י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חצי יממה לפני פתיחת הקלפיות

סמוטריץ' ל'בחדרי': כ-20% לא מתכוונים להצביע לחרדים

ערב הבחירות המשמעותיות ביותר עבור חבר הכנסת ויו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' הוא מתפנה לשוחח איתנו • מספר על מלחמות הקודש שלו בקדנציה האחרונה, מצהיר כי ידרוש את תפקיד שר החינוך בממשלה הבאה, מזהיר מפני התופעה ושמה משה פייגלין, טוען בתוקף ש50% מהצעירים החרדים רואים עצמם ציוניים ומבקש את קולות החרדים שאינם מתכוונים להצביע למפלגות החרדיות • צפו 

סמוטריץ' ל'בחדרי': כ-20% לא מתכוונים להצביע לחרדים
סמוטריץ' צילום: הדס פרוש, פלאש90

חצי יממה לפני פתיחת הקלפיות, במערכת הבחירות המשמעותית ביותר עבור חה"כ בצלאל סמוטריץ', הוא התפנה לשוחח עם כתב 'בחדרי חרדים' על מגוון הנושאים העומדים על הפרק, מדגיש את הקשר שלו לעולם התורה ומגלה את תכניותיו העתידיות.   

תחילה שאלנו את סמוטריץ' על הניסיון שלו לקרוץ למצביעים החרדים האשכנזים. "קודם כל אני רואה בימים האחרונים ציבור גדול, קרוב ל20% שלא מתכוונים להצביע למפלגות החרדיות. אני לא מנתח למה, זה לא תפקדי. אני גם אומר בכל הזדמנות. אני לא קורא לציבור החרדי לפעול בניגוד למצוות רבותיו ומי שפועל על פי הוראת רבותיו שיעשה ככל אשר יורו. אך כיוון שאני יודע שיש כאלה שלא יפעלו כל אני מציע להם את המפלגה שלנו כאופציה שנייה, מפלגה דתית עם תורה ויראת שמים ובעלת מחויבות לצביון היהודי של מדינת ישראל, אך יחד עם זה, גם מעורבות בחברה הישראלית. לימודים, עבודה, ופרנסה".

שאלנו אותו האם פנייתו היא אל המצביעים מקרב 'החרדים המודרניים'. "אתם יודעים טוב מאוד שבשני הצדדים של הסקאלה יש כאלה שעשויים לא להצביע למפלגות חרדיות ואני חושב שאצלנו הם יכולים למצוא בית שהם מזהים אתו ועם השקפת עולמו ועוד הרבה יותר מזה, מהפרקטיקה ורמת הביצוע. הציבור החרדי מכיר אותי ועקב אחרי בארבע שנים האחרונות ויודע שפעלתי לטובת הדברים החשובים לו ואין סיבה שלא אמשיך כך גם בקדנציה הבאה".

"סמוטריץ' מדגיש לנו, "אני לא עשיתי קמפיין המיועד אל הציבור החרדי במשך חודשיים, אבל כן רוצה לפנות אל אלו שלא מתכוונים להצביע למפלגות החרדיות, בואו אלינו".

אנחנו שואלים את סמוטריץ האם הוא רואה פער בין הנציגים החרדים בכנסת, שמרכזיים מהם אינם בעלי דעות ימניות, לבין המצביעים החרדים עצמם שהם אולי בעלי זיקה ימנית יותר. "חד משמעית!" עונה לנו סמוטריץ' "הציבור החרדי יותר ימני מנציגיו והוא גם פחות רוצה עסקנות ויותר הובלה. בחלקו הציבור החרדי רוצה השתלבות בחברה הישראלית, שירות צבאי למי שלא לומד וכן השתלבות באקדמיה ואני נלחמתי בקדנציה האחרונה עבור הפרדה מגדרית במוסדות להשכלה גבוהה ופעלתי עבור זה זה גם מול היועמ"ש וגם מול המל"ג, אני אומר בעדינות, שגם במאבקים על נושאי דת, כמו נושא השבת, הובלנו בקדנציה האחרונה".

כמו"כ מזכיר סמוטריץ' כי את המאבק נגד הכנסת הרפורמיים לכותל ניהלו הוא ואורי אריאל, בעוד החרדים יצאו מהמליאה ונתנו למתווה לעבור". אני שואל את סמוטריץ' איך הוא מסביר את זה שבנושאים שחשובים לציבור החרדי, הח"כים החרדים מתקפלים בפני נתניהו בעוד הוא עומד איתן". סמוטריץ' עושה רוורס מעט, נדמה שאינו רוצה לתקוף ישירות את הנציגים החרדים והוא אומר לנו "ברשותך אני לא רוצה להתייחס לזה, אני לא רוצה לפגוע במפלגות החרדיות, אני ברוך השם משתף איתם פעולה בהרבה מאוד תחומים".

"מה שחשוב לי להדגיש" חוזר סמוטריץ', "זה החרדים שמתכוונים להצביע למפלגות חילוניות חלילה, שלא יעשו זאת אלא יבואו אלינו".

אנחנו שואלים את סמוטריץ' על חוק הגיוס שהתמוסס בקדנציה הקודמת בגלל ההרכב השביר של הקואליציה, שהיתה מורכבת ממפלגות קטנות שבסופו של דבר גרמו להפלת הממשלה, נראה שגם הקדנציה הבאה תהיה בהרכב דומה. "הפתרון שלי עכשיו הוא הרבה יותר פשוט" אומר סמוטריץ', "נכון לאיך שזה נראה כרגע, אנחנו הולכים להעביר את 'פסקת ההתבגרות' בכדי שנוכל להעביר מחדש חוק שבג"צ פסל ובעזרת זה אני מתכוון להעביר מחדש את 'חוק טל' המיתולוגי, שנותן דחייה אוטומטית למי שתורתו אמונתו ומי שלא לומד תורה, עושה שירות צבאי או לאומי, אין מכסות, אין יעדים. אני חושב שזה ההסדר הנכון".

שאלנו את סמוטריץ' לגבי השקפותיו, שהרי הוא מגיע מציבור ציוני שמקדש את השירות בצה"ל לא פחות מלימוד התורה, איך זה שהוא נותן מוותר לבחורי ישיבות. "אני ממש לא מוותר. מי שלומד דוחה את הגיוס שלו לצבא. אתה צודק, יש כאן שתי מצוות חשובות, גם לימוד תורה וגם שיש מלחמת מצווה כולם יוצאים. דבר זה משותף גם לנו וגם לחרדים" אני מקשה על סמוטריץ', האידיאולוגיה של הציבור החרדי שונה ורואה למשל את מפעל ההתנחלויות כהתגרות בגויים, סמוטריץ' מתעקש שלמרות ההבדל ההשקפתי לגבי מהותה של המדינה, במצב הקיים החרדים שותפים לעניין ההגנה על המולדת וזאת מלחמת מצווה.

הבעיה של החרדים עם הצבא מסביר סמוטריץ', היא בגלל חוסר ההפרדה שם ובזה אנחנו מטפלים, שהצבא יתאים עצמו לערכים החרדים. "אצלנו משלבים תורה עם שירות המדינה, אבל אני מכבד מאוד את הציבור החרדי ואת השקפותיו" אומר לנו סמוטריץ'

סמוטריץ מספר לנו על הלכי הרוח לדעתו בקרב הצעירים בני המגזר החרדי. "סקר שהתפרסם ביום העצמאות האחרון מגלה כי 50% מהצעירים החרדים מגדירים עצמם ציוניים" נדמה שאת תמיכת הצעירים החרדים הללו הוא רוצה "מה זה אומר צעירים חרדים? כאלו שאומרים כי הם רוצים לראות עצמם חלק ממדינת ישראל".

בנימין נתניהו

אנחנו שואלים את סמוטריץ' לגבי משתה המנדטים שמקיים בימים אלו בנימין נתניהו אל מול מפלגות הימין והאם הוא חושש שדבר זה יפגע במפלגתו. "אני חושב שהציוניות הדתית מחוסנת מהקמפיין הזה של נתניהו, בפעם הקודמת זה עבד, הציבור שלנו יצא פראייר ונכנס מתחת לאלונקה ובסוף ביבי פנה אלינו רק ברגע האחרון, אך אני כן חושש שהציבור החרדי כן יפול הפעם בקמפיין הזה ולכן אני אומר, אל תצביעו ל'ליכוד', בואו אלינו ותקבלו גם תורה וגם ארץ ישראל."

משה פייגלין

מה אתה אומר על תופעת משה פייגלין שסוחפת אחריה הרבה מאוד צעירים, גם חרדים? "תופעה מסוכנת מאוד, פייגלין, גם אם הוא בעברו היה איש ימין, כל יתר האנשים ברשימתו אף אחד לא יודע מה דעותיהם בכל הסוגיות החשובות לנו. בנושאים היהודיים, הוא רוצה להתיר נשואים אזרחיים, ולפרק את כל מוסד הנישואים ולהפריד הדת מהמדינה וזאת סוגיה מסוכנת לכל קודשי ישראל ואני לא רואה איך אדם יר"ש יכול להרשות לעצמו לתמוך בו".

אני שואל את בצלאל סמוטריץ' האם למצע הכלכלי - סופר קפיטליסטי של פייגלין הוא מתחבר. "לחלק מהדברים אני מתחבר, נושאים של שוק חופשי, לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם, אך לא לקיצוניות שבמצעו ובביטול מלא של מדיניות הרווחה, אין שום דבר יהודי ואין את הערבות ההדדית המתבקשת. בנוסף פייגלין ילך עם ממשלת שמאל ואין סיכוי שילך עם ממשלת".

לסיום אני שואל את חה"כ סמוטריץ אם ידרוש את תפקיד שר החינוך בממשלה הבאה. "בהחלט ואני מקווה בעזרת השם שאצליח בתפקיד זה".

 

 

 

 

 

 

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד