ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"גורמת נזק לתלמיד"

בעקבות סילוק הבחורים: הרבי מגנה בחריפות

שעות לאחר פרסום הידיעה על שילוחם של כ-50 בחורים מישיבה בלייקווד לאחר שהלכו ללוות את הרבי מסקולען בדרכו האחרונה, אדמו"ר מירושלים יוצא להגנתם ומפנה ביקורת נוקבת נגד הנהלת הישיבה: "היו צריכים להעריך מחדש את עמדתם ולא להכפיל את ההחלטה על ידי השעיית התלמידים"

בעקבות סילוק הבחורים: הרבי מגנה בחריפות
הלווית הרבי מסקולען במונסי צילום: אברמי ברגר, ארי ק., הלל ל"ש, ופיני ב.

לאחר הסערה עם שילוחם של 50 בחורים מישיבה בלייקווד, לאחר שהשתתפו בהלוויתו של האדמו"ר מסקולען זצ"ל, האדמו"ר מבוסטון שלח מכתב לאתר Yeshiva world news, בו הוא מביע צער וכאב על המעשה.

"אם הכתבה על הישיבה שזרקה 50 בחורים בגלל שהלכו להלוויה של האדמו"ר מסקולען זצ"ל' אפילו שקיבלו הוראה על ידי ההנהלה לא להשתתף, נכונה (ואני מקווה שלא), אז אני מרגיש צורך לכתוב מכתב", פותח האדמו"ר את מכתבו.

הגמרא בכתובות מסבירה כי יש לוותר על לימוד התורה כדי להשתתף בהלוויה או להשתתף בחתונה, אם נוכחותם נדרשת. כאשר מדברים על כמה אנשים יש צורך, הגמרא אומרת, "בדיוק כמו התורה שניתנה עם 600,000, כך גם 600,000 צריכים להיות נוכחים כאשר התורה נלקחת בחזרה". הגמרא מסיקה כי זה חל על מי שלומד תורה, אבל עבור מי שמלמד תורה אין גבול. והשולחן ערוך יורה דעה מקדש זאת כהלכה, כותב הרבי מבוסטון.

הוא מוסיף, "השולחן ערוך מסכם את הנושא, ופוסק כי זה אינו חל על תינוקות של בית רבן או תלמידים צעירים. הם לא צריכים להפסיק את הלימודים שלהם בשביל להשתתף בלוויה".

"יחד עם זאת, אם נסתכל על העולם היהודי כיום ועל הפרקטיקה הנרחבת של סגירת בתי הספר יסודיים להלוויות של תלמידי חכמים, אין ספק שההלכה לא תחול על התלמידים האלה. כמו הגמרא בעירובין, שם נאמר כאשר ההלכה הוא ספק "לראות מה אנשים אומרים".

(האדמו"ר מבוסטון. צילום: ברוך אוביץ)

הרבי המתגורר בירושלים ממשיך ומציין, "אמנם לא היתה לי ההזדמנות להכיר את האדמו"ר מסקולען זצ"ל באופן אישי, מאחר ואני חי בישראל, הצער והיגון והייסורים שנראו ונראים לעין, היו לא רק לעם היהודי המתגורר בבורו פארק ובמונסי, זה נראה גם במשטרה ובציבור הרחב עם רבבות אלפי האנשים שהשתתפו הן בהספדים בבורו פארק והן בתהלוכת הקבורה במונסי, מעידים על קומתו של האדמו"ר מסקולען זצ"ל".

"גם אם לפני האירוע ההנהלה של המתיבתא לא ידעו על הערכת האדמו"ר לעיני ההמונים, בוודאי לאחר מעשה הם היו צריכים להעריך מחדש את עמדתם ולא להכפיל את ההחלטה על ידי השעיית התלמידים שאולי הרגישו מחויבים על פי התורה להשתתף, במיוחד התלמידים החסידים שלהם, שאולי הרגישו שהם משתתפים בהלוויה של מי שהם מחשיבים כתלמיד החכם הגדול של הדור הזה".

"אם ההנהלה של המתיבתא מתעקשת להעניש את הבחורים האלה שדובקים בשולחן ערוך, אז לדעתי המתיבתא גורמת נזק לתלמיד על תפיסת התורה של מי שלומד אותו, וגורמת נזק לתלמידים המבקשים חינוך תורה אמיתי".

את מכתבו מסיים האדמו"ר וכותב, "אני מאחל שהתרחשות כזו לא תקרה יותר, בין אם זה מנהיג מהעולם החסידי, או מנהיג מהעולם של המתנגדים, או מנהיג של תורה מכל קבוצה בתוך עולם הישיבות".

כזכור, הבוקר דיווחנו ב'בחדרי חרדים', כי קרוב ל-50 בחורים הלומדים בישיבה קטנה בלייקווד, שנסעו להשתתף בהלווית הענק של זקן האדמו"רים - הושעו מהישיבה לאחר שנסיעתם הייתה ללא אישור הנהלת הישיבה.

חסידות סקולען הלוויה זריקת בחור מהישיבה בוסטון מכתב חריף מתיבתא לייקווד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד