י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
באופן חריג

תקדים: סרבן גט הורשע בהפרת פסק הדיינים

באופן חריג, בית משפט השלום בירושלים הרשיע אדם שסירב למסור גט לאשתו במשך 20 שנה, למרות הוראת בית הדין הרבני

תקדים: סרבן גט הורשע בהפרת פסק הדיינים
אילוסטרציה צילום: Zack Wajsgras/Flash90

באופן חריג ותקדימי, בית המשפט הרשיע אדם בן 61 על כך שסירב לקיים את החלטת בית הדין ולגרש את אשתו - זה כ-20 שנה.

לאחר הליך שהתנהל בבית הדין הרבני, בשנת 2000 ניתנה החלטה לפיה יש לכוף את מאיר גורודצקי בן 61 מתל אביב, לתת גט לאשתו לה היה נשוי כ-26 שנים. באותה החלטה נכתב כי במידה ולא יגרש את אשתו יש להכניסו למעצר. מאז, למרות שהוא נכלא סירב לתת גט לאשתו. במהלך השנים ננקטו נגדו צעדים שונים, ובהם הכנסה לבידוד, צינוק, תנאי כליאה קשים, מניעת תקשורת עם בני משפחתו, אך למרות הכל הוא המשיך לעמוד בסירובו לתת גט לאשתו.

עקב סירובו לציית להוראת בית הדין הרבני בירושלים, יחידת התביעות של משטרת ירושלים בעבירה של הפרת הוראה חוקית, על כך שסירב לקיים את קיבעת בית הדין הרבני בירושלים. אתמול (ראשון), באופן תקדימי, השופט ירון מינטקביץ החליט להרשיעו בעבירה זו.

החל מחודש יולי 2000 ועד יום 23.10.18 מאיר גורודצקי שהה מאחורי סוג ובריח, אז ביטל בית הדין את הליכי כפיית הגט. לאורך תקופת המאסר, משנוכח בית הדין כי אין בהליכי הכפייה שננקטו כדי להביא לתוצאה המצופה, הוחמרו מעת לעת תנאי כליאתו של הנאשם. בין היתר הועבר הנאשם לבתי סוהר אשר תנאי הכליאה בהם קשים, הוא הוחזק עם אסירים השפוטים בגין עבירות אלימות חמורות, נשללו ממנו זכויות שונות, כגון החזקת ציוד אישי, שיחות טלפון וקבלת ביקורים והנאשם אף הוחזק בתנאי בידוד לפרקי זמן ממושכים. וחרף כל אלה סרב הנאשם לציית לצו ולתת למתלוננת את גטה.

גורודצקי טען, כי האשה לא גויירה כהלכה, ולכן הנישואין הדתיים אינם תקפים - ומכאן שלא היה חייב לתת גט. צביה גורודצקי העידה בפני בית הדין כי קיבלה גט זיכוי מבית דין פרטי מניו יורק ובית דין פרטי אחר קבע שנישואיה למאיר בטלים, ולמרות שהליכים אלו לא הוכרו על ידי משרד הפנים והרבנות, כיום היא אינה רואה עצמה נשואה לו. בחקירתה הנגדית אישרה כי היא זו שהגישה בקשה לבטל את כתב האישום.

"ההליך שלפני הוא המקרה הראשון בו הוגש אישום נגד סרבן גט בשל עבירה של הפרת הוראה חוקית, על פי הנחיית פרקליט המדינה מיום 10.11.16" אמר השופט. "גם אם אצא מהנחה שישנם סרבני גט נוספים, אשר נגדם לא הוגש אישום, ההגנה לא הצביעה על מקרים נוספים דומים לזה שלפני, של סרבני גט אשר לאורך עשרים שנה מפרים ברגל גסה צו שיפוטי, ובוודאי שלא הצביעה על מניע פסול להבחנה בינם ובין הנאשם".

עוד הוסיף השופט ואמר כי "משך הזמן הארוך בו מפר הנאשם את צו הגט, והעובדה שגם 18 שנות מאסר לא הביאו אותו לציית לצו הגט, מייחדים את המקרה שלפני, ומצדיקים הגשת אישום, גם אם אין מדובר בצעד שגרתי".

לאחר דיון אמר השופט כי אין מחלוקת עובדתית, כי הנאשם הפר את צו הגט, וכי עודו מפר אותו גם היום, עשרים שנה לאחר שניתן. טענות הנאשם בדבר פגמים בהליך הפלילי, כמו גם טענות הגנה אחרות שהעלה, נדחו. "לאור זאת מרשיע את הנאשם בעבירה של הפרת הוראה חוקית".

עו"ד עדו דיבון, אומר כי מדובר בצעד תקדימי וחשוב שיעזור למיגור תופעת סרבנות הגט. "אמנם לבתי הדין סמכויות להטלת הגבלות ואף מאסר על סרבני גט, אולם לעיתים אין בכך די כדי להרתיע. העברת העניין לתחום הפלילי נכונה, הן מבחינת האינטרס הציבורי שבעניין, והן מבחינה הרתעתית שתביא לפתרון הבעיה". עוד הוסיף, "כמובן שהפתרון הפלילי הוא במקרים חריגים כאשר כבר ניתן פסק דין לחיוב גט על ידי בית הדין הרבני, ובמקרה כזה הסירוב ליתן גט ייחשב גם כעבירה פלילית של הפרת הוראה חוקית".

סרבן גט בית הדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד