י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הכנסת אישרה טרומית: נישואין רק מגיל 18

החכי"ם החרדים לא נלחמו, והחוק להעלאת גיל הנישואין ל-18 עבר בקריאה טרומית • ח"כ לוין: נחריג ילדי אדמו"רים • ח"כ ניסים זאב: "מזמן לא ראיתי חשכה כזו בכנסת"

חתונה. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
חתונה. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



מליאת הכנסת אישרה הערב (ג) בקריאה טרומית את הצעת חוק גיל הנישואין של ח"כ יריב לוין מהליכוד, של הח"כית אורית זוארץ מקדימה, של ח"כ דב חנין מחד"ש וקבוצת ח"כים, את ההצעה הנוספת בנושא של הח"כית זהבה גלאון ממרצ וקבוצת ח"כים, וההצעה של הח"כים חנין זועבי וג'מאל זחאלקה מבל"ד.

ההצעות באות לקבוע, כי יש להעלות את גיל הנישואין לשני המינים לגיל 18. בנוסף, מוצע לקבוע כי בית המשפט לענייני משפחה יהיה רשאי לתת היתר לנישואין מוקדמים, אם ישנן נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, ובתנאי ששמע את עמדת הנער או הנערה.

מי שבלטו בהתנגדותם להצעות היו חברי הכנסת החרדים. כבר ביום ראשון, בוועדת השרים, הצביע השר משולם נהרי נגד ההצעה, שזכתה שם לרוב. השר יעקב מרגי לא נכח בדיון.

עד לרגע האחרון חששו המציעים כי נהרי יטיל ערר על ההצעה, אך בסופו של יום התברר להם כי המפלגות החרדיות החליטו שלא ללכת על החוק הזה 'עד הסוף'. מה גם שח"כ לוין הבטיח כי במהלך הדיונים בוועדה ידאג להכניס החרגות שונות כילדי אדמו"רים וכדומה.

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) אמר: "מזמן לא ראיתי חשכה כזו בכנסת. למה שהבחורה לא תחליט בעצמה מתי היא רוצה להתחתן? הצביעות פה ממש חוגגת, האם ניתן לכפות על ציבור שלם איך לחיות?"

ח"כ לוין השיב וקרא: "תיישירו אליי מבט - מי מכם היה מוכן שבתו או בנו יינשאו בגיל 17? מי לא היה הופך את העולם בשביל למנוע זאת? התופעות הללו רובן במקומות בהם יש כפייה ולא מרצון חופשי. החוק יציל את אלו שכופים עליהם".

בדברי ההסבר להצעות של לוין, זוארץ, גלאון, זועבי וזחאלקה, נכתב: "תופעת נישואי קטינים מהווה פגיעה חמורה בזכויות היסוד של קטין, ובראשן הזכות להיכנס בברית הנישואין תוך הסכמה חופשית וגמירות דעת.

"עיקר הקורבנות של התופעה הן נערות צעירות, אותן משיאים מתוך תפיסה שלפיה מקומה הטבעי של האישה הוא בבית ותפקידה מתמצה בהולדת ילדים וגידולם. כתוצאה מכך הסכמתה של הקטינה להינשא היא תוצר של הלחץ שמופעל עליה מצד משפחתה או סביבתה, ולמעשה הנישואין נערכים תוך כפיה".

בסופו של יום תמכו כמעט 40 ח"כים בהצעות, כאשר פחות מעשרה התנגדו.

ההצעות יועברו לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בהן ותכין אותן לקריאה ראשונה.
גיל הנישואין יריב לוין ניסים זאב משולם נהרי הצבעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד