י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הדו"ח מוכיח

החרדים רוצים להיות חלק משירות המדינה

תשעה אחוזים מן הציבור החרדי מעוניינים להשתלב בשירות המדינה, כך עולה מדו"ח של האגף לגיוון תעסוקתי 

החרדים רוצים להיות חלק משירות המדינה
חרדים עובדים צילום: פלאש 90

החרדים רוצים להיות חלק משירות המדינה: נציב שירות המדינה הגיש לראש הממשלה את דו"ח הגיוון התעסוקתי והייצוג בשירות המדינה ולפיו ישנה עלייה ניכרת בהגשת מועמדויות ובשיעור המועסקים מקרב כלל סוגי האוכלוסיות בישראל.

הדו"ח, אשר נערך ע"י האגף לגיוון תעסוקתי, מראה על עליה בשיעור המועסקים בשירות המדינה מקרב אוכלוסיות מרקע מגוון - ביניהם מגזר חרדי, מועסקים ערבים (לרבות דרוזים וצ'רקסיים), יוצאי אתיופיה וכן עולים חדשים.

בנוסף לעליה זו, נמצא כי למעלה מ-80% מהעובדים המשתייכים למגזרים אלה נקלטו במשרות רגילות היוצאות למכרזים לכלל האוכלוסייה, ולא במשרות ייעודיות לאוכלוסיות ספציפיות שלא זוכות לייצוג הולם.

הדו"ח מצביע על מספר מגמות חשובות בנתוני התעסוקה בשירות המדינה:

· עלייה בשילוב החברה הערבית (לרבות דרוזים וצ'רקסיים) בשירות המדינה, עם שיעור ייצוג של 11.73% (9,210 עובדים), עלייה מייעדי הייצוג שנקבעו עבורם שהיו בשיעור 10%.

· שיעור גבוה מאד של חרדים המעוניינים להשתלב בשירות המדינה שעומד על 9%.

(12,490 מועמדויות) וזאת בעוד ששיעורם בכוח העבודה עומד על 6.23%. מאידך ניכר שיעור נמוך בקבלתם למשרות והוא עומד על סף 3%.

· יוצאי אתיופיה: יותר מועמדויות למשרות ייעודיות, כניסה לשירות המדינה בשיעור של 1.2% (בעיקר לדרג הזוטר).

· עולים חדשים: נראית מגמה עולה הן בתעסוקה והן בהגשת המועמדויות: 951 עובדים חדשים מועסקים בשירות המדינה ומהווים 1.21% מכלל עובדי שירות המדינה.

· אנשים עם מוגבלות: מגמת עליה בהגשת המועמדויות אך ירידה בתעסוקתם בשירות המדינה. בשנת 2018 חלה ירידה בשיעור של 0.45%.

האגף לגיוון תעסוקתי הוקם כחלק מאגף בכיר לתכנון אסטרטגי ומדיניות בנציבות שירות המדינה, ושם לו למטרה להבטיח שוויון והוגנות באמצעות קידום הנושא. מטרת פעולות האגף הינה להבטיח כי שירות המדינה ישקף את פני החברה הישראלית על מנת להבטיח את מקצועיותו ומצוינותו במתן השירותים לאזרחי ישראל ולצד חיזוק אמון הציבור במערכת השירות הציבורי. תנופת השינוי ניכרת בשטח.

בחלוף שנה מהקמת האגף לגיוון תעסוקתי ניתן להצביע כבר כעת, על תמורות משמעותיות בשירות המדינה:

· מינוי והכשרה של ממוני גיוון תעסוקתי בכל אחת מיחידות שירות המדינה (מעל ל-60 מונו והוכשרו).

· פרו-אקטיביות בגיוס עובדים: עלייה של מאות אחוזים בהשתתפות יחידות שירות המדינה בירידי תעסוקה לאוכלוסיות מגוונות.

· קיום של עשרות ימי עיון להנהלות יחידות שירות המדינה, סמנכ"לי משאבי אנוש וממונים.

· הגשת תכניות עבודה עתידיות לגיוון וכשירות ביחידותיהם של למעלה מ-50 משרדים, יחידות ובתי חולים ממשלתיים.

· למעלה מ-80% מהעובדים מרקע מגוון נכנסים אל שירות המדינה דרך משרות רגילות ולא ייעודיות. כמו כן, מספר גדול יותר של מועמדים מרקע של גיוון מגישים מועמדות למשרות בשירות המדינה.

תפיסת האגף היא כי המערכת הציבורית הישראלית צריכה ויכולה להצטיין בגיוון ובכשירות. הגיוון הישראלי העשיר הוא נכס, ויש לראות זאת ככזה. ישנה יכולת להעניק לאזרחי ישראל שירות איכותי ביותר ולהוות אבן שואבת לעולם כולו. דו"ח זה מבקש להניח אבן נוספת בבניית התשתית הראויה והמתבקשת להבטחת גיוון השירות הציבורי. ויאפשר לכל ישראלי וישראלית שירצו, להשתלב בו בזכות הכישורים והמיומנויות שלהם, וללא קשר למוצאם או לצבע עורם.

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, אמר בעת הגשת הדו"ח: "הגיוון התעסוקתי, לרבות שוויון מגדרי ומניעת גזענות – מצוי כיום בעדיפות גבוהה ביותר על שולחנה של הנציבות. זאת מתוך ראיה כי מדובר בצורך ראשון במעלה בחברה בריאה: רק חברה שיש בה ייצוג הולם לכל חלקיה, יכולה להבטיח שירות ראוי לכל אזרחיה"

דו"ח מפורט זה אשר מוגש כשנה לאחר הקמת האגף לגיוון תעסוקתי בשנים האחרונות מראה שינויים מרחיקי לכת בתפיסה, במודעות ובטיפול בנושא, ובכך הופכת ישראל בצעדי ענק לאחת ממדינות ה-OECD המובילות בטיפול בנושא הגיוון התעסוקתי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, קיבל את נתוני הדו"ח והזמין את נציב שירות המדינה, פרופ' הרשקוביץ לתת לממשלה סקירה על הדו"ח באחת מישיבות הממשלה הקרובות.

נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ חרדים עובדים דוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד