כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

היפגעות נשים מול היפגעות גברים בכבישים

נשים אולי נוהגות לאט יותר, אך גם הרבה יותר בטוח • שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק' עם נתונים מפתיעים על הבדלי הנהיגה בין המינים

היפגעות נשים מול היפגעות גברים בכבישים
חדשות 24

לנהגים רבים, ביניהם אף כמה מתוכנו, ידוע ומוכר התסכול על אודות נהיגתן המהוססת והאיטית של נשים נוהגות בכביש, ועל מה שנהגים רבים מחשיבים אף כסכנה העולה מאופן הנהיגה הזה, המשפיע על הזרימה הטבעית של התנועה בכביש ועלול לגרום לתאונות.

לכאורה, יש בדברים היגיון רב: התנועה זורמת על פי קצב קבוע, המוכתב על ידי עיקר הנהגים בכביש, שם, כידוע גברים, וכזה הוא גם אופי נהיגתם. הנשים, הנהוגות לאט ובהיסוס, מפריעות לכאורה למקצב התנועה הטבעי ועלולות לגרום להיווצרות תאונות.

האומנם? מתברר שכלל וכלל לא. מניתוח נתוני הלמ"ס עולה כי כ 75% מבין כלל הנהגים המעורבים בתאונות דרכים בשטח העירוני בשנת 2011 היו דווקא גברים.

ומה לגבי הנשים? מתברר שלמרות שחלקן באוכלוסיית הנהגים מסתכם ב-42%, מעורבות הנשים רק ב25% מסך תאונות הדרכים בשטח העירוני וב-10% בלבד מסך תאונות הדרכים הקטלניות, בשטח העירוני. עוד עולה מהנתונים, כי ביחס לשנת 2010, לא חל שינוי במספר מערבותן של נהגות בתאונות דרכים, בשטח העירוני בשנת 2011.

בסך הכול, 4,699 נשים היו מעורבות בתאונות דרכים, בשטח העירוני בשנת 2011 אל מול 12,740 גברים.

משמעות הנתונים ברורה, גם אם יש בה הפרכה מוחלטת לסברה שהובאה בפתח הדברים: לא זו בלבד שנשים גורמות לבעיות בתנועה ונהיגתן עלולה לגרום לתאונות, נשים אף מאופיינות בנהיגה זהירה יותר מאשר גברים בכל קבוצות הגיל, והדבר מתבטא במעורבותן הנמוכה יותר באופן משמעותי בתאונות דרכים קשות וקטלניות.

דבר חשוב נוסף שמתברר מהנתונים הוא העובדה שלנשים יש יכולת השפעה חיובית על נהגים גברים ונכונות לבטא התנגדות לנהיגה לא בטיחותית. יכולתן זו מתבטאת בנהיגה פחות אגרסיבית מאשר גברים, הן מתייחסות לנהיגה מסוכנת כהתנהגות לא מקובלת ולא רצויה, הן נוסעות לאט יותר, מבצעות פחות עקיפות ונוהגות פחות במצב שכרות.

מחקרים מוכיחים כי לנשים יכולת להשפיע באופן חיובי על נהיגתם של גברים וכי ניתן להשתמש באפקט הממתן של נשים על נהיגת גברים, באמצעות העצמת תפקידן כמתנגדות פעילות לנהיגה מסוכנת. בשנים האחרונות מפעילה עמותת אור ירוק בתיכונים ובבסיסי צה"ל את תוכנית "הדרייב הנשי". התוכנית נועדה לתת מענה לבעיית הבטיחות של נהגים צעירים, בהתבסס על מחקרים אלה, אולם יכולה להיות לעקרונות שעל פיהם היא מופעלת תרומה משמעותית גם למשפחה החרדית. היא תושג באמצעות מודעות הנשים במשפחה החרדית ליכולתן להשפיע על הנהגים הגברים למתן את התנהגותם, במידה והיא מסוכנת, ובדרך של העברת המסר הזה לנהגים במשפחה בצורה ראויה והולמת. המטרה היא שהתנהגות כביש לא אחראית תיחשב התנהגות שאיננה מקובלת מבחינה משפחתית, ותוביל לשינוי התנהגותי אמיתי הן בקרב נהגים והן בקרב הנוסעים עימם.
אבואב דרכים סכנה זהירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד