י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הסטאז'רים לרפואה הקימו ארגון יציג

הסטאז'רים אינם חברים מן המניין בהסתדרות הרפואית ועד כה לא היה גוף שייצג אותם

הסטאז'רים לרפואה הקימו ארגון יציג



בעקבות מחאת הרופאים בקיץ, הסטאז'רים לרפואה מתאגדים: באחרונה הם הקימו ארגון, אסל"י (ארגון הסטאז'רים לרפואה בישראל), ואף הפכו ליציגים לאחר שהחתימו כמחצית מהסטאז'רים בישראל על הצטרפות לארגון.

יו"ר הארגון החדש, אלעד בן ארצי, שיגר בשבוע שעבר מכתב למעסיקיהם של הסטאז'רים - מדינת ישראל, שירותי בריאות כללית, הדסה ואיכילוב - שבו הודיע להם על הקמת הארגון היציג ודרש לקיים פגישה ראשונה בין נציגי אסל"י לבין נציגי המעסיקים, "כדי לדון במכלול תנאי העסקתם וזכויותיהם של הסטאז'רים במקומות עבודתם".

בישראל עובדים כ-600 סטאז'רים בבתי החולים השונים. תקופת הסטאז' היא אמנם קצרה - שנה אחת (השנה השביעית ללימודים) - אך חשובה ביותר משום שבמהלכה עוברים הסטאז'רים בין המחלקות השונות, מתנסים בעבודת הרופא ונחשפים להתמחויות שונות. שנת הסטאז' מחולקת לשני חלקים: מחלקות שבהן חובה על הסטאז'ר לעבוד (כמו פנימית, ילדים, כירורגיה ומיון), ומחלקות שבהן הם בוחרים (אלקטיביות) כדי לבחון את הקריירה הרצויה להם בשלב מאוחר יותר, כשיהיו מומחים.

הסטאז'רים נחשבים לכוח עבודה חשוב ביותר בבתי החולים. עם זאת הם עדיין אינם רופאים ולכן אינם חברים מן המניין בהסתדרות הרפואית (הר"י), אלא חברים עמיתים בלבד שאין להם זכות בחירה וייצוג במוסדות הארגון. לדבריהם, מצב זה הופך אותם לפגיעים ומוחלשים. "אף שאיננו מיוצגים בהר"י, מחליטים לגבינו החלטות בלי לשאול אותנו", מסביר בן ארצי את הרציונל מאחורי הקמת הארגון. "התחושה היא שאף אחד לא שומר על האינטרסים שלנו. הסטאז'ר הוא מעין יצור כלאיים שאינו סטודנט ואינו עובד. התוצאה היא שכאשר נוח למערכת אנחנו סטודנטים וכאשר נוח אנחנו עובדים, וזכויותינו לא נשמרות על ידי אף ארגון".

לדברי הסטאז'רים, המלווים על ידי עו"ד מורן סבוראי ממשרד עורכי הדין בני כהן, הם סובלים מבעיות ייחודיות וקשות שברצונם לטפל בהן במסגרת הארגון החדש. הבעיה הבוערת ביותר, הם מסבירים, היא ביטול אחד משלושת חודשי מחלקות הבחירה במסגרת הסטאז'. "ההחלטה הזאת התקבלה באופן חד צדדי ויש לה השלכות הרות גורל על המשך הקריירה שלנו", אומר בן ארצי. "מדובר במחלקות שזו ההזדמנות היחידה שלנו להכירן ושלהן להכיר אותנו - מעין ראיון עבודה מתמשך של חודש. יש מקצועות מבוקשים מאוד שקשה מאוד להגיע אליהם בהתמחות, ואם מורידים חודש זה מאוד משמעותי".

"הר"י לא אימצה אותנו"

הקיצוץ בחודשים האלקטיביים נועד להוסיף עוד "זמן סטאז'רים" למחלקות המבוקשות פחות שסובלות ממחסור ברופאים - הרדמה וטיפול נמרץ - בין השאר כדי לחשוף את הסטאז'רים למחלקות אלה בתקווה כי אם יכירו אותן ירצו להתמחות בהן. לדברי בן ארצי, "אנחנו מבינים את החשיבות של הגברת החשיפה למחלקות האלה - אבל אם זה כל כך חשוב אפשר היה להפחית את זה מהחודשים הארוכים של פנימית וכירורגיה. תמיד הכי קל לפגוע בחלש מכיוון שהפנימיות לא יוותרו על סטאז'רים - אנחנו משמשים בתפקיד סתימת חורים במערכת. יותר קל לתת לסטאז'רים לשלם את המחיר, והמחיר הוא העתיד שלנו. המטרה שלנו בהתאגדות היא למנוע את הפגיעה בנו בצורה שנראית לנו שרירותית ולא הוגנת".

בעיה נוספת שהתעוררה בזמן האחרון היא הפחתה בימי הספרייה של הסטאז'רים - חצי יום חופשי בשבוע, או יומיים בחודש, שנועדו לפעילות אקדמית כמו השלמת עבודת הגמר שלהם. "הסיבה להחלטה החד צדדית הזו מקוממת", אומר בן ארצי. "בעקבות הסכם הרופאים, מי שעושה תורנות בסוף שבוע זכאי ליום חופשי נוסף, כפי שהחוק מחייב, כך שנוצר מחסור ברופאים. לכן ביטלו את שני ימי החופשה החשובים הללו".

כמו כן מתריע אסל"י על ביטול ההטבות לסטאז'רים שהוגרלו לבתי חולים בפריפריה. בית החולים שבו מבצעים את הסטאז' נקבע בהגרלה, ובדרך כלל בתי החולים במרכז מבוקשים יותר. כיום סטאז'רים שיצאו במקומות אחרונים בהגרלה והופנו לפריפריה מקבלים "פיצוי": ביצוע כמה חודשים מהסטאז' בבית החולים שבו הם בוחרים באזור המרכז. "כרגע יש תוכנית לבטל זאת בשל מצוקת הפריפריה", אומר בן ארצי. "אנחנו מבינים שהמדינה מתקשה להביא רופאים לפריפריה אבל במקום לפגוע לאנשים בעתיד, משום שההתמחויות שנחשפים אליהן בפריפריה מוגבלות והקשרים עם המרכז מצטמצמים, היה רצוי שהמדינה תמשוך סטאז'רים שרוצים בכך לפריפריה באמצעות תמריצים".

לסטאז'רים יש גם ביקורת על היחס שהם מקבלים מהר"י. בן ארצי: "הר"י מעולם לא אימצה אותנו. מאחר שהאינטרסים שלנו ייחודיים והנציגים בהר"י רחוקים שנות אור משנת הסטאז', אנחנו מרגישים שדרוש לנו ייצוג. אנחנו רואים את מצבנו באופן שהכי נכון לנו". לדבריו, ההתאגדות החדשה מתאפשרת רק בזכות מחאת הרופאים של הקיץ שבה נטלו חלק הסטאז'רים: "אין ספק שבתקופת המחאה התחלנו להיות מודעים יותר למערכת שאנחנו נכנסים לתוכה והבנו עד כמה אנחנו חסרי אונים ומנוהלים בצורה לא מיטבית. זה הרקע לשינוי".

מההסתדרות הרפואית נמסר בתגובה: "הר"י מייצגת את הסטאז'רים ונלחמת על שמירת תנאי העסקתם. כמובן שאנו ערים למצבם המיוחד של הסטאז'רים, שמצד אחד הם עדיין סטודנטים ואינם רופאים ומצד אחר הם מבצעים עבודת רופאים. במסגרת ההסכם הקיבוצי האחרון נלחמנו אל מול המדינה והמעסיקים ודרשנו להחיל את ההסכם הקיבוצי עליהם. כפועל יוצא מכך, הסטאז'רים זכאים לכל הזכויות הנגזרות מדיווח הנוכחות (שעות נוספות, יום מנוחה שבועי לאחר תורנות, יום מנוחה חלופי וכו'). בנוסף, על פי הסכמים קודמים הם זכאים להפרשות לקרן תגמולים, החזרי הוצאות, תוספת מעונות, ושעות עבודת אם חלים עליהם".
רופא איגוד מקצועי סטאז' תעסוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד