י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"פרצות חמורות בצניעות"

מנהיגי חסידות ברסלב במכתב היסטורי להצלת בנות ישראל מגיוס

שורה של רבנים בכירים בחסידות ברסלב יוצאים במכתב היסטורי להצלת בנות ישראל מגיוס: "הדבר כרוך בפרצות חמורות בצניעות" • עוד נאמר במכתב: "הם נטפלים להרבה מהבנות המתייצבות ומפעילים עליהם שכנועים ולחצים להתגייס ח"ו ולצערנו רבים חללים הפילו עי"ז רח"ל"

מנהיגי חסידות ברסלב במכתב היסטורי להצלת בנות ישראל מגיוס
מחאה נגד חוק הגיוס. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קשיים שהצבא מערים על בנות ישראל בקבלת הפטור מטעמי דת ובפרט על חסידות ברסלב הובילו את זקני ומנהיגי חסידות ברסלב מכלל החוגים, קנאים ושאינם, לצאת במכתב על איסור התייצבות בלשכות הגיוס ועל איסור שיתוף פעולה.

במכתב, תחת הכותרת "על משמר קדושת בנות ישראל", כותבים הרבנים: "הנה ידוע המצב שבו נמצאים שלומי אמוני ישראל בזמנים אלו, כאשר השלטון הכפרני בארץ הקודש, פועלים בכל מיני אמצעים ותחבולות לבולל את ציבור יראי ה' במרחב החילוני, ולערטלו מכל זיק של קדושה ואמונה רח"ל".

"ועל של עתה באנו אשר נוכחנו במגמת השלטון ורשויות הצבא לגייס חלילה בנות ישראל לצבא ולשירות לאומי רח"ל. והנה, כדי להוציא את זממם לפועל, הנהיגו לאחרונה שינויים ומערימים קשיים רבים בהענקת הפטור ובעיקר לאלו שאינן לומדות בסמינר או שלומדות במוסדות לא חרדיים או שאינם מוכרים וכן לבעלות תשובה".

עוד מוסיפים הרבנים: "כמו כן במקרים רבים דורשים הם מהבנות, להגיע בפועל ללשכת הגיוס (להגשת התצהיר או לקבל הפטור או לראיון דת וכו'). ומלבד שהדבר כרוך בפרצות חמורות בצניעות. הם נטפלים להרבה מהבנות המתייצבות בטענות ואמתלאות שונות ומפעילים עליהם שכנועים ולחצים להתגייס ח"ו ולצערנו רבים חללים הפילו עי"ז רח"ל".

"ואשר על כן ראינו צורך לחזק ולהבהיר בזאת דברים פשוטים וברורים, כיהודה ועוד לקרא, את דעת התורה הברורה המסורה מגדולי ישראל עיני העדה מצוקי ארץ זי"ע, שהורו בעניין זה.

א. גיוס בנות ישראל לצבא ולשירות לאומי, הן בשירות חובה והן בהתנדבות - אסור באיסור חמור ודינו יהרג ואל יעבור, כפשוטו ממש. וכל בנות ישראל עם קדוש, גם מי שאיננה לומדת בסמינר וכדו' מכל סיבה שהיא, וגם מי שאיננה חזקה כל כך, בענייני היהדות ח"ו, כולן מצוות לשמור על קדושתן והינן בכלל איסור זה.

ב. חלילה לטעות אחרי פיתויים והבטחות מטעם רשויות הצבא שכביכול תוכל להתגייס ויסדרו לה להתנהג בכשרות ובצניעות וכו', כי כידוע אין שם מציאות של צניעות ושמירה מאיסורים חמורים ואכמ"ל. גם בלאו הכי הוראת גדולי ישראל היא, שאין בזה נפקא מינה כלל והוא איסור חמור בכל עניין וצריך למסור הנפש על כך.

ג. הוראת גדולי ישראל מאז ומתמיד בנוגע לקבלת הפטור היא: כי יש לשלוח את תצהיר הדת )חתום ע"י רב המוכר כדיין ברבנות( ללשכת הגיוס ולהשתדל לשולחו ללשכה במרוכז במסגרת הסמינר. ומי שלא התאפשר לה לשולחו באופן זה, עליה לשולחו בדואר רשום עם אישור מסירה בדוקא. ולא למסור פרטים נוספים ומלבד שליחת התצהיר כנ"ל, אין להיענות לשום דרישות נוספות מצד רשויות הצבא ואפילו רק כדי להגיש את התצהיר או לקבל את הפטור ובודאי שאין לילך לראיון כלל בלשכות הגיוס בשום פנים ואופן, וכ"ש שאין לבת ישראל להיכנס ולהתייצב מצהירת דת.

ד. בכל מקרה שהם מזמנים בת ישראל ללשכת הגיוס: א. צריך לענות בנחרצות שהבת שומרת תומ"צ ואין בדעתה כלל להתגייס ואף לא לבוא ללשכת הגיוס, כאשר הורו לנו רבותינו. ב. לפנות מיידית לעסקנים לקבלת המשך הדרכה (הבהרה: גם על פי חוקיהם ניתן להגיש את התצהיר בדואר וכן לקבל את הפטור בדואר ואין חובה להתייצב אישית בלשכת הגיוס).

ה. מיותר לציין שעל בנות ישראל להיזהר ולהימנע מלהיכנס במשא ומתן עם שום אדם בנושא חמור זה, גם לא אצל הרבנות וכדו' (וכן ראוי להקפיד ששיחות הטלפון עם רשויות הצבא וכדו' ייעשו אך ורק ע"י ההורים) ולא ע"י הבת.

ו. מי שאינה לומדת בסמינר או שלומדת במוסד לא חרדי, וכן בעלות תשובה, עליה לפנות לעסקנים לקבלת הדרכה, וכמו כן כל אחת שנתקלת בקשיים יש לפנות לעסקנים בהקדם ללא עיכוב. מצווה להודיע ולפרסם בשער בת רבים דברים אלו להצלת בנות ישראל ועלינו מוטלת החובה לזעוק להתפלל ולהתחנן על שבר בת עמי לביטול הגזירה הנוראה ועל מצב קשה זה השורה בארץ הקודש.

לסיום כותבים הרבנים: "כל דברינו הם בבחינת אין מחזקין אלא למחוזקין, וחזקה על בנות ישראל כשרות שישמעו לדעת התורה, וישמרו על קדושתן וטהרתן, ויהי רצון שבזכות זה נזכה לגאולה השלימה וכמאמרם ז"ל בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל, ובזכותן עתידין להיגאל במהרה בימינו אמן".

על המכתב חתומים הגאונים רבי יעקב מאיר שכטר, רבי שמואל משה קרמר, רבי נתן ליברמנש, רבי שמעון שפירא, רבי אליהו גודלבסקי, רבי יעקב קעניג, רבי שמעון טייכנר, רבי נתן אפרים קעניג, רבי נחמן קעניג, רבי מסעוד גבאי, רבי יוסף פרץ, רבי נפתלי גבאי, רבי ניסן דוד קיוואק, רבי בצלאל נהרי ורבי ארז משה דורון.

ברסלב גיוס בנות צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד