י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
האיש שדואג שתחזרו הביתה בשלום

מלאך מושיע: סיפורו של מציל הנפשות מב"ב

סיפורו של מציל הנפשות מבני ברק: איציק אביטל הוא מפקד יחידת התנועה המתנדבת בבני ברק והוא עושה לילות כימים על מנת שתחזרו הביתה בשלום • 'בחדרי חרדים' עם קווים לדמותו

מלאך מושיע: סיפורו של מציל הנפשות מב"ב
דוחות צילום: דוברות המשטרה

השעה הייתה 2:00 בלילה, רחוב רבי עקיבא בבני ברק היה כמעט שומם לחלוטין. מעט מכוניות נסעו לאורכו של הכביש הראשי בעיר חלקן במהירות רבה. לפתע אחת מהן הסתובבה במרכזו של הכביש ועשתה פרסה תוך כדי מעבר על קו לבן. הנהג החליט כי בשעה כה מאוחרת, איש לא יבחין והסכנה מועטה.

על החוק ממילא הוא לא חשב, אך לשמחתו או לרוע מזלו - ממול התקרב רכב שנסע כחוק אלא שהנהג הפוחז כמעט ופגע ברכב השני. נהג הרכב השני החליט שהוא מונע אסון הפעיל את האורות הכחולים שעל רכבו וכרז לנהג לעצור מיד. הרכב נעצר ולהפתעת שני הנהגים הסתבר כי הם שכנים באותו הבניין.

איציק בן 50 נשוי ואב לחמישה ילדים וסב לחמישה נכדים מתנדב במשטרה במשך עשרות שנים. בלילה ההוא, הוא היה במשמרת השבועית שלו, איציק הוא מפקד יחידת התנועה המתנדבת בבני ברק. הנהג שחצה את הקו הלבן גימגם ולא הבין תחילה מאיפה צץ לו השכן שמתפקד כשוטר.

קרדיט: באדיבות המצלם

דו שיח התפתח בין המכרים. "נבהלתי מאוד" הוא אמר לאיציק, וזה השיב לו "אתה נבהלת? גם אני. אנחנו שכנים טובים?" שאל איציק, "כן" ענה הנהג, "אז למה ניסית להרוג אותי עכשיו?" שאל. הנהג נדהם מהאשמה "רק עשיתי סיבוב פרסה", איציק ענה לו "רק ניסית להרוג אותי".

"טוב" אמר איציק לנהג, "אני חייב לתת לך דו"ח על העבירה מסכנת החיים". הנהג התחנן על כספו "תעשה טובה", ושכח שדקות ספורות קודם לכן סיכן את חייו ואת חיי שכנו. איציק בתגובה הישיר מבטו אל השכן ואמר בתקיפות "בגלל אנשים כמוך אני לא ישן בלילות ונלחם בנהגים סוררים על מנת שלא יהרגו את עצמם ואת האחרים". הדו"ח ניתן והלקח לנהג השכן נלמד על ידיו. בסיומו של המפגש, הנהג השכן הודה לאיציק על מלחמתו בתאונות הדרכים ועל זה שנתן לו דו"ח.

איציק אביטל, יליד נס ציונה, החל את דרכו במשטרה די במקרה. בהיותו בן 18 הבין כי לימודי הישיבה הם משאת חייו אבל היה חסר לו משהו במגע היומיומי עם אוכלוסיית העיר בה גדל. הוא רצה לשלב את לימודיו עם עזרה לזולת. "כחרדי לא רציתי להתגייס לצבא אבל בתוכי החלטתי כי הנתינה היא ערך עליון וחיפשתי דרך לשלב בין השתיים", מספר איציק ל'בחדרי חרדים'.

קרדיט: באדיבות המצלם

"ביום בהיר פגשתי מכר שהיה במשטרה והעליתי בפניו 'סטרטאפ', אני רוצה לעזור לקשישים להגן על חייהם ועל רכושם" אמר איציק לאיש המשטרה, "'תמנה אותי' אמרתי לו 'כמפקד נוער אני אגייס מתנדבי נוער שזקוקים לליווי ולמילוי זמנם הפנוי וביחד נתקין אמצעי הגנה בבתי הקשישים בנס ציונה'". הרעיון קסם איציק בסיוע משטרת ישראל החל ללכד קבוצה של בני נוער, שלאחר שעות הלימודים הייתה מגיעה לבתי הקשישים מתקינה מנעולים וחרכי הצצה ומדריכה אותם על אמצעי הביטחון שכדאי להם לנקוט.

בגיל 22, איציק התחתן ועבר לגור בבני ברק. "אני יהודי חרדי, שבימים כתיקונם עובד למחייתי כמנהל אדמיניסטרטיבי ומקפיד לשלב לימודים תורניים, הבנתי כי בני ברק אינה דומה לאף עיר בעולם" מתאר איצק, "המרחק בין נס ציונה לעיר מגורי לא גדול, ובמשך 20 שנה המשכתי לסייע לקשישי העיר נס ציונה".

ערב אחד, גנב פרץ לביתו של איציק בבני ברק, אך במהלך הפריצה כנראה 'קיבל רגלים קרות', לאחר שראה בארון הבגדים את מדי המשטרה. "הוא נמלט מהמקום לא לפני שסגר את מנעולי הביטחון שהרכבתי בביתי כפי שעשיתי עשרות שנים בבתי הקשישים" הוא משחזר.

קרדיט: באדיבות המצלם

לדבריו, הרגע המכונן הזה "שינה את גישתי, ובתוספת דחיפה מהמשטרה בבני ברק, הבנתי כי זה נחמד להתנדב בנס ציונה, אך מה יהיה עם עניי עירך שקודמים?. איציק מספר כי עם חלוף השנים, ילדיו גדלו, התחתנו וכבר נולדו נכדים. ומה עם איציק? הוא כבר מצא משימה חדשה, הצטרף ליחידת התנועה המתנדבת בבני ברק שמונה כיום 17 שוטרים מתנדבים. בהמשך, הוא מונה למפקד היחידה ותחושת שליחות הצלת הנפשות קיבלה תגבור מחדש.

מסתבר, כי הערך ההתנדבותי דבק גם בבני המשפחה. אשתו של איציק הצטרפה אף הוא למשימה הקדושה של הצלת חיים וכך גם בתו שהפכו למתנדבות משטרת ישראל. במהלך השיחה עם 'בחדרי חרדים', איציק מגלה עוד פן מחייו. בצל מלחמתו בתאונות הדרכים הוא מסייע לעשרות בני נוער שזקוקים לאוזן קשת ולפעמים לתמיכה שלא תמיד קיבלו אותה בבית הביולוגי שלהם.

איציק מבלה בחברת הנערים שעות על גבי שעות ומסייע להם לנתב את דרכם בעולם הלימוד והעשייה. במקרים חריגים, הוא אף 'מאמץ' אותם לביתו. אחד מבני החבורה נאלץ לעזוב את ביתו לאחר שסיים את לימודיו בישיבה והודיע להוריו כי רצונו להתגייס לצבא. התגובה הייתה קשה והבחור מצא את עצמו ללא בית וללא אוזן קשבת.

קרדיט: באדיבות המצלם

רגע לפני השבירה איציק הגיע כמלאך מושיע. הוא קירב אותו סייע לו, ולאחר שהתגייס - הבחור החליט לעבור משירות בצה"ל לשירות חובה במשטרת ישראל. איציק ממשיך מידי שבוע להתנדב ולהציל נפשות ביחד עם המתנדבים האחרים. רבים מתושבי בני ברק אינם מודעים אפילו לזה שחיים ניצלו על ידי אכיפה נחושה שהמתנדבים אוכפים כנגד אותם אלה המסכנים את חיי הנהגים וההולכים ברגל.

העבודה היומיומית בצד החסד וההתנדבות ברחובות העיר גרמו לחיבור נוסף ומרגש. לפני מספר ימים, בתו של איציק התארסה עם אותו בחור שאביה איצץ אותו המשרת כיום במשטרה (שח"מ). במהלך השיחה, איציק ואשתו העלו על נס את זה ההיכרות העמוקה עם החתן המיועד, אותו גידלו וקירבו.

לסיכום, מה מנחה אותו? מה מניע אותך? שאלנו, ואיציק השיב "פיקוח נפש והצלת חיים. אני מכיר ויודע רק דבר אחד - לעזור לאנשים זה המוטו, זה הציווי שלי".

משטרת ישראל הצלת חיים התנדבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד