י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
עומר ינקלביץ' בראיון מקיף

"אין לי כל מנדט מהרבנים לייצג את החרדים"

בראיון מקיף למוסף של 'ידיעות אחרונות', חברת הכנסת עומר ינקלביץ' מכחישה כל קשר עם נתן אשל ואומרת שאין סיכוי שתערוק ל'ליכוד', היא מדברת על הקונפליקט של להיות אשה חרדית במפלגה שאחד מראשיה הוא יאיר לפיד, על הרבנים שתומכים בה וגם כיצד תנהג בנושאי הגיוס והשבת

"אין לי כל מנדט מהרבנים לייצג את החרדים"
לפיד וגנץ צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

חברת הכנסת החרדית הטרייה של מפלגת 'כחול לבן', עומר ינקלביץ', מתראיינת בסוף השבוע לסמדר שיר ב'מוסף' של 'ידיעות אחרונות', בשיחה, היא מכחישה כל קשר או שיח עם נתן אשל ואומרת שאין כל סיכוי כי תערוק ממפלגתה ל'ליכוד',היא עומדת על כך שיש רבנים שמייעצים לה, אך אינה רוצה לנקוב בשמותיהם כדי לא להעמידם בלחצים, היא גם אומרת שאף אחד במפלגתה לא מצפה שתצביע נגד אמונתה ומדגישה שלימוד תורה הוא ערך עליון בעיניה. 

על דבריו של אשל כי הוא מפעיל לחצים לגרום לה לערוק ממפלגתה אומרת ינקלביץ': "לא אנהל איתו שום שיח. אני לא מכירה אותו, מעולם לא דיברתי איתו. הדיווח שפורסם ב'ידיעות אחרונות', לפיו אשל משקיע מאמצים יצירתיים כדי לגרום לי לערוק לליכוד הוא חסר כל סיכוי במציאות".

היא מספרת על הרבנים שאיתם היא מתייעצת: "יש רבנים שתמכו בי במהלך הדרך, ואני ממשיכה להתייעץ איתם, אבל לא אנקוב בשמותיהם מפאת פרטיותם. אני גם מעדיפה שלא לחשוף אותם ללחצים".

האם בני גנץ הבטיח לך שבכל הצבעה בנושאי דת תוכלי לפעול על פי אמונתך היא נשאלת: "לא. ניהלנו שיחות עמוקות על ערכים, דת ואמונה, והבסיס של החיבור בינינו הוא הכבוד לאמונה ולערכי הזולת. ברור שאף אחד לא מצפה ממני להצביע בניגוד לאמונתי, ערכיי, עקרונותיי ומצפוני. לצד זאת, בכל מקרה בו תתעורר בעיה, הכל ייעשה בשיח פנימי ובהסכמה".

ינקלביץ' נשאלת מדוע החליטה ללכת דווקא עם בני גנץ: "הכרתי את גנץ לפני כשנה וחצי והתרשמתי שהוא פלורליסט אמיתי – מישהו שמכיל את האחר ולא רוצה לגרום לאחר להיות כמוהו. מי שמנסה לשנות את האחר אינו ליברל אמיתי, אלא רדיקל שמסתתר בכסות שווא של ליברליות. כשהחל השיח בעניין הקמת מפלגה, גנץ הציע לי להצטרף על סמך הפעילות החברתית שלי למען אוכלוסיות מודרות, לא כנציגה של הציבור החרדי".

אבל מיתגו אותך כח"כית חרדית: "אני מגיעה מהציבור החרדי, מעריכה ומכבדת את נציגיו, אבל לא נבחרתי על ידי הציבור הזה והשאיפה שלי היא לפעול למען כלל אזרחי מדינת ישראל. מאז ההשבעה אני מרגישה את המשקולות שרובצות על כתפיי מפני שתפקידי הוא לשרת כל אזרח".

היא נשאלת כיצד הגיבה באחד הרגעים הדרמטיים עבורה במערכת הבחירות, כאשר הוצג האיחוד בין 'חוסן לישראל' ל'יש עתיד' ויאיר לפיד: "אני מאמינה בדרכו של גנץ, שמייצרת שיח מאחד ולא מקטב. סמכתי על שיקול דעתו של גנץ ואני מכבדת כל בחירה שלו".

בהמשך נשאלת עומר ינקלביץ', איך היא מסוגלת להשתייך למפלגה שיאיר לפיד הוא אחד מראשיה: "אני לא נציגת החרדים, לא נשלחתי מטעמם, לא התיימרתי לייצג אותם ואין לי כל מנדט לכך מהרבנים. אני אקטיביסטית חברתית, שפועלת למען אוכלוסיות מודרות בקרב כלל אזרחי המדינה. כמי שנושאת בדגל הזה, דווקא מפלגה כללית היא פלטפורמה שמתאימה יותר ממפלגה מגזרית".

ובכל זאת, במגזר שלך יש אנשים שרואים בלפיד כמעט צורר. איך הגיבו לכך שאת במפלגה אחת איתו? "התגובות היו מורכבות מאוד. התמודדות לא פשוטה. רבים ניסו להפעיל עליי לחצים שאפרוש, היו כתבות נגדי והתבטאויות של חברי כנסת נגדי. מצד שני, היו רבים – כולל בכירים ורבנים, שחיזקו אותי להישאר וטענו שדווקא במציאות הזאת השליחות שלי הופכת ליותר משמעותית. בחבירה ליש עתיד אני לא רואה קושי, אלא אתגר, ואני אוהבת אתגרים".

על יחסה כלפי בני הישיבות ולימוד התורה היא אומרת: "לימוד תורה, בעיניי, הוא ערך עליון ששמר עלינו כעם במשך אלפי שנים. הגיוס החרדי הוא נושא בר־פתרון, אבל חשוב לפתור את השיח הזה בהסכמות, לא בכפייה שיוצרת ריאקציה ונזק".

 

מפלגת כחול לבן עומר ינקלביץ בני גנץ יאיר לפיד ידיעות אחרונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד