י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הרשת גועשת

מערכת המשפט מתנערת מאל-יגון: "התבטאות מבישה ואומללה"

בצל הסערה שהתחוללה בעקבות שורת התבטאויות פוגעניות שהופנו כלפי מנחת טקס הדלקת המשואות, שהופיעה חבושה בכיסוי ראש בהתאם לכללי ההלכה, מתפרסמת הודעה חריגה והתנערות מדברי נשיא בית משפט השלום בבאר שבע בדימוס שהשתלח בבוטות בגב' לינור אברג'יל

מערכת המשפט מתנערת מאל-יגון: "התבטאות מבישה ואומללה"
בית משפט צילום: פלאש 90

בעקבות הפוסט הפוגעני שפרסם נשיא בית משפט השלום בבאר שבע בדימוס, השופט עודד אל-יגון ובו טען כי לא יכל לצפות בטקס הדלקת המשואות בגלל שמי שהנחתה את הטקס היתה אישה דתייה בעלת כיסוי ראש, הרשות השופטת מתנערת ממנו ומדבריו שחוללו סערה.

הרשות השופטת מסרה כי "‏מדובר בהתבטאות מבישה ואומללה של שופט שלום בדימוס שפרש לפני כ- 13 שנים ממערכת בתי המשפט ומערכת בתי המשפט מתנערת ממנה מכל וכל".

אל המחאה נגד דברי הבלע של אל-יגון הצטרפה גם שרת המשפטים איילת שקד, אשר צירפה תמונה שלה עם כיסוי ראש כהזדהות עם אברג'יל.

השרה שקד כתבה בדף הפייסבוק שלה, "היום מועמד כמו השופט אליגון לא היה נכנס בשערי הוועדה לבחירת שופטים. לשמחתי הדעות הפסבדו נאורות שלו גם לא נכנסות היום בשערי החברה הישראלית, שמגנה אותן בקול גדול. חברה נאורה באמת תילחם על הכלת מגוון הדעות וכיבוד אורחות חיים שונים, לא רק הכלת הדעות "הנכונות". לינור, את אלופה. הטקס השנה היה מרענן ומרגש במיוחד".

כזכור, הסערה שהתחוללה החלה בפוסט שפרסם אל-יגון בו כתב: "ניסיתי לצפות בטקס הדלקת המשואות, אחרי דקה נמלטתי על נפשי. המגישה חובשת לראשה תרבוש רב קומות, כמצווה בימים אלה על נשים שומרות מצוות". בפוסט המלא התפרסמו מילים נוספות אותן צינזרנו כמובן בשל כבוד האתר והגולשים.

לדבריו, "לשמחת לבי האיש שהניף את דגל המדינה, עטה על ידיו כפפות צחורות. אני מניח שביקש להגן על עצמו מפגע וצרה, ואני חושב שאולי ביקש בדרך זו לאותת לצופים ולהעביר אליהם את תחושותיו על מה שקורה לדגל הזה, ועל הכיוון שאליו הוא מתנופף בשנים האחרונות. אולי אחזור לצפות מאוחר יותר, כדי לדווח לסרבני הצפייה האחרים".

פרשן חדשות 12 עמית סגל הטיל ספק בכנות דברי הרשות השופטת. לדברי סגל, "מערכת המשפט התנערה עכשיו מהתבטאותו של אל יגון בטענה שמדובר בשופט בערכאה זוטרה שפרש לפני שנים. אלא שהאב המייסד ורוח הקודש, אהרן ברק, תמך בקידומו של האיש למחוזי לאחר ובהתעלם מהשוואתו בין חרדים לכינים. הוא נותר שופט זוטר רק בזכות התנגדות הפוליטיקאים לקידום".

בתוך כך, ח"כ בצלאל סמוטריץ' מ'איחוד מפלגות הימין' חיזק את ידיה של מנחת טקס הדלקת המשואות שספגה אש. "‏לינור אברג'יל לא צריכה את החיזוק שלי. היא ואלפים כמותה מחזקים אותנו בכל יום כשהם הולכים עם האמת שלהם כבנים אהובים שחוזרים לאביהם שבשמים באהבה. ולגבי אלה שתוקפים, אלו אותם סובלניים ופלורליסטים קנאים בדרך כלל עד שזה מגיע ליהודים ויהדות. לא צריך להיבהל מהם".

במקביל, סיעת אמונה במשפט בלשכת עורכי הדין, קוראת לנשיאת בית המשפט העליון הגב' אסתר חיות, להסתייג מדברי השופט לשעבר עודד אליגון כלפי מנחת טקס המשואות הגב' לינור אברג'יל .

"סיעת אמונה במשפט מגנה את דבריו הפוגעניים והחשוכים של השופט לשעבר עודד אליגון, כלפי מנחת טקס המשואות הגב' לינור אברגיל. מנחת הטקס עמדה על זכותה לכבד את אמונתה ואת דתה להתלבש בצניעות ובכיסוי ראש בו חפצה להתכסות", כך מסרו.

"דבריו המיזוגניים של השופט אליגון ראויים להוקעה וגינוי מכל מי שכבוד האדם באשר הוא חשוב בעיניו. סיעת אמונה במשפט קוראת לנשיאת בית המשפט העליון הגברת אסתר חיות להסתייג פומבית מדבריו החשוכים של השופט לשעבר אליגון", ציינו בהודעתם.

כפי שדיווחנו אמש, חברת הכנסת שרן השכל (הליכוד) הפתיעה את קהל העוקבים ברשת החברתית פייסבוק, כאשר פרסמה פוסט בו היא קוראת לנשים חילוניות ללכת עם כיסוי ראש. הטריגר: תגובות שליליות נגד לינור אברג'יל, שהנחתה את טקס הדלקת המשואות כשהיא מכסה את ראשה במטפחת גדולה וגבוהה.

הפוסט זכה לתהודה גבוהה. בתוך שעה השאירו עליו 2,762 איש סימון לייק, 526 איש הגיבו, ו-223 איש שיתפו אותו.

וכך כתבה השכל: טקס הדלקת המשואות הוא טקס ממלכתי מאחד, של כלל אזרחי ישראל. המרקם הישראלי בנוי מפסיפס של דתות, עדות, תרבויות, נשים וגברים. היכולת שלנו לשרוד במדינה הזו- למרות השסעים בינינו- נובעת מהיכולת להכיל, לכבד ולקבל האחד את השני.

לצערי, ראיתי הררי ביקורת ארסית כלפי המנחה המצויינת של טקס המשואות, לינור אברג׳יל. ביקורת שמכניסה סכין של שנאה בין חרדים לחילונים ואפילו בין מזרחים לאשכנזים, בהתנשאותה הנוראית. מעבר לזה, ואף גרוע יותר, ראיתי המון ביקורת מנשים וגברים על אישה, שבחרה לכסות את ראשה.

בחירתה של אישה לשים כיסוי ראש היא אישית, אינדיבידואלית, ומעל הכל צריכה להיות שלה; ולא של אף אחד אחר. גברים שמעבירים ביקורת ולועגים לבחירתה של אישה לשים כיסוי ראש, אינם שונים מגברים שדורשים ומצווים על נשותיהם או בנותיהם לשים אותו. בשני המקרים, זו פטרונות שפשוט דוחה אותי.

והנשים בינינו שמעיזות לומר לאישה אחרת מה צריכה להיות הבחירה שלה בחייה, גורמות לי להבין שנכונה לפמיניזם עוד דרך ארוכה. אנחנו, כנשים, קיבלנו לאורך ההיסטוריה תכתיבים חברתיים כיצד אנו צריכות לחיות, אך לא רק מגברים.

גם נשים היו לא פעם מכשול אדיר בדרך למהפכה ששיחררה אותנו, כיוון שלא רק שלא העזו לערער על סדר העולם, אלא בחרו להשתתף בו.

פמיניזם זו בחירה אישית של כל אחת ואחת מה לעשות ואיך לחיות את חייה - מה ללבוש, מה ללמוד, במה לעבוד, איך ומתי להקים משפחה ועם מי. אלה החיים שלנו וההחלטות שלנו בלבד. נשים, תזכרו את זה לפני שאתן מחליטות עבור מישהי אחרת מה נכון או מה יפה לה.

לכן, לא רק מתוך סולידריות עם לינור - שהייתה כל כך יפה עם כיסוי הראש - אלא כמחאה על הפטרונות, התנשאות ושיסוי אלך השבוע עם כיסוי ראש, בתקווה, לפתוח לאותן נשים וגברים את הלב והראש.

אני קוראת לנשים חילוניות לעמוד לצד הנשים המסורתיות, החרדיות והערביות שמכסות את ראשן מתוך בחירה! ולשנות את תמונת הפייסבוק שלהן לתמונה עם כיסוי ראש.

בשיחה עם 'בחדרי'-נשים אומרת ח"כ השכל: "כשקראתי את דבריו של השופט בדימוס עודד אל יגון התמלאתי חלחלה וגועל. אנחנו כנשים חייבות לעמוד בסולידריות לא משנה מאיזה מוצא, עדה, דת או רקע.

כשתקפו את לינור אברג׳יל על בחירה אישית שלה לשים כיסוי ראש הם תקפו את כל הנשים. היום זה יהיה כיסוי ראש, מחר זה יהיה משהו אחר. חשוב לי להביע סולידריות עם נשים דתיות וחרדיות, המאבק הנשי שלהן הוא המאבק הקשה ביותר והחשוב ביותר והן מובילות אותו בעצמן בעוצמה רבה.

הגיע הזמן שאנחנו הנשים החילוניות נביע איתן סולידריות והזדהות.

שופט אברג'ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד