראל", מציין הנציב רוזן, "יש בה כדי להקנות מעמד מיוחד לעורך הדין העושה בתפקידו המקצועי. ההנחיות הנזכרות לא באו ליתן לעורך דין זכויות יתר, הנחיות אלה באו לעגן את זכותו של כל אזרח להגנה משפטית, כמו גם את זכות ההיוועצות החוקתית". כן ציין הנציב, כי "לא פחות חמור, בעקבות ההחלטה לעניין מעצרו ותנאי שחרורו של הסנגור, הוכתם שמו של הסנגור, קבל עם ועדה, כחשוד בביצוע עבירה פלילית חמורה".

על רקע ממצאי הבדיקה הנציב המליץ בפני פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה" לחדד את ההנחיות הרלוונטיות ולהדגיש את הזהירות וכלל הרגישות הנדרשת, קודם ביצוע מהלכים שיש בהם חשש לפגיעה בלתי ראויה ובלתי מידתית בזכות ההיוועצות של אזרח עם סנגורו".

ממשטרת ישראל נמסר: "במסגרת חקירת מקרה רצח דבורה הירש ז"ל, עלה החשד נגד עורך הדין בגין שיבוש מהלכי משפט והוא נחקר לאחר קבלת אישור של הפרקליטות. מתפקידה של המשטרה לחקור ביסודיות כל מקום שעולה חשד לביצוע עבירה פלילית במטרה אחת ויחידה: להגיע לחקר האמת, וזאת ללא כל קשר למשלח ידו של החשוד, שכן כולם שוווים בפני החוק".

בתגובתם מסרו כי "החלטת שחרורו של החשוד למעצר בית והגבלת קשריו עם המעורבים למשך תקופה קצרה לאור החשדות שהיו נגדו באותה העת בית, התקבלה ברגישות הראויה בהסתמך על חומר הראיות הקיים באותה עת ובכדי לאפשר את המשך החקירה שהבשילה לבסוף לכתבי אישום חמורים שהוגשו ע"י הפרקליטות נגד המעורבים ברצח" נמסר.

משטרת ישראל פרקליטות המדינה דבורה הירש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד