ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

בניית אפליקציות – לאן זה עוד יכול להתפתח?

בשנים האחרונות, אחד הנושאים החשובים והפופולריים בתעשיית ההייטק הוא עולם פיתוח האפליקציות למובייל • עד לפני עשר שנים כמעט ולא היה בהן שימוש, אבל יחד עם כניסת הסמראטפונים לשוק, הגיעו איתם אינספור אפליקציות • ואין ספק כשמדברים על "מקצועות מבוקשים בהייטק" כנראה שאחת הקטגוריות היותר מדוברות תהייה בניית אפליקציות (לא משנה אם זה ל-iOS או לאנדרואיד)

בניית אפליקציות – לאן זה עוד יכול להתפתח?
מקצועות מבוקשים בהייטק צילום: 123rf

בשנים האחרונות, אחד הנושאים החשובים והפופולריים בתעשיית ההייטק הוא עולם פיתוח האפליקציות למובייל. עד לפני עשר שנים כמעט ולא היה בהן שימוש, אבל יחד עם כניסת הסמראטפונים לשוק, הגיעו איתם אינספור אפליקציות. ואין ספק כשמדברים על "מקצועות מבוקשים בהייטק" כנראה שאחת הקטגוריות היותר מדוברות תהייה בניית אפליקציות (לא משנה אם זה ל-iOS או לאנדרואיד).

ניתן לראות את העלייה בביקוש של התחום גם במוסדות האקדמאים וגם במרכזי ההכשרה השונים ברחבי הארץ; קורס פיתוח אפליקציות הוא אחד מהמסלולים הפופולריים ביותר. כמו במרכז האקריו לדוגמה, ששם אפילו לומדים את עולם הפיתוח הזה משני הצדדים, הן ל-iOS והן לאנדרואיד.

הכניסה של הגיימינג לעולם המובייל

בהתחלה, היו כמה אפליקציות שהיו משתמשים בהם "רק מדי פעם", כל מיני משחקונים קטנים, אפליקציות שהיה ניתן לצלם איתן וכו'. לא היו משתמשים בהן באופן יום-יומי, אלא יותר לפנאי וכיף. כמובן שאין שום דבר רע באפליקציות שנותנות לנו ערך מוסף.

בדיוק כמו שלפני כמה שנים אנשים התמכרו למשחק Candy Crush (אם אתם זוכרים אותו, אותו משחק שצריך להזיז סוכריות על מנת לקבל רצף מסוים וככה זה רק הולך ומתקדם). כמובן שעוד לפני כן היו המון משחקים פופולריים כמו Temple Run, גרסאות מסוימות של טמגוצ'י וכו'. אבל אין ספק ש-Candy Crush הוא המשחק ששבר את השוק.

הוא גרם לשינוי בתפיסה אצל המון אנשים, כולם שיחקו בו, גם ילדים, גם נוער, גם מבוגרים ואפילו חבר'ה ממש מבוגרים. לא היה צורך להיות עם טכניקה מסוימת או להיות גיימר, כל אחד היה שולף את הטלפון שלו ופשוט משחק בזה. לא משנה אפילו, גם אם זה במקום העבודה או בלימודים, באוטובוס, במסעדה או סתם בשירותים (נודה באמת, היום כל אחד לוקח את הטלפון שלו אפילו לשם).

עם הזמן כמובן, הגיעו משחקים כמו Pokémon Go ו-Fortnite שסחפו אחריהם אין ספור אנשים, המון אנשים אפילו מכורים למשחקים האלה. ועל Fortnite מוציאים סכומי עתק ואפילו לא בשביל לנצח במשחק, נטו בשביל שהדמות שהשחקן שולט בה תהיה עם מראה יותר מגניב.

כמובן שיש הבדל בין פיתוח אפליקציות לבין המשחקים שיוצאים לסמראטפונים, אבל יחד עם זאת, כל המשחקים האלה עדיין יושבים על הפלטפורמה הטלפונית, מה שהופך אותן ל"סוג של אפליקציה".

פייסבוק – הכי פופולרית? למה?

יש את האפליקציה הזאת שכולנו מכירים, רובנו די מכורים אליה ועל-פי נתונים סטטיסטים אנשים בישראל מבלים בה קרוב ל-4 שעות בכל יום, זאת כמובן הרשת החברתית פייסבוק. כל המשתמשים שלה נכנסים מכל מיני סיבות:

  • שעמום – אנשים מחפשים איך להעביר את הזמן שלהם כשאין להם מה לעשות.
  • כתיבת תוכן – יש המון יוצרים ואמנים שמפרסמים את היצירות שלהם בפלטפורמה הזאת.
  • להתעדכן – אם בעבר אנשים היו נכנסים לאתרים כמו Ynet על מנת להתעדכן במה שעובר על סדר היום, כיום אפשר פשוט להיכנס לפייסבוק ולראות מה קורה ומה חדש (לא משנה אם זה בעולם הפוליטיקה, הקולנוע, הספורט או כל דבר אחר).
  • היכרויות – המון זוגות הכירו דרך פייסבוק, בדרך כלל זה קורה דרך כל מיני קבוצות או חברים משותפים.
  • קהילות – אחד הנושאים היותר חשובים לפייסבוק הוא עניין הקהילות, אנשים נשארים בקשר יום-יומי עם אנשים שלא הכירו לפני כן, אבל דרך קהילה מסוימת, שבדרך כלל יש להן מחנה משותף, הם מכירים. בדרך כלל הם קשורים לתחביבים משותפים, כמו גיימינג, סדרות, קולנוע או אפילו קהילות שקשורות לספורט וכו'.

וזה רק קצה הקרחון, אנשים אוהבים את הפלטפורמה של פייסבוק, נכון שיש כאלה שיגידו שזו התמכרות, אבל יש לה המון צדדים חיובים.

עכשיו, דמיינו שאם פייסבוק היה נטו על המחשב הנייד/הנייח? ככל הנראה שהרבה (אבל הרבה) פחות אנשים היו משתמשים בה. במיוחד שהשימוש בפייסבוק מתחלק ל-80% במובייל ו-20% במחשב.

ברור לנו שפייסבוק היא כנראה האפליקציה הכי פופולרית ושהכי הרבה אנשים משתמשים בה. אבל למען האמת? נוכל להסתדר גם בלעדיה. במידה ונסיר אותה, היא לא באמת תשפיע על חיינו בצורה כזו או אחרת (אני מודע לכך שזה נשמע כמו סיוט לחלק מכם, אבל אני יכול להבטיח שאם תסירו אותה למשך כמה ימים, אתם תוכלו לשרוד).

וויז ומובייט– האפליקציות שבאמת חשובות לנו

אז כבר עזבנו את האינסטגרם, הפייסבוק והסטוריז שלנו בשקט ויום אחד אולי נמחק את כל האפליקציות האלה. ואז מה? מה יהיה הלאה? רוצים לדמיין יום אחד במדינה שהאפליקציה של וויז תקרוס? יהיה פה כאוס שלם בכל הכבישים.

הרי רק לפני כמה שנים, אנשים היו מגיעים ליעדים עם הרכב שלהם בעזרת מכשיר GPS עצום שהיה יושב להם על הדשבורד. ולאלו שלא יכלו לאפשר לעצמם את זה, היו פשוט צריכים לזכור איך לנסוע או פשוט לשאול אנשים על הדרך.

ה-Waze יצאה לאוויר עוד בשנת 2011, הרעיון שעומד מאחוריה הוא שכל מי שישתמש באפליקציה הזאת, לא משנה איפה (בין אם זה הכפר הכי קטנטן בצפון הארץ, תל אביב או אפילו לונדון) הוא יוכל לנווט את עצמו בדרך הבטוחה ביותר ובעיקר ללא פקקים (או לפחות להימנע מהם כמה שיותר).

אבל איך הרעיון של יוצרי האפליקציה בכלל הגיע להם לראש? הם חשבו על זה, שכמעט לכל אחד (לפחות באותה תקופה) יש סמראטפון, כל אחד מעוניין להגיע ליעד מסוים (מן הסתם), נניח כבר שאת בעיית ה-GPS וההגעה כבר פתרנו.

אבל הפקקים, הפקקים הם הבעיה האמתית, במיוחד במדינת ישראל, אני אישית מכיר אנשים שבכל יום בדרך לעבוד שלהם הם מפעילים את הוויז, ולא זה לא בגלל שהם לא זוכרים את הדרך או שהם גרועים עם כיוונים, זה קורה דווקא בגלל שהם מנסים להימנע מהפקקים והוויז ידע לכוון אותם בצורה המדויקת ביותר (או לפחות ישתדל). כיצד הוא עושה זאת? הוויז מבחין בשאר כלי הרכב שנמצאים על הכביש ומבין כמה עומס קיים עליו ובכך ממליץ לנהג להגיע בדרך אחרת אל היעד שלו.

גם האפליקציה מובייט שינתה להרבה אנשים את החיים, במיוחד את החבר'ה שנעים כל יום בתחבורה ציבורית, הרי בעבר היינו מסתמכים על לוחות הזמנים שהיו מופיעים על לוחות האוטובוס (או מסתכלים על האתר של אותה חברת אוטובוסים ומנסים לנחש מתי הוא בערך יגיע לתחנה שלנו).

כיום, בזכות המובייט, לא רק שניתן לדעת מתי הקו יגיע לתחנה שלנו (שבקרוב המקרים הם מדייקים בצורה ממש טובה) אלא לבחור לנו מסלול מדויק לנקודת המוצא שנרצה.

אז אחרי שהבנו כמה פופולריות האפליקציות האלה, ניתן להבין כמה הן כבר שוות בשוק. וזה אפילו מבלי להזכיר את הוואטספ, האפליקציות של גוגל וכו', יש ספק בכלל שמדובר בעוד ג'וב שנכנס בקטגוריית "מקצועות מבוקשים בהייטק"?

תנאים ומשכורות של מפתחי אפליקציה

אז אחרי שכתבתי מספיק כמה חשובות האפליקציות בעולם החדש של הייטק, בטח גם תרצו לדעת כמה אותם מפתחים מרווחים. האמת? מדובר בסכומים לא מעטים בכלל, אפילו ג'וניורים (כאלה שרק התחילו את דרכם בתחום מסוים) מרווחים שם משכורות מדהימות.

על-פי אתוסיה, אנשים ללא ניסיון כללי בשנה הראשונה שלהם יוכלו להרוויח בין 15 ל-19 אלף ₪, כשהמפתח מגיע לשנתיים עד ארבע שנות ניסיון, הוא יוכל להרוויח בין 20 ל-24 אלף ₪, בשנה החמישית שלו הוא כבר יוכל להרוויח כ-25 אלף ₪ ואפילו יותר. כמובן שמעבר לשכר המדהים, מדובר בעבודה מאתגרת ועם המון סיפוק.

כי מי שבוחר בקריירה של מפתח אפליקציות, זה רק בגלל שהוא רוצה להרוויח הרבה כסף, זה קורה בזכות העובדה שהוא אדם יצירתי, שאפתן, עם המון סבלנות לצד חשיבה טכנית וריאלית.

לסיכום, מקצועות מבוקשים בהייטק זה כבר ממזמן לא רק בוני תוכנות, אנשי IT או בודקי תוכנה, אלא גם מפתחי אפליקציות. ככל הנראה אדם שירצה ייעוץ לימודי, אחת האופציות הראשונות שהוא יחשוב עליהן היא פיתוח אפליקציות, במיוחד כשמדברים על מקצועות רווחים ללא תואר, אחד מהמקומות שניתן ללמוד בהם הוא מכללת ההכשרה של האקריו (HackerU).

אפליקציות פיתוח אפליקציות וויז גיימינג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד