ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
הדרישות נחשפות

היום יחלו שיחות המו"מ: אלו הם המוקשים

הנה זה בא: לאחר שיחות שכבר החלו מאחורי הקלעים - היום יחלו השיחות והמגעים באופן רשמי לקראת הישורת האחרונה • המוקשים העיקריים: הסיעות החרדיות, ליברמן וחוק הגיוס; סמוטריץ' 

היום יחלו שיחות המו"מ: אלו הם המוקשים
נתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היום (ראשון) יחלו שיחות המו"מ לקראת גיבוש הקואליציה באופן מעשי; למרות שנראה כי ניתן למנות כבר עכשיו את החברים לקואליציה הבאה - הדרך לתמונה החגיגית המיוחלת בבית הנשיא עדיין ארוכה ורצופה במוקשים.

בראש ובראשונה ישנן את חילוקי הדעות בין הסיעות החרדיות-דתיות לבין מפלגת ישראל שמתעקשת לקבל את חוק הגיוס במתכונתו וכן לקבל זכות ווטו על נושאי דת.

ליברמן הצהיר שיחתום על הכניסה לקואליציית נתניהו החמישית רק אחרי שיראה את ההסכמים הקואליציוניים עם הסיעות החרדיות, כאשר כאמור - הוא דורש את העברת חוק הגיוס במתכונתו הנוכחית באופן מיידי.

מנגד, בסיעות החרדיות לא כולם התנגדו לחוק הגיוס שהוצע, אך ביקשו להעביר את החוק לאחר שינויים קלים יחד עם חוק יסוד ערך לימוד תורה לצד פסקת ההתגברות. ליברמן הצהיר כי לא ייתן לשנות אות או פסיק ויעביר את פסקת ההתגברות רק אחרי העברת חוק הגיוס.

החרדים יגיעו למו"מ הקואליציוני פחות רעבים בנושאי דת, שכן בקדנציה החולפת תוקנו רוב המכשולים שנותרו מהקדנציה שקדמה לה - ממשלת נתניהו- לפיד-בנט; אולם עדיין מספר נושאים עומדים על הפרק ובהם חוק הגיור וסוגיית מתווה הכותל.

גם ברמת התפקידים הדרך לא תהיה קלה, שכן בסיעת ש"ס הצהירו כי הם ידרשו את תיקי הפנים, הפריפריה והדתות לצד תיק הקליטה שנמצא במקביל גם ברשימת הדרישות של ישראל ביתנו.

דרעי אף הצהיר כי הוא צפוי לדרוש את תיק הפנים ולקבל חזרה ממשרד האוצר את מנהל התכנון; כחלון, שמבקש שוב את משרד האוצר, יתעקש להשאיר בידיו את מנהל התכנון, זאת כדי לקבל 'ארגז כלים לפעול'.

גם ביהדות התורה הדרך תהיה קשה ומסורבלת, כשהיא דורשת לראשונה עוד שני תיקים במתכונת סגן שר במעמד שר עבור חברי הכנסת אורי מקלב ומאיר פרוש ; ההנחה היא שהליכוד יתקשה לפרגן בצורה נדיבה כל כך.

ביהדות התורה לוטשים עיניים לתיק השיכון עבור חה"כ אורי מקלב, אלא שמדובר בתיק בכיר וקשה לראות כיצד הליכוד יעניק ליהדות התורה את השיכון לצד המשרות הבכירים של תיק הבריאות ויו"ר וועדת הכספים שנחשב כעין תיק בכיר.

מעל הכל נראה כי גם אם הקשיים הללו ייפתרו, הרי שהמוקש העיקרי יהיה מול איחוד מפלגות הימין. בסל הדרישות של סמוטריץ' נמצא גם תיק המשפטים אותו מייעד נתניהו למי שמנהל את המו"מ השר יריב לוין.

ניסיון העבר מוכיח עוד כי גם לאחר שמפלגות הקואליציה כולן מרוצות מתפקידיהן ומתנאיהן, הדרך לרצות את חברי סיעת הליכוד תהיה קשה לא פחות - כאשר יותר מידי חברים בליכוד לוטשים עיניים לתפקידים מועטים מידי.

בצלאל סמוטריץ' חרדים אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד