ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
על רקע האנטישמיות הגואה

מאות רבני ודייני אירופה מ- 35 מדינות בכינוס באנטוורפן

במעמד גדולי ישראל נפתחה הוועידה השלושים ואחת של 'ועידת רבני אירופה' והשנה באנטוורפן שבבלגיה בצל הגזירה על השחיטה. 'בחדרי חרדים' עם סיקור וגלריה 

מאות רבני ודייני אירופה מ- 35 מדינות בכינוס באנטוורפן
ועידת רבני אירופה בבלגיה צילום: אלי איטקין

באנטוורפן שבבלגיה נפתחה היום (שני) בצהרים הועידה הל"א של "ועידת רבני אירופה". הועידה נערכת תחת הכותרת – 'התורה והמסורה מול אתגרי הזמן' והמשתתפים יעסקו בין השאר בנושאי השחיטה, בירורי יהדות ויוחסין, ונושאים רבים נוספים. כ- 300 מחשובי רבני ודייני אירופה, וראשי ארגונים יהודיים משלושים וחמש מדינות משתתפים בועידה המתקיימת במלון 'הילטון' בעיר.

הועידה המתקיימת על רקע האנטישמיות הגואה והחקיקה האנטי יהודית באירופה ובבלגיה במיוחד, תימשך שלושה ימים במהלכם ישמעו המשתתפים שיעורים מפי חשובי רבני המדינות והערים, הדיינים, ראשי ארגונים יהודיים ומומחים ב- 14 מושבים ובסדנאות עבודה, והיא תינעל ביום רביעי, י' אייר.

נשיא הועידה, רב ואב"ד מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי 'אירופה ממשיכה לעבור טלטלה עם הברקזיט וחיזוקם של מפלגות הימין הקיצוני אשר זה לעומת זה עם השמאל הקיצוני ועם הקיצונים המוסלמים מעמידים בסכנה את עתידה של אירופה ושל הקהילה היהודית החיה בתוכה.

'חוקים נגד הדת, בעיקר נגד ברית המילה, החינוך, והשחיטה, נחקקים חדשות לבקרים בתוככי מדינות אירופה ולדאבוננו אנו רואים שוב ושוב שקהילות מקומיות אין בכוחם לעמוד בפרץ, ורק לאחר מעשה, כשכבר המערכה הפוליטית אבודה, הם נזכרים בארגונים האירופאיים ופונים לעזרה. כתוצאה מכך, הנתונים מזעזעים; מספר היהודים באירופה בעשור האחרון ירד דרסטית משני מיליון למיליון ושש מאות.

'התקופה שלנו היא הרת עולם. העולם משתנה לנגד עינינו, והרבנות בימינו דורשת מנושאי תפקידה משנה אומץ ותושיה. לנוכח חידושי הטכנולוגיה נהיה הרבה יותר קשה להיות איש ציבור הצריך להיות נקי מה׳ ומישראל. אולם אני מאמין בציבור רבני ישראל המכהנים בקהילות אירופה אשר נענים לאתגר ושמים נפשם בכפם עם משפחותיהם בכדי ללמד תורה לעם ישראל'.

במכתב מיוחד למשתתפי הועידה כותבים שר התורה הגר"ח קניבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין כי 'בעז"ה בכח הרבים של הוועידה איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק לעמוד איתן על משמר ההלכה ולהנהיג הקהילות ע"פ התורה בדרך המסורה מדור דור, ולא להתחשב בלחצים מבית ומחוץ המבקשים ח"ו לשנות מדיני התורה הק'. את המכתב הקריא נאמן ביתם של גדולי ישראל ונציגם בוועדה המתמדת ישראל פרידמן.

אורחי הכבוד של הועידה: הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, ראש ישיבת 'חברון' וחבר מועצג"ת הגאון רבי דוד כהן, והגאון רבי אשר וייס גאב״ד 'דרכי תורה'. בועידה הועלה זכרו של מרן  הגראי"ל שטיינמן זצ"ל.

הגר"פ גולדשמידט אמר כי 'מאז הועידה האחרונה אבד לעם היהודי אחד מקברניטיו שליווה את הועידה בעצה ובתושיה במשך עשורים והשיב נשמתו ליוצרו בטהרה'. דברים מרגשים לזכרו נשא גם המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הגאון הרב משה לבל שהתמקד בקשר המיוחד שהיה לועידה עם מרן זצ"ל ועל המענה המתמיד שזכתה הועידה בשאלות הקשות של יהדות אירופה במהלך השנים. כזכור, במושב מיוחד בכינוס הועדה המתמדת לזכרו שהתקיים בריגה הוכרז כי המיזם הענק של המקוואות באירופה של הועידה ייקרא; 'איילת השחר' ע"ש מרן זצ"ל. את ישראל מייצגים; הרה"ר לישראל; הראשל"צ ונשיא מועצת הרה"ר הגאון רבי יצחק יוסף ונשיא ביה"ד הגדול הגאון רבי דוד לאו.

אורחי הועידה מרחבי העולם ובהם; הרה"ג רבי מאיר גולדוויכט מראשי ישיבת רבנו יצחק אלחנן בניו יורק ומנכ"ל קרן קנדית לרווחה וחינוך, הרב שלמה נח מנדל ובמהלכה יתארחו בכירים במוסדות האיחוד האירופי בראשות שרת המשפטים של הנציבות האירופית עו"ד ורה יורובה. המתאמת המיוחדת למאבק באנטישמיות גב' קתרינה פון שנורביין. השגריר המיוחד למעקב ומלחמה באנטישמיות של הממשל האמריקני מר אילן קאר ונציג הממשל הפדרלי לענייני חופש דת בגרמניה חבר הפרלמנט הגרמני מר מרקוס גרובל . מנהל מטה נשיא הועידה מר גדי גרוניך אמר כי הועידה נערכת בחסות ועד פטרוני הועידה בראשות מר בוריס מינץ והנגיד מר ברוך ונדר קאמפ. עיריית אנטוורפן ויקבי ברקן.

מנהל שירותי הקייטרינג שבהשגחת בד"ץ הקהילה החרדית 'מחזיקי הדת' באנטוורפן המספק את המזון למשתתפי הועידה הר"ר שמואל מרדכי דרזנר אמר כי בעקבות החוק האוסר על שחיטה כשרה שהתקבל בחודשים האחרונים בשני בתי הפרלמנט במחוזות פלנדריה וולוניה שבבלגיה נאלץ צוות בראשות הדיין הרב אשר שטרנבוך והר"ר יהודה מילשטיין לבצע את השחיטה בפולין ובספרד.  

את מושב הפתיחה – יהדות אירופה לאן – מבט תורני' פתח הגר"מ לבל שאמר כי הועידה על רב גווניותה בזכות קרבתה לגדו"י, הפכה להיות בשנים האחרונות למייצגת הבלעדית של יהדות אירופה על מכלול בעיותיה בשנים האחרונות, והקשר וההסכמים שנחתמו עם הרבנות הראשית לישראל בכל הנוגע למצבת בתי הדין באירופה, הם דוגמה מובהקת לכך, והיחס החיובי אשר הממשלות באירופה וארגונים בינלאומיים מתייחסים אל הועידה, הם ההוכחה שכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל'.

את השיעור המרכזי בהלכה נשא הראשל"צ הגר"י יוסף שליט"א בנושא: 'אבטחת בתי הכנסת באירופה בשבת'. את המושב ניהל רבה של מרסיי הרב ראובן אוחנה. הגר"י יוסף פתח בדברי ברכה לראשי הועידה ולמשתתפים; 'כל כנסיה לשם שמיים סופה להתקיים'... ואשריכם רבני ישראל שאתם מתכנסים כאן כדי ללמוד האחד מרעהו ולהמשיך ולמצב יחדיו חזית אחידה חזקה נגד כל הפרצות בדת והמיוחד בענייני הגיור שיש ראשי קהילות רח"ל המנסים בכל דרך לכפות על הרבנים להקל ולגייר מי שאינם ראויים. הגר"י יוסף סיפר על ביקורו בארגנטינה במהלכה לאחר ששמע שיש המקלים בחומר החרם שקיבלו על עצמם במאה השנים האחרונות שלא לקבל גיורים בקהילות. חידשנו את החרם עליו חתמו כל רבני קהילות ארגנטינה ברוך השם. על הרבנים להמשיך ולעמוד על המשמר ולגייר רק עפ"י ההלכה. בדבריו ראש הראשל"צ לרבנים לייסד עוד ועוד שיעורי תורה במיוחד בהלכה בשבתות הקיץ הארוכות ויהי ה' בעזרתכם להגדיל תורה ולהאדירה'.לאחר הפסקה קצרא נשא את שיעורו נשיא ביה"ד הגדול הרה"ר הגר"ד לאו בנושא; 'סוגיית חלוקת רכוש בין בני זוג'. את המושב ניהל רבה של אמסטרדם לשעבר הרב אריה רלבג. 

הגר"ד לאו אמר כי 'ועידת רבני אירופה' שיסודה בהררי קודש לאחר החורבן הנורא באירופה הצליחה למנוע כל רפורמה ביבשת וגם היום סמוכה היא על שולחנם של גדולי ישראל. ואני שמח על כך שיש לרה"ר הזכות לשת"פ ובמאמץ משותף לשמר כרם בית ישראל ולעקור את 'גיורי הקפיצה' מהשורש. כעת זה במשמרת שלנו ואנו מתחייבים יחד לשמור את הבסיס הזה לדורי דורות. נושא הועידה הל"א; התורה נצחית והמסורה שלא משתנה תורת אמת היא העומדת בכל תנאי באתגרי הזמן. על סמך הבסיס האיתן לכוון לאמיתה של תורה נמשיך במסורת הוד הזו עד ביאת ינון'.

את הנאום המרכזי נשא ראש ישיבת 'חברון' הגר"ד כהן שליט"א בסקירה נרגשת על תקומתה של אירופה היהודית. הגר" כהן בירך את הגר"ח ארנטרוי שליט"א ואת נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט 'הנחשון בהפרחת השממה התורנית ברוסיה', ואת הגר"מ לבל 'שאחרי 70 שנות קומוניזם העלה את אש הלהבה המתלקחת ועולה מאליה כיום בעוז בישיבתו בפאתי מוסקבה'.

'זכתה אירופה בקיום הנבואה של חזון העצמות היבשות לראות יהדות שנכחדה, ובשנים האחרונות בזכות 'ועידת רבני אירופה' ראשיה ורבניה בתחייתה של היהדות ביבשת. לצערנו, הדור הצעיר חשוף כאן לסכנות בשמירת תורה ומצוות והמשך כרם ישראל עם ההתבוללות. מה שהצורר הנאצי לא הצליח לעשות. ועל זה אנחנו עומדים וזועקים למען לא ידח ממנו נידח, ומתכנסים לועידה להתחזק מול פרצות הדת והמסורה.

'קיום הועידה כאן באנטוורפן שבבלגיה בה נגזרו לאחרונה איסור שחיטה כשרה המשמעות היא מסר לכל העולם בחיזוק המקום ובמסר החד שתורת ישראל היא נצחית'. הגר"ד כהן התייחס בהרחבה לנושא הגיור; נושא הגיור נהיה קשה מול נישואי תערובת רח"ל, וההסברה בנושא לקויה וחסרה. מועמדים לגיור אינם מבינים במה שונה יהודי חילוני שאינו שומר תורה ומצוות המתנהג כגוי לכל דבר ועדיין הוא יהודי כי נולד לאמא יהודיה, ואילו גוי המבקש להתגייר צריך לשמור תורה ומצוות במלואן. וכאן אנו מצינו כאלה שלא שימשו כל צרכם ומציגים את הגיור כ'המרת דת'. ברכה גדולה ותיקון עצום הוא מה שאתם עושים בעניין בעמידה נחושה על ההלכה הצרופה בחיזוק התורה והדור הצעיר ויהי שם שמיים מתקדש על ידכם'.

את השיעור השני בהלכה לועידה הל"א נשא גאב"ד אירופה הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי בנושא: 'ספירת העומר'. את המושב ניהל יו"ר רבני גרמניה ורבה של פרנקפורט הרב אביחי אפל. לאחר מכן הציגו הגר"מ לבל ורבה של וינה הרב אריה פולגר את הספר 'שרידים' היוצ"ל ע"י הועידה מאז יסודה שערכו ובו אסופת שיעורים מגדולי התורה בישראל ובאירופה ורבני הועידה.

את המושב השני הקדישו המשתתפים לנושא 'יהודי אירופה – מגמות בזהות היהודית ההתמודדות עם האנטישמיות' ולהרצאת מבוא מרתקת מפרופ' סרג'ו דלה פרגולה כשבראשות מושב זה כיהן רבה של רומא הרב שמואל די סייני. מושב שלישי הוקדש לשיעורו בהלכה של אב"ד סידני אוסטרליה הרב יהורם אולמן כשבראשות המושב עומד ראש 'תורה מציון' וחבר ביה"ד מוסקבה הרב דוד ישוביוב. ולסדנאות עבודה על נושאי; 'בירורי יהדות' בהנחיית הרב שמעון הר שלום, 'הבניה הארגונית של הקהילה המודל הנכון' בהנחיית נציג הג'וינט מר דוד גדרון ו'התופעה החדשה של קהילת המתייהדים ברחבי העולם' בהנחיית פרופ' ארי ז'יבוטינסקי ול'מנהיגות בעבר ובהווה' והצגת ספרו של המנחה מר פאול אוחנה מצרפת.

בישיבת הועדה המתמדת אותה ניהל יו"ר הועדה אב"ד ביה"ד לונדון הגאון רבי מנחם געללי התקיים דיון מקיף בנושאים רבים ובהם: המערכה נגד החקיקה לאסור או להגביל את השחיטה הכשרה בפולין, בלגיה והולנד, קברי ישראל בפריז, הקריטריונים האחידים של בתי הדין באירופה בעקבות ההסכם לשת"פ עם בתי הדין בישראל אליו הגיעו הרה"ר לישראל ו'ועידת רבני אירופה'. רבני המדינות; הרב אברהם גיגי רבה של בלגיה ונציג הועידה במוסדות האיחוד האירופי. רבי מרדכי שודריך רבה של פולין ורבי אליעזר וולף אב"ד אמסטרדם, סקרו בהרחבה את המצב כיום במדינותיהם והמערכה שהם מנהלים נגד יוזמות החקיקה. רבה של פאריז הרב

כזכור, בעת ביקור משלחת הועדה המתמדת בישראל הגיעה 'ועידת רבני אירופה' להסכם עם הרה"ר לגבי מערכת הגיור בישראל ובאירופה. על פי ההסכם, הרה"ר והועידה לא יכירו בשום גיור שבוצע שלא ע"י בית דין קבוע וחשוב, כפי שהורו גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלחט"א. הסכם זה סתם את הפירצה של 'גיורי קפיצה' של מגיירים שאינם מכירים את המנטליות ועסקו בגיור סיטונאי של נוכרים שהעדיפו לא לפנות לבית דין בעירם. מאז נערכת הועידה להצמיד לכל קהילה באירופה בית דין, או שירותי בית דין, שיהיו מוכרים בארץ ובכל העולם.

הגר"פ גולדשמידט סקר את פעילותו בנושא חוק העגונות שהתקבל בכנסת, ולפיו יש כיום סמכות לבתי הדין בישראל לדון בעניינן של עגונות יהודיות בחו"ל ולפעול בכלים חוקיים נגד בעלים סרבנים כשהם מגיעים לבקר בארץ, במטרה לקדם את שחרורן של נשים אלו מכבלי עגינותן. 'החוק מחייב את מערכת בתי הדין בארץ וכן בתי הדין בחו״ל להודיע כמה עגונות נעזרו הודות החוק הזה. ולעת עתה נודע לנו שיותר מעשרים עגונות נושעו הודות לחוק שלנו. אני מבקש מכל בתי הדין באירופה לשמור על הנתונים האלה ולהעבירם למערכת בתי הדין בארץ'.

יומה הראשון של הועידה נחתם בדינר חגיגי למשתתפי הועידה במהלכו הוענקו 'פרס ע"ש הרב אליהו טואף למנהיגות רבנית' לגר"ח ארנטרוי ופרס מהר"ל חולי"א לרבנים צעירים להרב יואל יפרח רבה של בולגריה ולהרב משה באומל רבה של באזל. בראשות הדינר עמד רבה של צרפת וסגן ראשון לנשיא הועידה הרב חיים קורסייה. אורחי הכבוד של הערב המיוחד היו רבני וראשי הקהילות באנטוורפן ובראשם; זקן רבני אירופה הגאון רבי דוד משה ליברמן אב"ד קהילת 'שומרי הדת' רבני וראשי הקהילות

מחר יימשכו דיוני הועידה ובמהלכה ישמעו הרבנים שיעורים בנושאים מיוחדים  מפי אורחי הכבוד של הועידה הגר"ד כהן והגר"א וייס. שיעורים נוספים ישמיעו; הרה"ר לישראל. הגר"פ גולדשמידט. הגר"מ געלי. רבנים פרופ' ואישי ציבור. הערב ייחתם בקבלת פנים של ראש עיריית אנטוורפן ובאירוע הוקרה מיוחד בהשתתפות אנשי ציבור ונציגי הממשל ממדינות האיחוד האירופי.

יועץ התקשורת ודוברה של הועידה, משה פרידמן אמר כי הועידה הנערכת באנטוורפן זוכה לאבטחה של משטרת בלגיה ושירותי הביטחון מעוררת עניין רב בבלגיה במיוחד והתעניינות רבה בתקשורת האירופית כולה.

ועידת רבני אירופה אנטוורפן אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד