י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חוקר פרטי הוכיח

האם החסידית מחללת שבת - ביה"ד הכריע

אשה חסידית ואם לילדים שהתגרשה והתרחקה מהדת, דרשה לקחת אליה את הילדים לסופי שבוע. האב סירב בתוקף ושכר חוקר פרטי שהוכיח כי האם אינה שומרת שבת • בית הדין נדרש לפסוק בנושא 

האם החסידית מחללת שבת - ביה"ד הכריע
ילדים במאה שערים. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בית הדין קבע, כי ילדיה של חרדית חסידית שעברה תהליך התרחקות מהדת, יוכלו לשהות אצלה בסופי שבוע ובתנאי שהשהות תהיה במחיצת בני משפחתה שהם שומרי שבת כהלכתה.

במסגרת תביעה למשמורת וזמני שהות בתיק בו מעורבים בני זוג חסידים, שמנהלים הליכים משפטיים בבית הדין הרבני ובבית המשפט - התגלה כי האישה, בעלת חזות חרדית לכל דבר ועניין, עוברת הליך התרחקות מהדת, באופן קיצוני במיוחד.

הבעל באמצעות דו"ח חוקר פרטי, הוכיח כי האישה שפוקדת את בית הדין עם כיסוי ראש וחצאית, מטיילת להנאתה בשבת קודש במקומות בילוי, בבתי קולנוע, רוכשת ב"טיב טעם" ומבלה במועדונים בתל אביב. לאור אורח החיים אשר בחרה האישה לנהל, התעורר חשש אמיתי להוצאת הקטינים ממסגרות החינוך, שכן הקטינים נולדו לחיים חרדים, לומדים במסגרות חינוך חרדיות ואינם מכירים כל אורח חיים אחר.

עורכת הדין שירה קופמן, בשליחות הבעל, פנתה לבית הדין הרבני באשדוד, על מנת לשנות את הימים בהם הקטינים שוהים אצל כל אחד מההורים, שכן בני הזוג מנהלים משמורת משותפת - כך שהקטינים ישהו באופן קבוע אצל האב בשבת ובחג, שם יוכלו לשמור על קלה כבחמורה. הבעל הציג ראיות ברורות לכך שאֵם הילדים מנהלת אורח חיים חילוני מובהק.

האישה הגיבה כי אין מקום למנוע ממנה לשהות עם ילדיה בסופי שבוע, ואף הצהירה כי חזרה לשמור שבת. לדבריה, אין בכוונתה לחשוף את הקטינים לדברים הסותרים את חינוכם. לאחר שמיעת דברי הצדדים באריכות, מצא בית הדין לנכון לציין כי "מדובר בסוגיה קשה להכרעה מבחינה אנושית".

"כן מחד גיסא מדובר בזכות הטבעית של ילדיהם (והוריהם) לחוות הורות מיטיבה ומיטבית הן עם האב והן עם האם וכחלק מכך לאפשר להם לשהות בסופי שבוע עם כל אחד מהם - ומאידך גיסא - במקרה שאחד ההורים בוחר בדרך שונה מהדרך שבה התחנכו הקטינים בעבר ומתחנכים בהווה יש סכנה בעת השהות במחיצתו לספיגת מסרים סותרים העלולה לערער את יציבותם הנפשית" כתבו בפסק הדין שהגיע ל'בחדרי חרדים'.

הדיינים הרב מיכאל צדוק אב"ד, הרב אלימלך וסרמן והרב אריאל שוייצר ציינו בהחלטתם, כי למרות שהאֵם הצהירה כי הפסיקה לשמור שבת רק למשך חודש לאחר עזיבתה את הבית, ולאחר מכן חזרה לשמור שבת - הכחיש האב את הדברים וטען כי למיטב ידיעתו האֵם שהתה בבית חילוני בשבת ואף חיללה שבת בהזדמנויות שונות.

כמו כן צוין כי יש לקבל את דברי האֵם בהסתייגות, לאור העובדה כי באותו חודש - גם לדבריה - היא פרצה את כל הגבולות האסורים כגון נסיעה במכונית והליכה לקולנוע, וקשה לקבל את דבריה כי עברה באחת מהפך גמור חזרה.

"לאור האמור", צוין בפסק הדין, "סבור בית הדין כי בשלב זה יש להורות לאם לשהות עם הקטינים בסופי שבוע במחיצת בני משפחתה שומרי השבת, כך שבאופן זה יישמר האיזון בין זכותם לשהות בצוותא חדא עם האֵם בסופי שבוע, לבין זכותם להימנע ממסרים סותרים בנושא עקרוני כשמירת השבת אשר עשויים לפגוע בנפשם".

עו"ד שירה קופמן מסרה, כי "אין ספק כי במדינת ישראל קיים חופש בחירה מוחלט לעניין דת, אולם יחד עם זאת, שעה שטובתם של הקטינים מונחת על הפרק תוך חשש אמיתי להותרתם במסגרות החינוך - אין באפשרות ההורה לשים את טובתו האישית קודם לטובתם של ילדיו. בהנחה והקטינים נולדו לעולם חרדי, גדלו והתחנכו כחרדיים לכל דבר, הם חשופים למשבר זהות שעה שמי מההורים בוחר בוקר בהיר אחד לשנות את אורח חיי המשפחה - בניגוד לאורח חייו האישיים בלבד - לגרור את הקטינים למשבר זהות בתקופה שבה בכל מקרה הם חווים קשיים רגשיים בשל פירוק התא המשפחתי".

"מדובר בחוסר אחריות הורית של ממש", הוסיפה עו"ד קופמן. "כבוד בית הדין הרבני קיבל את עמדת האב במסגרתה יש להגן על נפשם הרכה של הקטינים, הגנה אמיתית שיהיה בה מחד לאפשר לקטינים להמשיך ולגדול לאורח החיים אותו הכירו ומאידך לנהל קשר תקין עם שני ההורים יחדיו". עוד יצוין כי בתיק זה, כמו בכל התיקים אותם מנהלת עו"ד שירה קופמן, טובת הקטינים היא זו שמנחה את האסטרטגיה המשפטית בניהולם של התיקים.

משמורת משותפת בית הדין הרבני אורח חיים חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד