כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

ערוץ דיפלומטי או צבאי? חילוקי דעות בשולי הביקור

תמה פגישתם של נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל • בעוד אובמה דיבר על פיתרון דיפלומטי מול איראן - נאם נתניהו על מחויבותה של ישראל להגן על בטחונה ולקבל החלטות בעצמה

אובמה ונתניהו. צילום ארכיון
אובמה ונתניהו. צילום ארכיון



פגישתם של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הסתיימה.

קודם לפגישה הבטיח אובמה כי ארה"ב תעמוד תמיד לימינה של ישראל וכי היא ממשיכה להיות מחויבת לבטחונה. אובמה הביע דעתו לפיה יש אפשרות ליישב את סוגיית הגרעין האיראני בדרך דיפלומטית, אם כי הדבר יחייב את איראן לקבל החלטות.

אובמה הדגיש, מחד, כי ארה"ב לא תשלים עם נשק גרעיני בידי איראן, והדגיש כי פעל להטיל על טהראן את העיצומים המשתקים ביותר וכך ימשיך לעשות. "ארה"ב וישראל מעדיפות פיתרון דיפלומטי ומבינות את המחיר של פעולה צבאית", אמר.

נתניהו אמר כי כל תושבי ישראל מעריכים עמוקות את הברית בין ישראל לארה"ב.

"כשאמריקאים מסתכלים על המזרח התיכון, הם רואים לארה"ב רק בת ברית אחת יציבה - ישראל הדמוקרטית. האמריקאים יודעים שלישראל ולארה"ב ערכים משותפים, מטרות משותפות ואויבים משותפים. בעיני איראן אתם השטן הגדול ואנחנו השטן הקטן. בעיניהם, אנחנו אתם ואתם אנחנו, ובמובן זה הם צודקים, אנחנו יחד. מה שברור במזרח התיכון זה שישראל וארה"ב ניצבות יחדיו".

מעבר למילים היפות בדבר האחדות בין שתי המדינות, שב נתניהו והדגיש כי "ניצבים שני עקרונות ותיקים של מדיניות אמריקאית. הראשון הוא שישראל תמיד צריכה להיות מסוגלת להגן על עצמה כנגד כל איום, והשני הוא, שבכל הקשור לביטחון ישראל, לישראל יש הזכות הריבונית לקבל החלטות בעצמה. לכן ישראל חייבת להיות מסוגלת להגן על עצמה. זהו ייעודה של מדינת ישראל - השליטה על גורלנו. אחריותי העליונה כראש ממשלת ישראל היא שישראל תישאר האדון לגורלה".

מחר: נאום אייפאק

בין השורות, ניתן לקרוא את ההבדלים בגישות בין שני המנהיגים.

אובמה מעדיף פיתרון דיפלומטי, נתניהו אולי גם היה מעדיף פיתרון שכזה אלא שהוא נמצא בשלב בו הוא מתקשה להאמין באפקטיביות שלו.

אתמול ערכה שדולת יהודי ארה"ב ישראל מסיבת עיתונאים בה השתתף גם ראש לשכת נתניהו בעבר, נפתלי בנט, שהזהיר כי אם ישראל לא תתקוף בימים הקרובים את מתקני הגרעין האיראני הרי שבתוך זמן קצר הם יועברו למתקנים תת קרקעיים ואז ישראל לא תוכל להשמיד את האיום בכוחות עצמה.

"במצב זה, בטחונה של מדינת ישראל יהיה מופקד בידי ארה"ב, שתהיה היחידה שתוכל להתמודד עם איום מסוג זה. כל מדינה ריבונית נורמאלית לא תאפשר מצב בו היא מסנדלת את יכולתה להגן על עצמה ומעבירה את השרביט למדינה אחרת", אמר והוסיף כי ארה"ב צריכה להפעיל סנקציות משתקות שיגרמו לאיראנים לזנוח את שאיפותיהם הגרעיניות.

באירוע גם השתתף בוב טרנר, חבר הקונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית שאמר כי "יש תמיכה רחבה בקונגרס האמריקאני, בצורך של ישראל להגן על עצמה מפני האיום האיראני – בכל אופן שנראה לה לנכון. העולם נמצא כרגע במלחמה. אם בעבר היינו צרכים להתמודד מול הקומוניסטים, כיום האיום הוא מצד האיסלאמיסטים. איום זה עשוי להמשך לאורך זמן רב ועלינו להיערך לכך".

על פי התוכנית, ייפגש הלילה (ב') ראש הממשלה נתניהו עם שר ההגנה של ארה"ב, לאון פנטה, ומחר, בשעה 5 לפנות בוקר כאן בישראל, ינאם בוועידת אייפאק.
בנימין נתניהו ברק אובמה איראן איפוא נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד