י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סיפורו המפעים של איש החינוך

בחברה קדישא היו בהלם: נטמן בסמוך לחג

הרב אופן זצ"ל נפטר בערב שביעי של פסח ונפטר דקות לכניסת החג • באופן מפתיע מתברר כי עמדה לו זכות עוד מימי מגוריו בשיקגו • הסיפור המלא והמפעים ב'בחדרי חרדים' 

בחברה קדישא היו בהלם: נטמן בסמוך לחג
הגאון רבי אברהם דוד אופן זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

רבים מתושבי ירושלים הכירו את הגאון רבי אברהם דוד אופן זצ"ל משכונת גבעת שאול, שנפטר בערב שביעי של פסח האחרון בבית החולים 'שערי צדק' בירושלים בגיל 76 לאחר ייסורים קשים ומרים מהם סבל בשנים האחרונות.

הוא הוכר כאיש חינוך מפורסם שגידל דורות של תלמידים במשך שנות חייו, כבר בעת כהונתו כר"מ בישיבת טלז בשיקגו עוד לפני נישואיו, בהיותו גם ראש ישיבת 'שערי תורה' במונסי שבארה"ב.

ולאחר מכן, כאשר עלה לארץ הקודש והקים את סמינר 'מכון דבורה' לבנות אמריקאיות - סמינר שגידל בנות רבות לתורה ולמצוות.

אך בכל זאת לא היה די להסביר את הפלא שחוו אנשי ה'חברא קדישא' בפטירתו ובקבורתו. הרב אופן נפטר שעתיים לפני כניסת חג שביעי של פסח וזכה להיקבר עוד קודם השקיעה - כאשר בלווייתו נכחו עשרות רבות של מלווים ובטהרתו ובקבורתו התעסקו אך ורק יהודים שומרי תורה ומצוות.

לדברי אחד מבני המשפחה ששוחח עם 'בחדרי חרדים', "אנשי ה'חברא קדישא' היו נסערים ונפעמים, מי היה יהודי זה שזכה לדבר כה גדול ונשגב - פחות משעתיים מהמיתה לקבורה, בלי לוותר על דקדוק אחד או מנהג כלשהו?".

"ואז", הוא מגלה, "היה מי שנזכר בזמן מגוריו בשיקגו, בימים בהם אלו שהיו אחראים על קבורת הנפטרים היהודים לא הקפידו על ההלכות המקובלות".

"כך לדוגמא נהגו להמתין עם מועדי ההלוויות עד ליום ראשון בו היה נוח לערוך את הטקס ואף הקבורה עצמה נעשה בדרכים שונות ולא נהוגות. הרב אופן ורעייתו שתחי' שהיו אז זוג צעיר החליטו להרים את הכפפה.

"הם יצאו בקמפיין מקיף שהסביר את הצער שעוברת הנשמה כאשר לא עושים טהרה כראוי וכאשר לא מקיימים את ההלכות כפי שנהגו מדור לדור. במקביל פתחו הם חברא קדישא נפרדת ועצמאית שנהגה בנפטרים כפי שנהגו אבותינו שבכל הדורות.

"המאמץ נשא פרי, בשנה הראשונה בצעו הזוג הצעיר כשלושים טהרות, כאשר לאחר שנים ספורות המספר עמד של למעלה מחמש מאות בשנה.

אחד הבנים אף סיפר בשבעה שהוא שמע מאביו שהם היו צריכים ממש להילחם על הקבורה שם בשיקגו, עד כדי שהם היו צריכים כמה פעמים לטפס על הגדר ולחפור בידיהם באדמה הקפואה על מנת לאפשר קבורה בכבוד.

בן המשפחה מסכם בהתרגשות, "זכות גדולה זו עמדה לרב אופן בפטירתו וכך זכה לקבורה נדירה ומיוחדת אשר גדולים וצדיקים מייחלים ומצפים לה. מי ייתן ונזכה לראות עיין בעיין בשוב ה' ציון ובנחמת ירושלים עדי יקיצו וירננו כל שוכני עפר".

ואכן, אנשי החברה קדישא ובראשם הרב דוד קלצקין הגיעו 4 דקות לפני השקיעה לביתם בירושלים במהירות שיא בערב החג לאחר שסיימו את הקבורה בהר המנוחות. 

מנהל סמינר הלוויה קבורה ערב שביעי של פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד