ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
לא ינצלו אתכם יותר

סובלים מהטרדות? יש מי שעושה לזה סוף

הידעתם? החברות עושות על גבכם הון, באמצעות שירותי הפריומיום, אשר מוכרים לכם, כקווי נייעס, וואטסאפ פון וכדומה •  משרד התקשורת מתכנן לעשות סוף לניצול ולהסדיר את העניין • ומה לגבי שיחות ההטרדה שמשגעים את כולנו השכם והערב? "הציבור החרדי ייהנה לכאורה מירידה משמעותית של הצינתוקים", אומר ראש אגף בכיר במשרד ל'בחדרי'

סובלים מהטרדות? יש מי שעושה לזה סוף
חרדים משוחחים בטלפון ציבורי. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במסגרת הסדרת נושא שירותי הפרימיום בחברות הסלולאריות, משרד התקשורת צפוי לשפר את איכות החיים של המגזר החרדי.

משרד התקשורת שוקל לתקן את הסדרת שירותי הפרימיום בתעריף רגיל, כך שהשירות יסופק על ידי חברת תקשורת רק למנויה ולא בין חברות תקשורת שונות. למה? כדי לתקן ניצול לרעה של גורמים בעלי אינטרסים כלכליים.

שירותי פרימיום כוללים, בין היתר, שירותי השמעת מסרי שמע מסוגים שונים, ומשמשים הרבה מאוד את "קווי הנייעס", קווים קהילתיים, ווטסאפ-פון ועוד. שירותים אלו ניתנים כיום בשני אופנים; שירות בתעריף רגיל, ללא תוספת תשלום מעבר לתכנית התעריפים הרגילה של המנוי; שירות בתעריף מיוחד, הכולל תוספת תשלום מעבר לתכנית התעריפים הרגילה של המנוי.

שיחות לקווי פרימיום, מהווים שיחה טלפונית ולפיכך משולמים בגינם תשלומי קישורי גומלין בהתאם לקבוע בתקנות. לצורך הדוגמא, לקוח מחברה א' מחייג ללקוח בחברה ב', החברה בה מנוי המחייג, משלמת דמי קישורית לחברה המקבלת את השיחה. בחברות הגדולות, כדוגמת סלקום, פרטנר ופלאפון, הסכומים שאחת משלמת לחברה, מתקזזים ומאוזנים יחסית, בגלל כמות השיחות בין החברות. אולם החברות הקטנות בדרך כלל צריכות לשלם יותר ממה שהן מקבלות מהחברות הגדולות.

סביר להניח, כי מסיבה זו, החברות הקטנות שמחות לארח קווי פרימיום אליהן נערכות שיחות רבות וארוכות, וזאת כדי לצמצם את הפער שקיים בכמות השיחות הנכנסות אליהן ולהשוותן לחברות הגדולות. כיום, מתבצעות על ידי מנויי חברות הסלולר שיחות פרימיום (קווי נייעס וכו') למספרי טלפון נייחים שאורכות שעות רבות, וזאת באופן המנצל את חבילות "הכל כלול" הנפוצות אצל חברות אלו, כאשר בגין שיחות אלו נאלצת החברה הסלולרית שממנה יוצאות השיחות לשלם דמי קישור גומלין בהיקפים גבוהים למפעיל הנייח, תוך פגיעה בחברה הסלולרית, שלא נוצרת לה הכנסה בגין שיחות אלו.

בג"צ כבר נדרש לא אחת לעניין קווי התוכן, במסגרת הליך משפטי בעניין אחר לחלוטין נגד ועדת הרבנים לענייני תקשורת, פרטנר ומשרד התקשורת, בו נחסמו מספרי טלפון על ידי הוועדה, בחיוג מטלפונים כשרים. "דין העתירה להידחות על הסף, מחמת חוסר ניקיון כפיים" קבע שופט בית משפט העליון נעם סולברג. "העותר נמנע מלגלות על דבר קיומה של המרצת הפתיחה (דמי קישורית), עובדה רלבנטית ומהותית לבירור העתירה" - וחייב את העותרים בהוצאות משפט של הנתבעים* .

"במסגרת תיקון "ניצול לרעה" של חברות הסלולר בקווי פרימיום, אנחנו מגבילים את היכולת לבצע את הניצול "אומר ל'בחדרי חרדים' גדעון שטרית, ראש אגף בכיר רישוי במשרד התקשורת.

"מי שרוצה לתת שירות, יבקש אישור" אומר לנו גדעון. משרד התקשורת שוקל לאסדר את שירות הפרימיום בתעריף רגיל, כך שניתן יהיה לספקו רק על ידי חברת תקשורת למנוייה - ולא באמצעות שיחות בין מנויי חברות תקשורת לבין מנויי חברות תקשורת אחרות. בכך, תיחסם האפשרות לניצול שימוש בדמי קישור גומלין בין מפעילים. במצב כזה, התשלומים על קישורית בין החברות בגין השיחות לקווי התוכן תפחת משמעותית.

חברה שמעוניינת לספק שירותי פרימיום, תוכל להמשיך לעשות זאת גם במסגרת "שירות פרימיום בתעריף מיוחד". בנוסף וכמהלך משלים, שוקלים במשרד התקשורת לקבוע כי לשירות פרימיום בתעריף מיוחד, יהיה תעריף מינימלי שלא יפחת מהתעריף לדקת שיחת של קישור גומלין למספרי טלפון נייחים, וזאת על מנת שלא לתמרץ העתקת התופעה האמורה לשירות פרימיום בתעריף מיוחד.

"החברות עושות את זה מסיבה פשוטה, רווח כלכלי" אומר גדעון ל'בחדרי', "אם החברות לא ירוויחו כסף סביר מאותם קווי פרימיום בתעריף רגיל, הם לא ימשיכו לעשות את זה". מי המרוויח הגדול? במשרד התקשורת מכוונים לתקן את "הניצול לרעה של החופש שאפשרנו לחברות הסלולר" אומר גדעון.

תוך כדי שיחה, העליתי את נושא הצינתוקים שהציבור החרדי סובל ממנו, שיחות טלפון רבות, צליל אחד בלבד - שגורם למקבל השיחה לחזור לשיחה שלא הספיק לענות, מתוך מחשבה שחיפשו אותו. לאחר השיחה החוזרת מתברר כי מדובר בקווי נייעס או התרמה. מה המטרה? להגדיל את כמות השיחות הנכנסות מחברות חיצוניות, ובכך החברה שמקבלת את השיחות, כאמור בדר"כ חברות קטנות, מקבלת על כך את דמי הקישורית.

"הציבור החרדי ייהנה לכאורה מירידה משמעותית של הצינתוקים", אומר לנו גדעון לאחר שהערנו את תשומת ליבו, "מתוך זה שאנחנו הלכנו למנוע הפרה של האיזון ברשת, הקהל החרדי ייהנה מכך שכמות הצינתוקים תפחת משמעותית".

איך זה יעבוד? במשרד התקשורת דורשים כי קו פרימיום יוקם באותה חברה אליה משתייכים מרבית המחייגים. מה צרכני הנייעס מהחברות האחרות? "שהמפעיל יתחבר ישירות למספר חברות" אומר לנו גדעון. איך זה יעבוד טכנית? "ישנם פתרונות טכניים".

תהיה אכיפה? "אם מרבית השיחות הגיעו מחברה אחרת, החברה שהפרה את הרישיון שלה תעבור הליך שימוע . באם יוחלט שזו פעלה בניגוד לכללים, היא תיקנס" מה גובה הקנס? "משתנה, אך גם יכול להיות עשרות אלפי ש"ח כל תקופה , דבר שכבר לא יהיה רווחי לחברות".

"אדם שמחזיק קו פתוח למשך 10 שעות ביום, גורם לניצול לרעה של הכללים הקיימים ואת זה אנחנו מנסים לעצור". לסיכום אומר גדעון, "הצינטוקים זה אינטרס כלכלי, כשלא יהיה תמריץ כלכלי הם יתמעטו".

משרד התקשורת שיחות הטרדה קווי נייעס צינתוקים חברות סלולר מכשיר סלולר וואטסאפ-פון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד