י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פרק סיום של הממשיכים

הממשיך מברסלב: הכירו - מונה במקום אחיו למנהיג הקהילה

בפרק השביעי והאחרון בסדרת הממשיכים של 'בחדרי': כתב 'בחצרות' משה ויסברג, מספק הצצה מיוחדת לדמותו של 'הממשיך' לבית ברסלב צפת הגאון הצדיק רבי אפרים קעניג - שמונה לממשיך אחיו ונכנס לנעליו הגדולות בהנהגת הקהילה • גאון, בעל תפילה, ואהבת ישראל נדירה

הממשיך מברסלב: הכירו - מונה במקום אחיו למנהיג הקהילה
הגאון רבי אפרים קעניג רב קהילת ברסלב בצפת צילום: דוד כהן - פלאש 90

ככלות השלושים מאז הסתלק בסערה השמימה, הגאון הצדיק רבי אלעזר מרדכי קעניג זצ"ל, רב קהילת ברסלב בצפת ומגדולי מנהיגיה בדור האחרון בחודש טבת השנה הוכרז בבית הכנסת הגדול של ברסלב בצפת, במניין וותיקין לאחר קריאת התורה, כי אחיו הגאון רבי נתן אפרים קעניג ינהיג את הקהילה באריכות ימים ושנים טובות,  בנוסף הכריזו כי ממנים את בנו מורנו הרב נחמן ב"ר מורנו הרב אלעזר מרדכי זצ"ל, ל"מורה צדק דקהילתינו" באריכות ימים ושנים טובות. 

מסע הלווית הגרא"מ קעניג זצ"ל בבית המדרש ברסלב בצפת. צילום: שוקי לרר

במסגרת פרויקט 'הממשיכים' של 'בחדרי חרדים' בחול המועד פסח נספק הצצה לדמותו של הגאון רבי אפרים קעניג שמנהיג את הקהילה מאז הסתלקותו של אחיו רבי אלעזר זצ"ל. 

רבי נתן אפרים (68) בנו של הגאון החסיד רבי גדליה אהרן קעניג זצ"ל שהסתלק לפני שלושים וחמש שנה לבית עולמו הוא זכה לעלות לארץ הקודש והיה מיקירי קרתא מבני הישוב הישן בירושלים, ונודע כבקי גדול בתורת הנסתר. כל חייו היו חטיבה אחת מסירות נפש לתורה, קירוב רחוקים והעמדת תלמידים, ותיארו בהרחבה על הקיבוץ הגדול בראש השנה במירון, וכן יסד את קריית הנחל נובע בעיר הקודש צפת.

בבית גדול זה גדל הגר"א יחד עם אחיו הגדול הגאון הצדיק רבי אלעזר מרדכי זצ"ל שהסתלק בחודשים האחרונים וכעת ממשיך להנהיג את הקהילה כפי רצון אחיו. 

מברך יהודים. צילום: דוד כהן פלאש 90 

במשך שנים ניהל את התלמוד תורה של ברסלב בצפת ונודע כתלמיד חכם וצדיק גדול, בני הקהילה מספרים על מנהיג צנוע שמחובר להרבה אנשים והיה שותף בכל המיזמים הגדולים שהיו בחסידות ברסלב שהיו להצלחה גדולה. 

רבי אפרים משמש כבעל התפילה באומן בראש השנה הוא משמש כחזן במוסף ביום הראשון מאז הקמת המנין ב'קלויז' המרכזי, תמיד היה מספר רבי אפרים בשם אביו וכך היה אומר "הרבה פעמים 'אבא היה מזכיר בכל מיני זמנים במשך השנה ואמר לי שהוא מחיה את עצמו בזה שזכה להיות אצל הצדיק בראש השנה. היה לו ביטוי כזה 'שלקחנו את השק עם העצמות לצדיק'. זו הייתה האמונה. נוסעים לצדיק בראש השנה - סומכים על הצדיק שהצדיק עושה את כל התיקונים בשביל כל מי שבא אליו, שעושה תיקונים בשביל כל העולם כולו. וגם בשביל האמונה בצדיק".

בלימוד. צילום: דוד כהן פלאש 90 

אחד מבני הקהילה בצפת מספר ל'בחדרי חרדים' ה'אהבת ישראל' שלו זה משהו שלא רואים משהו נדיר ממש. והכול עם 'ישוב הדעת' ברוגע. זה מה שאנשים פה צריכים, ככלל כל החסידים יודעים שלקבל עצה טובה זה מרבי אפרים, הפשטות והתמימות והישוב הדעת שלו זה דבר נפלא ביותר".

הוא מציין כי 'שמירת הזמן' אצל רבי אפרים היא מיוחדת במינה, הוא לא מפסיד אף דקה, תמיד משתדל מיד לענות לכל פונה, ולא משנה כמה זמן זה לוקח הוא כמו אבא שלנו אומרים בברסלב.

כניסתו לתפקיד הייתה הצלחה גדולה כמי שמחובר גם לציבור הכללי בצפת וזה היה אך טבעי שייכנס לנעליו הגדולות של אחיו וימשיך את הקהילה המפוארת. 

ביציאה מציון הרשב"י במירון. צילום: דוד כהן פלאש 90 

קהילת ברסלב בצפת משתייכת לאגודת ישראל ונציגה במועצת העיר צפת הוא נחמן גלבך, בכל הכנסים האחרונים של אגודת ישראל השתתף הגר"א קעניג הן בכנסיה הגדולה בנתניה והן בכינוס בבנייני האומה לפני הבחירות האחרונות. 

אחיו הגאון הצדיק רבי אלעזר מרדכי קעניג זצ"ל. צילום: משה גולדשטיין

הרב אלעזר מרדכי קעניג ברסלב צפת מנהיג הממשיכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד