י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

פגישת ביבי-אובמה • עשה ואל תעשה

יורם אטינגר, ציר ישראל בארה"ב לשעבר, מדריך את נתניהו לקראת פגישתו הצפויה עם אובמה • על מה לדבר, ואיזה נושאים מוטב שלא להעלות לדיון

פגישת ביבי-אובמה • עשה ואל תעשה



ב-5 למרץ 2012 יגיע ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן כנציג ישראל הזוכה לאהדה גוברת בארה"ב. לפי סקר 'גאלופ' מפברואר 2012 ישראל נהנית מ-71% אהדה, לעומת 68% ב-2011, הרבה יותר מסעודיה – 42% והרשות הפלשתינית – 19%.

נתניהו יפגוש את הנשיא אובמה המשווע לתמיכת אוהדי ישראל בארה"ב, כדי לתגבר את מעמדו הרופף בסקרים – 43% אהדה לפי 'גאלופ' מ-27 לפברואר 2012. בניגוד לביקורים קודמים, הפעם אובמה שואף לתצלומים חמימים משותפים עם נתניהו.

ב-5 למרץ יפגוש נתניהו את הנשיא – אך גם את המועמד לנשיאות – אובמה, שדרכו לכהונה שנייה עתירת מכשולים. אובמה משעבד את סדר יומו – כולל המפגש עם נתניהו - למערכת הבחירות לכהונה שנייה. לכן, כדי להימנע ממראית עין של תמיכה בצד אחד, על נתניהו להיפגש גם עם המועמדים הרפובליקנים.

אל לנתניהו לשעבד את המפגש להנחה כאילו אובמה הבטיח את ניצחונו בנובמבר. 'קללת הכהונה השנייה' שפגעה בכל נשיא של כהונה שנייה, חוץ מג'יימס מדיסון, החריפה בשנים האחרונות. נשיא בכהונה שנייה מגיע לשיא כוחו ביום הבחירות ומשם חלה הידרדרות ביכולתו לעצב מדיניות. חולשתו של אובמה בולטת לאור אי-יכולתו להגיע ל-50% אהדה, גם כאשר הרפובליקנים משחקים לידיו.

אל לנתניהו להירתע מאזהרת הבית הלבן להימנע מדו-שיח תחיקתי אינטנסיבי עם שני בתי הקונגרס. האזהרה פוגעת באינטרס הישראלי, ביסודות הדמוקרטיה האמריקאית - הפרדת רשויות השוות בכוחן ועצמאות המחוקקים – ובבוחר האמריקאי.

אל לנתניהו לשתף פעולה עם הניסיון לכרסם במעמד הקונגרס – הנציג האותנטי ביותר של הציבור האמריקאי ומבצר תמיכה שיטתי. אמנם הקונגרס מעדיף לעסוק בנושאי פנים היקרים לבוחר, אך הוכיח את יכולתו לעצב גם את מדיניות החוץ והביטחון.

אל לנתניהו להיגרר אחר נציגי 'פלשתין תחילה'. יחסי ישראל-ארה"ב חורגים מעבר לעניין הפלסטיני, ומבוססים על ערכים היסטוריים משותפים, ועל אינטרסים ואיומים משותפים, שקיומם אינו קשור לעניין הפלסטיני. על נתניהו להדגיש את האיומים המידיים והברורים המשותפים לארה"ב ולישראל מאיראן גרעינית, מהרחוב הערבי הסוער ומהטרור המוסלמי.

לחזק שיתוף הפעולה הביטחוני

על נתניהו להימנע מעידוד ארה"ב למעורבות בסכסוך הערבי-ישראלי, המזניקה את הציפיות והטרור הערבים ומרחיקה את השלום. ככל שארה"ב משדרגת את מעמדה כ'מתווכת הוגנת', כן היא מערערת את מעמדה כ'בעלת ברית ייחודית' של ישראל.

על נתניהו להציג בפני הנשיא והקונגרס יוזמות לשדרוג דרמטי של שיתוף הפעולה עם ארה"ב כתוצאה מהשינוי הדרמטי השלילי המתחולל במדינות ערב. לדוגמא, תיקון "חוק ייצוא הנשק" מ-1976 המגביל את שיתוף הפעולה עם ישראל, הצבה מראש בישראל של מערכות נשק מתקדמות המוצבות היום באירופה, שתאפשר לארה"ב לבלום התמוטטות של משטרים ערביים פרו-אמריקאים, הקמת קרן דו-לאומית לעידוד שתוף פעולה בין התעשיות הביטחוניות, שדרוג מתקני נמל אשדוד לצרכי הצי ה-6 וחידוש הביקורים השוטפים של הצי ה-6 בנמל חיפה.

על נתניהו להתנגד לשעבוד עצמאות הפעולה הצבאית של ישראל ללחץ, הבטחות או שיקולי בחירות של אובמה. לאור העובדה שסנקציות ודיפלומטיה העניקו לאיראן שהות נוספת לפיתוח יכולות גרעיניות, יש לנקוט בפעולת-מנע. כדי למנוע פעולת-מנע ישראלית, יהיה על ארה"ב לבצעה.

שגריר (בדימוס) יורם אטינגר, "במחשבה שנייה: יוזמה ישראל-ארה"ב", "חדשות מחלקה ראשונה".

ברק אובמה בנימין נתניהו ביבי יורם אטינגר פגישה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד