י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פרבר משיב לויסברג

החרדים הבינו שאף אחד לא רוצה לחלן אותם

החרדים, רובם ככולם לא מרגישים שייכים למדינה באותה צורה שמרגיש חרדי שמשרת בצה"ל. אבל הפחד מהצד החילוני הקיצוני, והצורך להראות בידול מהצד החרדי הקיצוני, גרמו לחברה החרדית על שלל מרכיביה לצופף שורות • יענקי פרבר מגיב למאמר שפרסם משה ויסברג

החרדים הבינו שאף אחד לא רוצה לחלן אותם
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט / פלאש 90

קראתי את מאמרו של ידידי משכבר הימים משה ויסברג, ואני חולק עליו בצורה שלא משתמעת לשתי פנים.

מר ויסברג כתב שהחרדים שנמצאים ברשתות החברתיות לא קובעים את הטון, והם בעצם בועה. זה נכון שהם לא קובעים את הטון, אבל משקפים את הלך הרוח בחברה החרדית, המיינסטרים.

‏החרדים הקיצוניים הם אלו שגרמו לחברה החרדית להבליט את הרגשתם החיובית למדינה, על שלל מרכיביה. הגיוס לצה"ל, היציאה לעבודה, וכניסה לאקדמיה. הדברים הללו קרו כי החרדים הבינו שאף אחד לא רוצה לחלן אותם. רוצים לשלב אותם. אף אחד לא רוצה לשלב אברכים, זה בלתי אפשרי, בדיוק כמו הערבים שלא יתגייסו בהמוניהם.

קיצונים מהצד החרדי ומהצד החילוני מלבים את האש נגד החברה החרדית. מהצד החרדי אלו אנשי נטורי קרתא, שלאחרונה מקבלים עזרה מהפלג הירושלמי, אם כי הפלג הירושלמי הצטרף אליהם רק כדי להבדיל את עצמו ממפלגת האם "דגל התורה".

הפלג הירושלמי לא באמת קיצוני, המהלכים שלו נועדו להבהיר שהוא לא שייך לדגל התורה. הרי עד לפני כמה שנים כל אנשי הפלג היו בשר מבשרה של דגל התורה. הפלג הירושלמי החליט להתנתק סופית מהמיינסטרים החרדי ולהיות מובדל לגמרי, מה שגרם להם לא להצביע בבחירות ולא לתמוך באף מפלגה.

הבידול שלהם צופף שורות בחברה החרדית, וכולם כאחד התאחדו כדי להצביע בבחירות ולהבהיר כי מי שקובע הם הרבנים הגדולים, שהודיעו שחייבים להצביע בבחירות.

מהצד החילוני הגיעו החברים הקבועים של יש עתיד, והפחידו את החברה החרדית שאם לפיד יעלה לשלטון, החרדים ירעבו ללחם, ההפחדה עבדה טוב, והחרדים יצאו בהמוניהם להצביע, וכמובן צופפו שורות.

הרי בתוככי החברה החרדית ישנו פילוג גדול. פילוג שנמצא כמעט בכל מקום. כמות בתי הכנסת בשכונה חרדית תעיד על הדברים. אצלי בבניין יש בית כנסת, כשלא ברור למה מתפללי בית הכנסת לא יכולים להתפלל בבית הכנסת מעבר לכביש.

החרדים רובם ככולם לא מרגישים שייכים למדינה באותה צורה שמרגיש חרדי שמשרת בצה"ל, אבל הפחד מהצד החילוני הקיצוני, והצורך להראות בידול מהצד החרדי הקיצוני, גרמו לחברה החרדית על שלל מרכיביה לצופף שורות.

החרדים צופפו שורות בשנה האחרונה, בדיוק כמו שהשמאל הישראלי מצופף שורות, ובדיוק כמו שתומכי נתניהו צופפו שורות לפני הבחירות. המיינסטרים החרדי לא שינה את דרכו מלפני 30 שנה, המיינסטרים רק הבליט את דרכו המכבדת והמבינה את הצורך להכיל את השכן החילוני מעבר לרחוב. וכל זה כי הסביבה הקיצונית החילונית והחרדית ניסתה להפוך אותו לסוג של אויב של המדינה. וכאן הבהירו המיינסטרים. "אנחנו לא אויבים של המדינה, אנחנו אוהבים ומכבדים".

חרדים חילונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד