כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

חשיפה • "הבחורים האוספים לת"ת ומתנהגים לא ראוי - הם ליסטים מזויין"

קבוצת מחנכים עלתה לבית הגראי"ל לאחר חג פורים האחרון וביכתה את התנהגות בחורי הישיבות בחג • "הגבירים נחשפים להתנהגות לא ראויה של בני תורה" • הגראי"ל כתב מכתב, שהופקד בידי מקורביו, ונחשף כאן לראשונה: "ברור כי לא בזה מקיימים הודיה ורצון חכמים בתקנתם על היום" • המכתב המלא

חשיפה • "הבחורים האוספים לת"ת ומתנהגים לא ראוי - הם ליסטים מזויין"

יומיים לאחר חג הפורים תשע"א, כתב הגראי"ל שטיינמן מכתב לבחורי הישיבות. המכתב נשמר בידי מקורבי הגראי"ל - וצפוי להתפרסם בימים הקרובים.

אתר 'בחדרי חרדים' חושף את המכתב המלא.

המכתב נכתב לאחר שמחנכים עלו אל ביתו של הגראי"ל, לאחר חג הפורים, וסיפרו על מנהגים פסולים שהשתרשו בישיבות, בשנים האחרונות. אחד המחנכים סיפר, כי בחורים שיוצאים לאסוף כספים לת"תים (ארגון 'תומכי תורה', הקיים בכל ישיבה ומגייס כסף עבור חתנים נזקקים - מ.ו) מתנהגים בצורה בלתי ראויה וגורמים לחילול ה' גדול.

"ישנם בחורים שמשתכרים, וכך באים לבתי הנגידים. חלקם מדברים בצורה לא יפה. וכך, במקום שהגבירים התומכים גם בישיבות במהלך השנה ייחשפו להתנהגות אמיתית של בני תורה, הם נחשפים לבחורים כאלה, וחושבים שזו ההתנהגות של בני תורה. וכדי ביזיון וקצף", ביכה אחד המחנכים את המצב בפני הגראי"ל.

בישיבת 'אורחות תורה', בראשה עומד הגראי"ל, תיקנו כבר לפני מספר שנים תקנה, לפיה בחורים שאוספים כסף ייצאו בזוגות ולא ילכו בקבוצות גדולות, הגורמות לעיתים קרובות לחילול ה' גדול.

הגראי"ל בפורים תשע"א. צילום: משה ויסברגצילום: הגראי"ל בפורים תשע"א. צילום: משה ויסברג
הגראי"ל בפורים תשע"א. צילום: משה ויסברג

במכתב המיועד לכלל בחורי הישיבות - כותב הגראי"ל:

"דרכי השי"ת ישרים הם צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם. הנה הקב"ה עשה לנו נס פורים, וכתוצאה מזה זכינו למצות של חסד, משלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים. אבל מחפשים גם מצות של עד ודלא ידע, וכמובן יש בזה קצת דבר שלילי.

"ויש חשש שעושים את זה באופן שמתחלל שם שמים, באמור עם ה' אלו שכך מתנהגים. והם כלסטים מזויין שמכריחים לתת להם כרצונם. וברור כי לא בזה מקיימים הודיה ורצון חכמים בתקנתם על היום.

"וידוע כי היום הוא עת רצון, וכתוב בתקוני זוהר שיום הכפורים היינו כפורים, שזה יום אהבה איש לרעהו, וזה היה רצונם ורצון הקב"ה.

"לכו נא לומדי תור בדרך הישר, לקיים ימי הפורים באהבה ובנחת תושעון, ונזכה לאור השי"ת כי יאיר על עמו, ונזכה לציון לבוא גאולים ושמחת עולם על ראשינו במהרה בימינו אמן סלה".

על החתום: אהרן יהודה לייב שטיינמן י"ח אדר שני תשע"א.
פורים שטיינמן בחורי ישיבות אורחות תורה מחנכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד