י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
סערת הביקורות

ח"כ אשר למנכ"ל החינוך: "מועד ההחלטה לביצוע הביקורות תמוה"

פרסום ראשון: מאבק המנהלים נגד ביקורות משרד החינוך נמשך • לאחר הוראתם של רבני בני ברק וביתר עילית שלא לשתף פעולה עם נציגי משרד החינוך, ח"כ יעקב אשר פונה למנכ"ל משרד החינוך בדרישה לדחות את הביקורות הרב מערכתיות "למנוע עיוותים ופגיעה לא סבירה במוסדות ובתלמידיהם"

ח"כ אשר למנכ"ל החינוך: "מועד ההחלטה לביצוע הביקורות תמוה"
יעקב אשר צילום: אהרן קרון, פלאש 90

במכתב ששיגר היום (שלישי) חה״כ יעקב אשר למנכ״ל המשרד שמואל אבואב כתב אשר כי למרות שעקרונית ביקורת היא תמיד דבר טוב ונחוץ ובלבד שמטרתה לסייע להשתפר, אולם מקריאת המכתב שנשלח למנהלי המוסדות ע"י אגף מיועד להכשיל את המוסדות שאינם מקבלים תקצוב מלא כך שהדבר גם משפיע על התקינות.

לדבריו, "במקום לערוך ביקורת כוללת והדדית בה ייבחנו הן הגורם המתקצב והן הגורם המפעיל, צרכים של המוסדות מול התקציב החלקי שמוסדות המוכש"ר מקבלים בפועל, וקשיים נוספים ייחודיים למוסדות המוכש"ר איתם מתמודדים מנהלי המוסדות והדרכים לסייע להם למען התלמידים, ובהתאם לתקצוב הצרכים יהיה ניתן לבדוק את היישום בתפעול המוסדות, הביקורת עוסקת בחיפוש אחר חריגות במוסדות ותו לא".

אשר מציין עוד כי "מוסדות המוכש"ר מתוקצבים בפועל רק בכ-40% ולא ב-75% כפי שהיה צריך להיות, וזאת בהשוואה למוסדות ולתלמידים בממלכתי ובממלכתי דתי, בעוד הביקורת מבוצעת באופן מלא על מלוא הדרישות,  כך שהתקציב הנמוך משליך באופן גבוה על סיכויי ההצלחה של המוסדות לעבור את הביקורת ובפרט ביקורת שנועדה להעלות חריגות".
 
במכתבו כותב עוד חבר הכנסת יעקב אשר כי ההחלטה על ביצוע מהלך של ביקורת עומק מסוג זה בזמן של ממשלת מעבר ללא שר בתי פורש מעלה מעלה תמיהה שכן לדבריו ״זו החלטה הדורשת מדיניות ברורה של שר ממונה וקביעת יעדים כיצד למנף את הביקורת לשיפור, כך שתמוה כי ההחלטה על ביצוע ביקורת במוסדות והמועד בו ייערכו נקבע לתפר הזמן שבין הממשלה היוצאת להקמת הממשלה החדשה, כשחלק מהנושאים התקציביים והארגוניים נמצאים על שולחן הדיונים בקווי היסוד של הממשלה החדשה״.

"אשר על כן", דורש אשר, "בכדי לבחון את כלל נושא מוסדות המוכש"ר, ועל מנת למנוע עיוותים ופגיעה לא סבירה במוסדות ובתלמידיהם, אבקשך לדחות את מהלך הביקורות במוסדות המכוש"ר עד לכניסתו של שר חדש למשרד וקביעת מדיניות ברורה בשיתוף פעולה עם נבחרי הציבור כך שהביקורת תהיה על מכלול ההיבטים ותערך מתוך מגמה עניינית ומסייעת, ובמסגרתה ייבחן גם הנושא התקציבי ויחס המדינה למוסדות".

כזכור, אמש חשף ׳בחדרי חרדים׳ שני מכתבים שפורסמו בכינוס מנהלי מוסדות בבני ברק ועליהם חתומים ראש ישיבת 'חתם סופר' הגרש"א שטרן, ובית דין בביתר עילית ובו נכתב: "מאחר וכל התוכנית של הביקורת הזאת מוכיחה על מגמה של התערבות בוטה בתכני הלימוד וסדרי החינוך, אי לכך חובה לעמוד בתוקף נגד מגמה שלילית זו ולא לתת לה יד ולא לשתף איתה פעולה".

הרב שטרן הבהיר במענה לפניית ראשי מוסדות כי, ״מוטל להתאזר בגבורה ולעמוד על המשמר לא לשנות כמלוא נימה מן המסורת שקיבלנו מרבותינו וזאת התורה שבידנו לא תהיה מוחלפת". שבית דין צדק בביתר עילית, הודיעו למנהלי המוסדות בעיר וקבעו כי אין לשתף פעולה עם הביקורת. כשהוחלט "שלא לתת דריסת רגל לבקרים במוסדות החינוך ואם ביקורת זו תגיע למוסדות החינוך אנו כאחראים על החינוך בעיר נעשה ככל יכולתנו למנוע הדבר".

משרד החינוך ביקורת יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד