כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

החרפת האכיפה על נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות היא עבירה קטלנית, שגם בפורים אין לה היתר • שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק' מציע: הגברת האכיפה במגוון דרכים תצמצם התופעה הקטלנית

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

פורים בפתח ועימו סכנתו העיקרית: הידור יתר בציווי במצוות החג לשתות עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, ונהיגה ברכב תחת השפעת האלכוהול.

מכיוון שנהיגה תחת השפעת אלכוהול היא אחת הסיבות הנפוצות לתאונות הקטלניות גם בכבישי הארץ וגם בכל העולם, תרים השלטונות במדינות המפותחות כל העת אחר דרכים יעילות למנוע את מקרי הפציעה והמוות הרבים בכבישים, כתוצאה מנהיגה בשכרות.

נייר עמדה חדש ומעניין שמפרסמת "הקרן למחקר להיפגעות בתאונות דרכים", בקנדה, מציעה מספר אסטרטגיות אפקטיביות להפחתת נהיגה בשכרות.

תופעת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול הופכת ליותר נפוצה במחזותינו, ולכן מן הראוי שכל אחד מאיתנו יתן ליבו לבעיה זו לפני שפוקד את מעגלו הקרוב אסון כתוצאה מפגע רע זה של נהיגה בשכרות ולא אחר כך ח"ו.

נהיגה בשכרות היא אחת מעבירות התנועה הקטלניות ביותר שיש, ומדי שנה מתרחשות מאות תאונות דרכים, כתוצאה מנהיגה בשכרות.

הקרן הקנדית מציעה למנות תובעים, אשר תחום ההתמחות שלהם הוא טיפול בעבריינים שנהגו תחת השפעת אלכוהול, כדרך טיפול אפקטיבית בתופעה.

התמחות בתחום, תוביל להתמודדות טובה יותר במלחמה בתופעה של נהיגה בשכרות. הכוונה להגביר את ההסתברות להרשעה, במיוחד של עבריני שתייה "כבדים".

התובעים, יהיה בעלי ניסיון רב בתחום עברות התנועה, בעיקר בתביעות במקרים של נהיגה בשכרות. תפקיד התובעים לסייע בהסברה ובמתן סיוע טכני לתובעים הפחות מנוסים במדינתם. התובעים המיוחדים מרכזים ומחברים סביבם את כל הגורמים השונים שנוגעים בנושא.

התובע המיוחד פועל כמחנך ומסביר, וכמקור תמיכה והנהגה במשפטי תעבורה. במקרים מיוחדים וסבוכים הם נקראים לסייע לתובעים וגם לגופי האכיפה.

התובעים מרכזים את כל הנתונים בנושא נהיגה בשכרות, ומעצרי נהיגה תחת השפעת סמים. התובעים הבכירים מזהים נושאים ספציפיים שהתובע עלול להיתקל ונותן הכשרה והסברה בנושא.

מעבר למשפט, על התובעים המיוחדים לסייע לגורמי האכיפה ולפקח כי הם פועלות על פי החוק.
מעבר לכך, התובעים המיוחדים נמצאים בקשר עם הקולגות שלהם במדינות אחרות והם מחליפים מידע ויעוץ אחד עם השני.

ומה אצלנו כאן בישראל? לאחרונה הוגשה הצעת חוק אשר מאפשרת לאנשים או משפחות שיקיריהן נפגעו על ידי אדם שנהג תחת השפעת אלכוהול, להביע את עמדתו נגד הסדר טיעון. מטרתה לתת לנפגעים עצמם או למשפחותיהן להשפיע על תוצאות ההליך ובכך גם יעבירו מסר כי מי שנוגב תחת השפעת אלכוהול ופוגע באדם, ישלם ביוקר על מעשיו.

נהיגה בשכרות, חשוב לזכרו בכל ימות השנה בכלל ובפרט לקראת הפורים הבא עלינו לטובה, היא מהמסוכנות שבעבירות התנועה. במקרים כאלו הנהג בחר במודע לשתות ולנהוג, בידיעה כי האלכוהול פוגע בקשב, בריכוז, בקורדינאציה וביכולת השיפוט והתגובה שלו. עמותת אור ירוק דוגלת במדיניות אפס אלכוהול – אם שותים, גם טיפה אחת, לא נוהגים. חייב איניש לבסומי בפוריא? בוודאי, ובלבד שימונה נהג תורן שלא שתה אפילו טיפה אחת ויחידה.

חג שמח ובטוח.
אבואב שתיה פורים נהיגה אלכוהול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד