כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ח"כי הימין נגד ח"כ כהן: תומך באלימות שוטרים

הסכמתו של יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אמנון כהן, לבקשת המפכ"ל לדחיית חוק הזדהות שוטרים, גררה עליו מתקפה חריפה מחוגי הימין • "הצעת החוק נכתבה באלות השוטרים"

ח"כ אמנון כהן
ח"כ אמנון כהן



לאחר חודשים ארוכים בהם התקיימו דיונים חוזרים ונשנים, נראה היה כי ועדת הפנים מביאה לכלל סיום את ההליכים לאישור החוק המחייב שוטרים לענוד תג של זיהוי.

בשבוע שעבר, במהלך דיון סוער שהתקיים בוועדת הפנים - בראשותה עומד ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הפתיע מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, וביקש לדחות בחצי שנה את יוזמת החקיקה של חברי הכנסת אורי אריאל, ניצן הורוביץ ודב חנין לחייב את שוטרי ישראל לענוד תגי זיהוי ולקיים את חובת ההזדהות.

הצעת החוק כוללת סנקציות חמורות לשוטרים שאינם מקיימים חובות אלו. בדיון הוצגו סרטונים של שוטרים שאינם עונדים תגי זיהוי וח"כ לשעבר, מוסי רז, אף העיד כי הוכה על ידי שוטרים שסירבו להזדהות.

בפתח הדיון אמר יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן, כי חברי הכנסת מצביעים על בעיה אמתית שכרגע אין לה פתרון. הוא הציג מספר מקרים של אלימות שוטרים בהם המשטרה לא עשתה דבר גם כאשר קיבלה תלונות. ח"כ כהן אמר כי רצונה של הועדה הוא לחזק את המשטרה ואולם לאור תלונות אזרחים אין בידי הועדה מנוס אלא לחוקק חוק המחייב את השוטרים לענוד תגי זיהוי ולהזדהות בכל עת, על מנת להפחית את אלימות השוטרים המסתתרים מאחורי אנונימיות.

ח"כ אורי אריאל חיזק את דבריו של יו"ר הועדה ואמר כי אמון הציבור במשטרה נשבר. עוד הוסיף ואמר כי הוא מוכן שהחוק יחול כהוראת שעה ל-5 שנים שלאחריהם תתקיים הערכת מצב. ח"כ דב חנין אמר כי הוא מודאג שכן קציני המשטרה עוברים על הוראות בנושא מהמפכ"ל המחייבות ענידת תגי זיהוי כמו גם חובת הזדהות.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב דנינו, חלק על חברי הכנסת וטען כי אלימות השוטרים אינה תופעה וכי מדובר במקרי קצה של 'עשבים שוטים' כהגדרתו. כאמור, דנינו גם ביקש לדחות את יוזמת החקיקה בחצי שנה. "השנה סימנו את האזרח במרכז הקשב המשטרתי. לא אמלא את תפקידי כיאות אם לא אעלה את רמת אמון הציבור" אמר דנינו לחברי הכנסת, והוסיף: "אין בינינו מחלוקת על המהות כי אם על הדרך. אין צורך בחקיקה, תנו לי חצי שנה ולאחר מכן נקיים דיון ונבחן האם קיימת אלימות שוטרים. השוטר צריך להיות, בראש ובראשונה, דוגמא לשלטון החוק, ואסור לו להיות אלים".

בתום הדיון, ביקש ח"כ אמנון כהן מחברי הכנסת לקיים בקרוב דיון על בקשתו של המפכ"ל. ח"כ אורי אריאל, יוזם החוק, ביקש להצביע על החוק ואמר כי הצעת החוק עלולה "להיקבר קבורת חמור. איננו רוצים יותר להתלונן בפני המפכ"ל או מח"ש". הסביר אריאל.

בסופו של דיון הכריע ח"כ כהן בעד עמדתו של המפכ"ל, והבהיר כי הוא מוכן להעניק לו חצי שנה של דחייה בחוק, זאת תוך הבטחה כי ייעשה מאמץ עילאי לתקן את המעוות מבלי להזדקק לחקיקה.

אלימות שוטרים. צילום אילוסטרציהצילום: אלימות שוטרים. צילום אילוסטרציה
אלימות שוטרים. צילום אילוסטרציה


בימין תוקפים: "חשש לניצול לרעה של התקנון"

בימין זועמים על החלטתו של כהן. ה'פורום המשפטי למען ארץ ישראל', שאנשיו הם שכתבו וניסחו את הצעת החוק של ח"כ אורי אריאל, תהה בפנינו "מדוע ח"כ אמנון כהן מחפה על אלימות שוטרים?" בפורום תקפו במילים חריפות את החלטת היו"ר להקפיא את החוק לחצי שנה.

לדברי נחי אייל, מנכ"ל הפורום המשפטי, שבנו נפצע קשה בעמונה מאלימות שוטרים, האינטרס הציבורי מחייב ענידת תגי זיהוי בכל עת. "שוטר לא מזוהה הוא שוטר שמרגיש שניתנה לו הרשאה להפעיל כוח ללא שיקול דעת ראוי. האינטרס של האזרח ושל המשטרה הוא לוודא ששוטר יפעיל כוח רק בעת הצורך ובמגבלות החוק".

אייל אומר כי החלטתו של כהן היא מכה לאזרחים ופגיעה במשטרה, שלכאורה נראה כי יש שם מי שמבקש להגן על שוטרים שעוברים על החוק. "אמנם סדר היום של הוועדה נקבע בידי יו"ר הוועדה, אך גם החלטות אלו חייבות בשיקול דעת מינהלי סביר, וזאת יש לבדוק".

במכתב אותו שיגרו הערב אל יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, דורשים אנשי הפורום לבדוק את הנושא.

לדבריהם: "היום נודעה החלטת יו"ר ועדת הפנים להקפיא את החוק לחצי שנה, למרות שכל סעיפיו כבר נידונו והוקראו בוועדה, ורק ההצבעה אמורה הייתה להתקיים ביום אחר.

1. לצערי, במשפחתנו חווינו באופן אישי מקרה קשה של אלימות שוטרים כשבני נפצע קשה בארועי עמונה, הצעת חוק זו נכתבה באלותיהם של שוטרים לא מזוהים שעשו בהם שימוש לא ראוי.

2. אין ספק כי האינטרס הציבורי מחייב ענידת תגי זיהוי בכל עת, דבר שימנע אלימות
וחריגה מפעילות תקינה, שכן שוטר לא מזוהה הוא שוטר שחש שניתנה לו הרשאה להכות ללא שיקול דעת ראוי. לענ"ד, האינטרס של המשטרה הוא לוודא ששוטר יפעיל כח רק במגבלות החוק.

3. החלטתו של ח"כ כהן היא מכה לאזרחים ופגיעה במשטרה, שלכאורה נראה כי יש שם מי שמבקש להגן על שוטרים שעוברים על החוק.

4. אנו מבקשים כי תבדוק באמצעים העומדים לרשותך מדוע הוקפאה ההצבעה על החוק ללא סיבה נראית לעין לאחר שעברה כבר את כל ההליכים?

5. אמנם סדר היום של הוועדה נקבע בידי יו"ר הוועדה, אך גם החלטות אלו חייבות בשיקול דעת מינהלי סביר וזאת אבקש ממך לבדוק. זכותה של הכנסת לדחות את הצעת החוק ברוב אך אין זכות מוסרית להקפיא הצבעה תוך ניצול לרעה של התקנון, אם כך יהיה, לא תהא זאת אחת משעותיה היפות של הכנסת.

6. לתשובתך ולטיפולך אודה, לכבודו של בית המחוקקים".

מלשכתו של ח"כ כהן לא התקבלה תגובה לידיעה.
אמנון כהן יוחנן דנינו נחי אייל אלימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד