י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם

לקראת פסח: עלייה של 29% בחשיפה לרעלים בילדים

בשבוע שלפני חג הפסח הייתה עלייה של כ-28% בחשיפות לרעלים בקרב כלל האוכלוסייה, ובילדים קטנים עלייה של 29% | למעלה משליש מהמאושפזים (36%) היו ממשפחות דתיות ו-8% מהילדים המאושפזים הם ממשפחות חרדיות

לקראת פסח: עלייה של 29% בחשיפה לרעלים בילדים
חומרי ניקוי צילום: pixabay

האביב כבר כאן וחג הפסח ממש מעבר לפינה. ניקיונות הפסח הם חלק בלתי נפרד מההכנות לחג וכוללים שימוש מוגבר בחומרי ניקיון, העלולים להיות מסוכנים עבור הילדים. על פי נתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי רמב"ם כ-46% מהחשיפות לרעלים מתרחשות מידי שנה בילדים עד גיל 6.

לדברי פרופ' ידידיה בנטור, מנהל המרכז הארצי למידע בהרעלות, מרכז רפואי רמב"ם, בשנת 2018, בשבוע שלפני חג הפסח הייתה עלייה של כ-28% בחשיפות לרעלים בקרב כלל האוכלוסייה, ובילדים קטנים עלייה של 29%. סך הכול בשנת 2018 פנו טיפול רפואי בשל חשיפה לרעלים 985 אנשים, כמחציתם ילדים עד גיל 6 שנים. עוד מראים הנתונים ש-51% מהחשיפות לרעלים בשבוע לפני חג הפסח ערבו כימיקלים ו-42% תרופות.

במקביל, מפרסמים בארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים את נתוני היפגעות ילדים מחומרי ניקוי. מתוך הדו"ח עולה כי מאז שנת 2008 מתו בישראל 2 ילדים כתוצאה מהיפגעות חומרי ניקוי. מבין כלל מקרי האשפוז של ילדים כתוצאה מהיפגעות עם חומרי ניקוי, 80% מהמקרים אירעו בשל הרעלה ו-20% בשל כוויה. ברבע מהמקרים חומר הניקוי נמצא בבקבוק או בכוס שתייה והילד חשב כי מדובר בנוזל לשתייה.

למעלה משליש מהמאושפזים (36%) היו ממשפחות דתיות ו-8% מהילדים המאושפזים הם ממשפחות חרדיות. אלו הם אחוזים גבוהים ביחס להיפגעויות אחרות. חומרי הניקוי שנמצאו בשכיחות הגבוהה בהיפגעות ילדים הם אקונומיקה (19% מהמקרים), מסיר שומנים (16% מהמקרים) וכלור (10% מהמקרים). חומרי ניקוי נוספים הגורמים להיפגעות ילדים הם חומר לניקוי לאסלה, קפסולות כביסה, נוזל כביזה, אבקת כביסה, מטהר אוויר, חומר לשטיפת כלים, חומר להסרת אבנית.

הנחיות הבטיחות למניעת הרעלות:
• מומלץ לקנות חומרי ניקוי ותרופות באריזות קשות פתיחה לילדים.
• מאחסנים חומרי ניקוי במקום גבוה ונעול, ומרחיקים מהישג ידם של ילדים.
• מקפידים להחזיר את חומרי הניקוי סגורים למקומם, מיד בתום השימוש.
• מאחסנים חומרי ניקוי בבקבוקים מקוריים בלבד, ולעולם לא בבקבוקים או בכוסות שתייה.
• לא מערבבים חומרי ניקוי מסוגים שונים.
• קוראים היטב את הוראות השימוש המופיעות על גבי האריזה ופועלים על פיהן.
• תרופות שאינן בשימוש או שפג תוקפן, חומרי ניקוי והדברה, צבעים ומדללי צבע שאינם בשימוש יש לסלק מהבית בצורה בטוחה מבלי שלילדים תהיה גישה אליהם.
• בכל חשיפה או חשד לחשיפה לחומר רעיל פנו לסיוע רפואי או למרכז הארצי למידע בהרעלות, מרכז רפואי רמב"ם, בטלפון 04-7771900.

בארגון 'בטרם' מתריעים מפני תאונות ילדים נוספות בימים שלפני חג הפסח, המתרחשות בשל העובדה שהילדים בחופש ממסגרות הלימוד, בעוד המבוגרים עסוקים בניקיונות ובהכנות לחג. אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים: "ילדים מתחת לגיל 6 חייבים השגחת מבוגר אחראי. כאשר מדובר במשפחות ברוכות ילדים, אנו ממליצים כי האחים הבוגרים יותר, מגיל 12 ומעלה יהיו אחראיים על הילדים הצעירים הזקוקים להשגחה. ילדים מתחת לגיל 12 יכולים לסייע בניקיונות בליווי צמוד של ההורים. ניתן לשלוח את הילדים הצעירים יחד עם המבוגר האחראי עליהם לשחק מחוץ לבית, או להקצות עבורם אזור בטוח למשחקים בתוך הבית. אפשרות אחרת היא לארגן סבב תורנות בין מספר משפחות, כך שבכל העת יהיה עם הקטנים מבוגר אחראי שתפקידו יהיה אך ורק להשגיח עליהם ולטפל בהם".

הנחיות ארגון בטרם לשמירה על הילדים בהכנות לחג:
• דאגו למסגרת לילדים בזמן חופשת הפסח, כך שהילדים יימצאו תחת השגחה של בוגר אחראי.
• ארגנו סבב תורנות בין מספר משפחות. בכל פרק זמן מבוגר ממשפחה אחת ייקח אחריות על ילדי המשפחות. בצורה כזו הילדים יימצאו כל הזמן תחת שמירה של מבוגר.
• סכמו תמיד מי אחראי על הילדים. כשאתם מעבירים אחריות וודאו שהצד השני אכן קיבל (אבא, סבתא או אח גדול).
• ילדים עד גיל 6 חייבים להיות תחת שמירת מבוגרים או בני נוער (מתבגר מגיל 12 ומעלה).
• נקו ב"ראש שקט" - שילחו את הילדים הקטנים לגינה או למטה בהשגחה של בני נוער בעת שאתם מנקים או הקצו להם מקום בבית שם הם יוכלו לשחק בנחת. הזהירו את הילדים מפני משחק במגרשי חנייה, ברחוב ובמקומות קרובים לכביש.

חומרי ניקוי רעלים נקיונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד